ARCA a prezentat la finalul lunii iunie racheta „EcoRocket” în Piața Ovidiu din Constanța. Ulterior, aceasta a fost încărcată la bordul navei maritime hidrografice „Căpitan Comandor Alexandru Cătuneanu” pentru teste.
Nava este deținută de către Forțele Navale Române, însă statul nu participă financiar la proiect, fiind vorba de un contract de prestări servicii încheiat la solicitarea ARCA în data de 14 iunie, potrivit unui răspuns al Forțelor Navale, la solicitarea Libertatea.
Racheta cu abur
Racheta este integral construită în România și funcționează cu abur sub presiune, de aceea este considerată ecologică.
Construirea sa a costat 1,2 milioane de euro, iar lansarea va mai costa încă 490.000 de euro, declara Dumitru Popescu, fondatorul ARCA, în data de 27 iunie. Sumele provin integral din finanțări private.
Lansare la secret
Pe pagina de Facebook a ARCA, fanii întreabă insistent despre data de lansare, însă tot ce spune asociația pe social media este „curând”.
Conform informațiilor Libertatea, confirmate de fondatorul ARCA, lansarea ar urma să aibă loc în data de 16 august.
Racheta ar trebui să ajungă la 240 de kilometri înălțime și ar urma să fie lansată de sub apă.
Lupta pentru 10 milioane de euro
ARCA se află în cursa pentru premiul de 10 milioane euro oferit de Comisia Europeană. Competiția a fost demarată în anul 2018, când autoritățile de la Bruxelles au demarat un proiect privind dezvoltarea de rachete ieftine.
Pe lângă această lansare, Dobrogea Live a scris că ARCA intenționează să construiască o rachetă și mai mare, de 70 de metri, la Constanța.
Și aceasta ar urma să fie realizată din fonduri private, a spus Popescu pentru Libertatea.
Actuala rachetă are 13,2 metri, potrivit fondatorului ARCA.
Prima criptomonedă în spațiu
EcoRocket este concepută pentru a servi piaţa sateliţilor de mici dimensiuni.
Unul dintre sponsorii proiectului este Aether, o monedă virtuală, care pe site-ul oficial se definește ca fiind un „pod între știință și criptomonede” și face referire directă la proiectul ARCA.
„Explorarea a fost baza dezvoltării umane de la începuturi. Numai prin explorare și depășirea limitelor rasa umană își poate atinge adevăratul potențial. Aether va călători la limitele dintre știință și tehnologie, direcționând proiectul și eforturile sale pentru a transforma imposibilul în realitate. Proiectul nostru va fi bazat pe cercetare, dezvoltare tehnologică și înfăptuirea visului primar al umanității”, se arată pe site-ul Aether.
Nu este însă clar care este relația dintre Aether și ARCA.
Autoritățile nu prea știu nimic
Programată pentru 16 august, autoritățile nu știu prea multe despre lansarea în sine a rachetei.
ROMATSA – instituția care se ocupă de gestionarea traficului aerian din România – spune că „nu are informații actualizate privind stadiul acestor activități și perioada preconizată pentru efectuarea lansărilor”.
Instituția mai arată că, la solicitarea ARCA, ROMATSA a găzduit în luna martie o întâlnire la care au participat și reprezentanți ai Forțelor Aeriene.
Conform celor convenite, ARCA trebuie să obţină autorizările şi certificările din partea autorităţilor aeronautice şi aerospaţiale abilitate, să iniţieze demersurile privind notificarea internaţională, în spiritul acordurilor şi tratatelor la care România este parte şi să coordoneze perioada lansărilor cu activităţile operaţionale militare române din zona Mării Negre.
ROMATSA:
Până joi, ROMATSA nu primise informații noi privind lansarea.
Urmează însă să se semneze un protocol între ROMATSA, ARCA și Forțele Aeriene prin care vor fi stabilite toate detaliile privind rezervarea spațiului aerian și măsurile de siguranță.
