De la ora 10:00, persoanele fizice se pot înscriere în programele Rabla Clasic și Rabla Plus, iar persoanele juridice pot încărca în aplicația informatică documentele necesare.
Programele se vor desfășura în etape, în limita sumelor alocate, astfel:
- Rabla Clasic 2024:
Sesiunea 19 martie – 19 aprilie:
– Persoane juridice – 60 de milioane de lei;
– UAT-uri și instituții publice – 60 de milioane de lei;
Sesiunea 19 martie – 25 noiembrie: persoane fizice – 180 de milioane de lei.
- Rabla Plus 2024:
Etapa I: 19 martie – 19 aprilie:
– Persoane juridice – 140 de milioane de lei;
– UAT-uri și instituții publice – 140 de milioane de lei.
Etapa I: 19 martie – 18 august: persoane fizice – 420 de milioane de lei.
- Rabla Plus 2024:
Etapa a II-a: 19 august – 19 septembrie
– Persoane juridice – 60 de milioane de lei;
– UAT-uri și instituții publice – 60 de milioane de lei.
Etapa a II-a: 19 august – 25 noiembrie: persoane fizice – 180 de milioane de lei.
Calendarul de desfășurare a sesiunilor de înscriere în cadrul celor două programe și sumele alocate solicitanților sunt disponibile pe site-ul AFM.
Cât este prima de casare în 2024
Pentru Programul Rabla Clasic, prima de casare rămâne 7.000 de lei și 10.000 de lei dacă se duc două mașini vechi.
Prima de casare se acordă doar pentru autoturisme noi, cu excepția motocicletelor. Autovehiculul trebuie să aibă emisii de CO2 de maximum 150 g/km, iar valoarea mașinii nu trebuie să depășească 60.000 de euro, cu TVA inclusă.
La prima de casare se pot adăuga următoarele ecobonusuri:
- 1.500 de lei pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 120 g CO2/km în sistem WLTP;
- 1.500 de lei pentru autovehiculul nou echipat cu motorizare GPL/GNC;
- 3.000 de lei la achiziţionarea unui autovehicul nou echipat cu sistem de propulsie hibrid;
- 1.500 de lei pentru casarea fiecărei mașini uzate cu o vechime de cel puțin 15 ani de la data fabricației și/sau care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară.
Pentru achiziționarea de motociclete noi al căror sistem de propulsie generează maximum 120 g CO2/km în sistem WMTC, în schimbul predării spre casare a unei mașini vechi, se acordă o primă de casare de 7.000 de lei, la care se pot adăuga:
- 1.500 de lei, pentru autovehiculul nou motocicletă al cărui sistem de propulsie generează maximum 90 g CO2/km în sistem WMTC
- 1.500 de lei pentru casarea unui autovehicul uzat cu o vechime de cel puțin 15 ani de la data fabricației și/sau care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară.
Instituțiile publice și primăriile pot beneficia de prima de casare de 7.000 de lei la achiziţionarea unui autovehicul nou, fără a fi obligate să ducă la casat o mașină veche. Dacă optează pentru o mașină nouă în schimbul casării a două mașini uzate, vor beneficia de prima de casare de 10.000 de lei.
În Programul Rabla Plus, solicitantul primește ecotichet la cumpărarea unui autovehicul nou în schimbul casării cel puţin unui autovehicul uzat. Se pot da la casare maximum două autovehicule uzate.
Cuantumul ecotichetului, indiferent de numărul de mașini uzate predate spre casare, este de:
- 25.500 de lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau a unui autovehicul nou cu pilă de combustie cu hidrogen, exceptând motocicleta;
- 13.000 de lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid, exceptând motocicleta, care generează maximum 80 g CO2/km în sistem WLTP;
- 13.000 de lei pentru achiziţionarea unei motociclete electrice.
Ecotichetul se acordă pentru achiziționarea unui autovehicul electric a cărui valoare nu depășește suma de 70.000 de euro, cu TVA inclusă.
Mașinile vor avea un autocolant
Instituțiile publice și primăriile primesc un ecotichet de 120.000 de lei la achiziţionarea unui autovehicul nou, fără a fi obligate să predea spre casare un autovehicul uzat.
Noutatea este că, începând din acest an, mașinile cumpărate cu Rabla Plus și Rabla Clasic vor avea aplicat un autocolant, ca element de vizibilitate, pe care cumpărătorii vor trebui să îl mențină până la finalizarea perioadei de monitorizare.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
Inginer • 19.03.2024, 10:41
Deci, ce face statul când în anumite zone ale ţării nu ai loc să arunci un ac în trafic şi şoferii fac ture de cartier să găsească locuri de parcare? Simplu, dă subvenţii pentru ACHIZIŢIA DE MAŞINI! Evident, vorbim de maşini scumpe (electrice, hibrid), care beneficiază de scutire şi de la impozit şi de la parcare, dar pe care nu şi le permit cei cu salariu mediu. După care, vreo trei sferturi de buget se duce la instituţii publice şi UAT-uri... evident, tot pentru maşini mici, adică pentru casat Dusterele existente. Deci, statul fără bani tocmai aruncă 1.300.000.000 lei, adică 260 milioane de euro. Hai să facem un calcul ce mijloace de transport UTILE comunităţii se pot lua de banii ăia: 472 troleibuze cu autonomie (550.000 euro/buc), 86 tramvaie de 30m lungime (3 mil. euro/buc), 743 autobuze hibride (350.000 euro/buc), 130 vag. clasa a doua (2 mil. euro/buc) sau 17 trenuri electrice cu 6 vag şi mentenanţă pe 15 ani inclusă (15,5 mil eur/buc).
VolodimirZelenski • 19.03.2024, 18:18
Inginer • 19.03.2024, 10:41
Deci, ce face statul când în anumite zone ale ţării nu ai loc să arunci un ac în trafic şi şoferii fac ture de cartier să găsească locuri de parcare? Simplu, dă subvenţii pentru ACHIZIŢIA DE MAŞINI! Evident, vorbim de maşini scumpe (electrice, hibrid), care beneficiază de scutire şi de la impozit şi de la parcare, dar pe care nu şi le permit cei cu salariu mediu. După care, vreo trei sferturi de buget se duce la instituţii publice şi UAT-uri... evident, tot pentru maşini mici, adică pentru casat Dusterele existente. Deci, statul fără bani tocmai aruncă 1.300.000.000 lei, adică 260 milioane de euro. Hai să facem un calcul ce mijloace de transport UTILE comunităţii se pot lua de banii ăia: 472 troleibuze cu autonomie (550.000 euro/buc), 86 tramvaie de 30m lungime (3 mil. euro/buc), 743 autobuze hibride (350.000 euro/buc), 130 vag. clasa a doua (2 mil. euro/buc) sau 17 trenuri electrice cu 6 vag şi mentenanţă pe 15 ani inclusă (15,5 mil eur/buc).
Bun. Si ce propui la asta?
Inginer • 21.03.2024, 12:13
VolodimirZelenski • 19.03.2024, 18:18
Bun. Si ce propui la asta?
Păi, propun realocarea banilor pentru ce am scris mai devreme. Ce zici de un program de extindere a reţelelor de troleibuz? Dar unul pe bune, nu ca cel de la mijlocul anilor '90 care a avut ca scop doar menţinerea în viaţă a Rocarului.
Aura1 • 19.03.2024, 10:38
Nu știu ce să zic, dar de când a apărut acest sistem, mi s-a părut greoi...