Starship Serial Number (SN) 10 a aterizat în Boca Chica, Texas, spre deosebire de predecesoarele sale, SN 8 și SN 9, care s-au prăbușit anterior.
Live feed of Starship SN10 flight test → https://t.co/Hs5C53qBxb https://t.co/Au6GmiyWN8
— SpaceX (@SpaceX) March 3, 2021
La aterizare, însă, baza rachetei a fost cuprinsă de flăcări și vehiculul spațial s-a dezintegrat. Cu toate acestea, SpaceX este încurajată de test și de faptul că nava a executat bine manevrele de zbor, reușind o „aterizare rezonabilă”.
SpaceX vrea ca în viitor navele stelare să înlocuiască rachetele Falcon existente. Aceste vehicule desfășoară misiuni regulate – atât cu echipaj, cât și fără – pentru agenția spațială americană (NASA), armata americană sau în scopuri comerciale.
Excursie pe Lună în 2023, plătită de un miliardar japonez
Elon Musk susține că Starship va fi din ce în ce mai bun, lansând sateliți pe orbită și transportând pasageri, atât în jurul Pământului, cât și pe Lună sau pe Marte.
El i-a promis o excursie pe Lună, în 2023, miliardarului japonez Yusaku Maezawa. Excentricul japonez va călători într-o navă stelară cu alte opt persoane și a deschis aplicații în această săptămână pentru oricine ar fi interesat să se alăture proiectului său, „dearMoon”.
Miliardarul a plătit deja toate biletele, așa că cei selectați vor călători pe Lună gratuit.
Cum funcționează Starship
Testul efectuat miercuri cu racheta SpaceX s-a derulat ca și cele anterioare. Prototipul SN 10 a părăsit stația de lansare de la Boca Chica ridicat pe verticală de trei motoare Raptor, care funcționează pe bază de metan.
Motoarele se opresc secvențial, pe măsură ce racheta se apropie de înălțimea-țintă de 10 km.
Apoi, vehiculul se înclină pe orizontală, pentru a reveni la sol. Această manevră de coborâre „pe burtă”, controlată de flapsuri de mari dimensiuni, simulează modul în care navele stelare operaționale vor reintra în atmosfera Pământului, de pe orbită.
În cele din urmă, vehiculul ar trebui să se încline cu coada în jos, pentru aterizare. Prototipurile SN 8 și SN 9 nu au putut executa cu succes manevrele pentru reducerea vitezei. În schimb, prototipul SN 10 s-a descurcat mai bine, repornind motoarele Raptor, care au asigurat tracțiunea de frânare necesară.
„A treia oară este fermecător”, a spus John Insprucker, cel care a comentat evenimentul pe pagina de internet a SpaceX.
Nu totul era însă perfect. Racheta s-a înclinat, iar picioarele vehiculului păreau să se rupă. În timp ce furtunurile cu apă încercau să stingă incendiul izbucnit la baza rachetei, aceasta a sărit brusc în sus și a explodat.
În prezent, SpaceX are deja alte prototipuri în diferite etape de asamblare la Boca Chica, până la SN 19.
Programul Starship va lansa și o navă numită Super Heavy, care este în construcție la Boca Chica. Ea va avea probabil 28 de motoare Raptor, care vor dezvolta o forță de 70 de meganewtoni (16 milioane de livre), aproape dublu față de racheta Apollo Saturn 5, cea prin care oamenii au ajuns pe Lună.
SpaceX vrea să implice Starship în revenirea oamenilor pe Lună
Atunci când vor fi combinate ambele părți ale noului sistem SpaceX – Starship și Super Heavy – vor avea o înălțime de aproximativ 120 de metri pe platforma de lansare. Cele două elemente sunt concepute pentru a putea fi reutilizate, prin revenirea propulsată pe Pământ, după fiecare misiune.
SpaceX speră că Starship poate fi implicată în revenirea NASA pe Lună în acest deceniu. În prezent, Starship este în competiție cu alte companii spațiale pentru a oferi un sistem de aterizare care să ducă astronauții pe suprafața lunară.