Produsele financiare au devenit parte din viața noastră de zi cu zi, fie că vorbim de plata unei facturi online, plata la POS sau un transfer către un prieten. Prezența lor cotidiană poate crea riscul de a trece cu vederea anumite comportamente sau de a lua decizii care pun presiune pe buget. De aceea, ING a creat platforma ”Cât ai spune leu”, care aduce articole și video-uri educative pe subiecte precum bugetul de cumpărături, de vacanță sau pentru hobby-uri, cu sfaturi pragmatice și aplicate situațiilor în care cu toții ne regăsim. Mai mult, vizitatorii au la dispoziție pentru descărcare gratuită diverse instrumente, cum ar fi modele de liste de cumpărături, exerciții practice de IKIGAI care te ajută să faci bani din ce îți place, jurnal de economii pentru bugetul în doi și recomandări pentru stabilirea obiectivelor financiare.
„După realizarea unui studiu în comunitatea ING „La povești pe-o bancă”, am observat că majoritatea persoanelor nu își alocă suficient timp pentru prevenirea dificultăților financiare. Ele caută soluții punctuale pentru o problemă, dar nu au timpul și curiozitatea de a găsi răspunsuri înainte ca situația critică să apară. Mai mult, atât acestea cât și apropiații lor spun că s-au confruntat cu probleme financiare în ultima perioadă. Ca să se descurce, fie au apelat la rude ori prieteni pentru un împrumut, fie au redus cheltuielile, și-au folosit economiile sau și-au schimbat job-ul. În unele cazuri, și-au luat chiar și al doilea job pentru a face față. Așadar, prin Cât ai spune leu, sperăm să venim în întâmpinarea și, mai ales, în preîntâmpinarea acestor probleme, cu sfaturi și soluții rapide, comunicate într-un format ușor de digerat pentru oricine.”, a punctat Silvia Mihăilescu, Director Marketing, Comunicare și CSR ING Bank România.
Cinci sfaturi pentru un buget mai sănătos, cât ai spune leu
Planificarea – cea mai bună prietenă a bugetului
Conform celui mai recent studiu INS privind veniturile și cheltuielile lunare, românii alocă cea mai consistentă parte din bugetul lunar pentru produse alimentare și băuturi nealcoolice. Planificarea meniului săptămânal și notarea alimentelor necesare atunci când mergem la cumpărături este un obicei sănătos, care poate fi adoptat rapid și cu efort minim. Un alt lucru cunoscut (dar deseori ignorat) este că mersul la supermarket atunci când ne este foame umple rapid coșul de cumpărături. Acest obicei ne poate face să cumpărăm mai mult decât putem consuma și să risipim și mâncarea, și banii. Mai mult, comandarea excesivă de la restaurante poate duce, de asemenea, la depășirea bugetului alocat pentru mâncare. Prin urmare, cu o mai bună organizare putem evita risipa și chiar să economisim.
Vacanța, un răsfăț calculat
Cel mai sănătos lucru pentru bugetul nostru atunci când vine vorba de vacanță este să economisim din timp. Întâi punem pe hârtie costurile estimative pentru transport, cazare și cheltuieli, după care putem stabili o sumă lunară pe care o punem deoparte imediat ce intră salariul. Ca să nu fim tentați să cheltuim din ei, putem să îi transferăm într-un cont de economii separat. Și să nu uităm că e important să reluăm obiceiul de a economisi atunci când ne întoarcem din vacanță, pentru a reconstrui fondul destinat următoarelor obiective pe termen mediu sau scurt.
Cheltuieli lunare în stil japonez
Notarea cheltuielilor lunare într-un jurnal poate fi una dintre cele mai bune decizii din punct de vedere financiar. Deși suntem fanii digitalizării, nu îi putem contrazice pe experții care spun că este o metodă foarte bună prin care le putem ține evidența. Simpla trasare a unui buget nu este suficientă, deoarece felul în care este cheltuit trebuie și el urmărit. Iar așa putem observa la sfârșitul lunii ce cheltuieli sunt esențiale, care sunt inutile și cum să organizăm bugetul mai bine pentru luna ce urmează.
Crearea de liste se aplică atunci când mergem la magazin, dar și când ne gândim la obiective financiare. Este bine și sănătos să ținem un jurnal cu toate obiceiurile bune ca un exercițiu de recunoștință, prin care ne bucurăm de micile schimbări pe care le aducem în rândul obiceiurilor noastre financiare. Poți face asta de unul singur sau poți să-l împarți cu jumătatea ta.
Investiții pentru viitor
Niciodată nu este prea târziu ca să aflăm cum putem investi înțelept. Trebuie să ne informăm corect, să ținem întotdeauna cont de riscuri și să ne diversificăm ”coșul” de investiții. În acest fel obținem un mix de riscuri, unde un procent relevant din economii este ținut în instrumente clasice, care au un risc minim, deși oferă un câștig mai mic. Totodată, să nu uităm de investiția în dezvoltarea personală, care poate aduce ulterior noi surse de venit.
Despre ING Bank România
ING Bank România este parte a ING Group, instituție financiară internațională globală, care oferă servicii bancare unui număr de peste 38,8 de milioane de clienți individuali, companii sau instituții din peste 40 de țări.
Înființată în 1994, ING Bank România este a patra bancă în top 10 bănci locale, conform activelor, și singura bancă cu creștere organică, fără achiziții de portofolii de clienți sau alte bănci. ING Bank România este o bancă universală cu peste 1,6 milioane de clienți din trei segmente de business: persoane fizice (retail), companii IMM-uri și Mid-Corporate și Wholesale Banking.
Misiunea ING este aceea de a-i susține pe oameni să fie cu un pas înainte, în viață și în afaceri.