ROMATSA mai spune că responsabilitatea sa este de asigurare a unei zone restricționate în jurul punctului de lansare și de controlare a traficului aerian adiacent acestei zone.
Controlul efectiv al zborului rachetei este în responsabilitatea ARCA.
Conflict cu agenția spațială
Marius Piso, președintele Agenției Spațiale Române (ROSA), spune că lansarea este „o acțiune de marketing”.
Din punctul nostru de vedere, oficial nu avem cunoștință de o astfel de lansare. Este o acțiune de marketing, publicitate, care durează de 20 de ani.
Marius Piso, președintele ROSA:
ARCA și ROSA se află de mai mult timp în conflict. În 2013, ARCA acuza agenția spațială că distribuie clientelar fondurile și a făcut un denunț la Direcția Națională Anticorupție.
Piso acuza la rândul său ARCA, spunând că a făcut „circ” după ce a pierdut competiția pentru proiecte.
Istorie complicată
Fondată în anul 1999 de către inginerul Dumitru Popescu, ARCA are o istorie zbuciumată.
În anul 2014, ARCA a înființat firma ARCA Space Corporation în Statele Unite ale Americii.
În America, Dumitru Popescu a fost arestat și acuzat în 2017 de fraude financiare, însă cazul său a fost clasat în anul 2018 de procurori, după ce un juriu a refuzat să îl pună sub acuzare.
De asemenea, ARCA a mai fost în centrul unei controverse. Organizația a primit un contract de testare de la ESA – agenția spațială europeană.
Agenția spațială italiană a acuzat că prăbușirea modulului Schiaparelli pe Marte, care a avut loc din octombrie 2016, a fost cauzată de testele proaste realizate de ARCA.
Italienii acuzau că ESA a acordat contractul de testare unei organizații care nu avea destulă expertiză.
Va zbura sau nu?
În ultimii ani, pe Facebook și YouTube există multe controverse legate de ARCA.
Astrofizicianul Scott Manley spunea pe YouTube în anul 2019 că racheta ARCA, propulsată cu apă și baterii pe litiu, nu va putea ajunge în spațiu.
Rachetele clasice care ajung în spațiu folosesc drept combustibil o serie de combinații între:
- oxigen lichid și hidrogen;
- oxigen lichid și kerosen;
- oxigen lichid și metan.
Andrei Ileanu, președintele comunității Space Exploration România, este aproape sigur că racheta ARCA nu va zbura.
„Motorul aerospike (care se îngustează spre capăt – n.r.) nu a zburat niciodată. Nu cred că se va ridica. Vor fi eroii mei în viață dacă va funcționa”, a spus Ileanu.
Acesta arată că racheta are nevoie să dezvolte o viteză de 27.000 de kilometri pe oră, adică 7,5 kilometri pe secundă, pentru a putea ajunge pe o orbită joasă.
Cursa miliardarilor pentru spațiu
Vara aceasta este presărată cu foarte multe lansări spațiale ale antreprenorilor privați angrenați în cursa pentru cucerirea spațiului cosmic.
Miliardarul britanic Richard Branson urmează să efectueze în data de 11 iulie un zbor în spațiu, la bordul unei nave operate de Virgin Galactic, compania sa.
De asemenea, Jeff Bezos, fondatorul Amazon, urmează să zboare în data de 20 iulie în cosmos la bordul unei nave a companiei sale, Blue Origin.
Alături de el se va afla Wally Funk, o femeie de 82 de ani înscrisă încă din anii 60 într-un program spațial privat, dar și câștigătorul unei licitații, care a oferit 28 de milioane de dolari pentru zbor.
Miliardarul japonez Yusaku Maezawa vrea, la rândul său, să zboare în jurul Lunii. Zborul ar urma să aibă loc în 2023, iar călătoria va fi realizată cu o navă a SpaceX, compania spațială a lui Elon Musk, conform BBC.