Distribuitorii de filme din Rusia avertizează că industria se prăbușește și cer ajutor financiar statului, potrivit cotidianului rus Kommersant. Asta după ce marile studiouri de la Hollywood au încetat, la sfârșitul lunii februarie, distribuirea filmelor în Rusia, în semn de protest față de războiul din Ucraina.
Warner Bros. a anulat premiera blockbusterului „Batman”, Walt Disney a suspendat difuzarea noului film Pixar „Im Blushing”, iar Sony nu va mai permite lansarea „Morbius” în Rusia.
Lanțurile de cinematografe rusești estimează pierderile din anularea lansării celor mai așteptate trei filme străine la sute de milioane de ruble, adică aproximativ 70% din încasări, conform unei analize a Kommersant, unul dintre cele mai mari ziare rusești, dedicat economiei și politicii.
„Uncharted” cu Mark Wahlberg pe primul loc în weekendul 17-20 martie
În prima jumătate a lunii martie, veniturile Cinema Park și Formula Kino, cel mai mare lanț de cinematografe din Rusia, au scăzut la jumătate față de aceeași perioadă a anului trecut, a declarat pentru sursa citată Elena Kruglova, directorul de marketing al rețelei de distribuție. În condițiile în care în săli încă rulează, aproape la zi, filmele americane lansate în februarie. Dar situația se va schimba.
În weekendul 17-20 martie, topul producțiilor cu cele mai mari încasări în cinemaurile rusești a fost dominat, pentru a cincea săptămână la rând, de filmul de acțiune american „Uncharted”, cu starul Mark Wahlberg în rol principal. Potrivit Kinobusiness, echivalentul site-ului românesc Cinemagia, filmul a avut încasări de 52 de milioane de ruble (452.455 de euro).
În top 5 mai sunt „Moarte pe Nil”, cu Kenneth Branagh și Gal Godot, și „Câine”, cu Channing Tatum, două dintre puținele filme americane care mai rulează în Rusia. Cele două au avut în weekendul trecut încasări de 22,9 milioane de ruble (aproximativ 200.000 de euro), respectiv 17,2 milioane de ruble (150.000 de euro).
În ultimele sale discursuri, președintele Vladimir Putin a catalogat Occidentul drept „odios”, i-a acuzat pe rușii trădători „care trăiesc în Vest, nu neapărat geografic, ci ca idei” și a invocat „autopurificarea societății” prin renunțarea la valorile liberale pe care SUA și UE le-ar exporta în Rusia și pe care Kremlinul le numește „naziste”.
În materie de filme însă, rușii continuă să vadă aceleași producții americane ca până acum, cel puțin cât încă ele mai sunt în cinematografe.
Dar după ce și ultimele producții americane vor ieși din programul cinematografelor rusești, reprezentanții Cinema Park și Formula Kino se așteaptă la o scădere de cinci ori a veniturilor.
Fără blockbustere americane, „sistemul rus de distribuție se va prăbuși”
Pentru a amortiza din pierderi, lanțul de cinematografe a scăzut cu 8% numărul proiecțiilor. Directorul cinematografelor Korston din orașul Serpuhov, Alexander Fedorov, se gândește la măsuri chiar mai drastice: de la 1 aprilie vrea să închidă două dintre cele trei săli.
Experții sunt de părere că, dacă filmele americane nu revin pe ecranele rusești, industria nu va supraviețui acestei lovituri, mai ales că a fost puternic afectată și de restricțiile din pandemie.
„Poziția studiourilor americane depinde în mod direct de cum va evolua situația în Ucraina. Dacă nu vor relua proiecțiile în Rusia până la începutul celui mai bun sezon, adică până la începutul lunii mai, sistemul rus de distribuție a filmelor va fi distrus, multe cinematografe vor fi închise, vor fi concedieri masive”, a declarat pentru ziarul Kommersant Alexander Nechaev, redactor-șef al Buletinului Distribuitorului de Film.
Pentru a sprijini rețelele cinematografice, companiile ruse de film Nashe Kino și Melnitsa au anunțat relansarea filmelor lor. Dar Nechaev consideră că asta nu va ajuta prea mult.
„99% din public vine la cinema pentru a viziona filme noi, blockbustere americane”
Asociația rusă a directorilor de cinematografe a cerut Guvernului și Ministerului Culturii să ofere sprijin rețelelor de distribuție. Este însă puțin probabil ca statul să poată compensa pierderile, care doar în luna martie se vor ridica la aproximativ 2,5 miliarde de ruble, adică peste 17 milioane de euro, potrivit estimărilor.
Nivelul subvențiilor care este așteptat, într-un scenariu optimist, nu va face decât să întârzie prăbușirea. Doar revenirea blockbuster-urilor de la Hollywood va salva viața cinemaului.
Alexander Nechaev, redactor-șef Buletinul Distribuitorului de Film:
„Întotdeauna a existat o fascinație în Rusia pentru Hollywood”
Într-un editorial publicat de site-ul Meduza, celebrul critic de film rus Anton Dolin cataloghează boicotul Hollywood-ului drept „catastrofal și chiar apocaliptic pentru industria de film din Rusia”. Dolin prognozează că producția de film va fi oprită în Rusia, iar publicul va pirata masiv filme americane, atât timp cât accesul la Internet va fi permis.
Aceleași concluzii reies și dintr-o analiză The Atlantic, care arată de ce folosirea cinemaului ca instrument de soft power va avea un efect puternic și în rândul populației.
„Întotdeauna a existat o fascinație în Rusia pentru Hollywood”, a explicat Rachel Morley, care predă cinematografia rusă la Școala de studii slavone și est-europene din cadrul University College London (UCL). În anii 1930, Uniunea Sovietică a încercat să-și creeze propriul „oraș cinematografic”, spune aceasta. Statul a studiat modelul de la Hollywood și a încercat să-l imite și chiar dacă filmele sovietice au început să semene mult cu cele americane, proiectul a eșuat.
Rușii vor resimți la nivel emoțional faptul că marile filme de la Hollywood nu vor mai fi lansate în sălile lor de cinema.
Rachel Morley, profesoară la UCL:
Morley a adăugat și că publicul mai tânăr, deci cel care frecventează cinematografele, este, de asemenea, și cel care, cel mai probabil, se opune invaziei Ucrainei. Prin urmare, acest public e mai puțin interesat de filmele produse de stat.
Și giganții de streaming online au plecat din Rusia
Nu doar marile studiouri de film au dat o lovitură Rusiei, ci și giganți precum Netflix, Discovery, Warner Media (care deține HBO) și Amazon. Platformele de streaming online și-au suspendat activitatea în Rusia, precum și toate proiectele de colaborare, care finanțau, în anumite cazuri, producții, actori, regizori și personal tehnic local.