Cuprins:
Săptămâna trecută, mercurul termometrelor a sărit cu mult de pragul de 30 de grade Celsius la umbră în toată țara, ceea ce a făcut ca disconfortul termic să devină insuportabil.
Când vine vorba de confortul tău și al celorlalți pasageri din mașina ta pe vreme caniculară, varianta ideală este aerul condiționat. Ce te faci însă atunci când ai probleme cu climatizarea, mai ales când ești în infernalul trafic bucureștean?
Libertatea îți prezintă câteva sugestii de cum poți să menții răcoarea în mașină în zilele toride de vară atunci când sistemul de aer condiționat fie este defect, fie devine ineficient, din cauza lipsei freonului.
Ce să faci ca instalația de aer condiționat să funcționeze corect
Înainte de toate, trebuie să facem câteva precizări legate de aerul condiționat auto. În primul rând, trebuie să verifici instalația pentru a vedea dacă necesită freon (n.n. – agentul frigorific) sau dacă prezintă fisuri ce pot provoca scurgeri de freon și, implicit, o funcționare necorespunzătoare.
Asemenea oricărei componente a mașinii, sistemul de climatizare este supus uzurii zilnice. De aceea, trebuie verificat să nu existe mizerie și praf în interiorul circuitului deoarece, în această situație, instalația se poate defecta necesitând reparații majore.
Deși pare neverosimil, temperatura în habitaclu într-o zi caniculară poate ajunge chiar și până la 100 de grade Celsius, dacă mașina a stat ore în șir în soare. În această situație, este de preferat ca răcirea să se facă gradual.
Diminețile sunt, de regulă, răcoroase chiar și în zile în care temperaturile ating 35… 40 de grade Celsius la umbră. Chiar și așa, specialiștii recomandă pornirea climatizării, deoarece folosirea ei de la prima oră contribuie la păstrarea mai eficientă a temperaturii în interiorul mașinii.
Recircularea aerului grăbește procesul de răcire, deoarece sistemul de climatizare lucrează cu aer mai rece decât cel de afară. Pe termen lung însă, recircularea va scădea calitatea aerului din habitaclu, cei mai afectați fiind pasagerii din spate.
- Iată câteva sfaturi practice pentru îngrijirea mașinii tale.
10 metode prin care răcorești mașina fără aer condiționat
În zilele sufocante de vară tot ceea ce trebuie să faci este să pornești sistemul de aer condiționat. Dar, din păcate, pot apărea situații neplăcute, când climatizarea nu funcționează. Iată câteva metode alternative de răcorire a mașinii:
Parchează maşina la umbră
Încearcă, pe cât posibil, să parchezi mașina într-un loc umbros, chiar dacă vei avea mai mult de mers pe jos. Volanul nu se va încinge rău, iar bordul nu va emana căldura acumulată de la soare, astfel că vei fi încântat să te urci într-o mașină nu atât de fierbinte pe cât ar fi fost dacă ai fi lăsat-o în soare.
Lasă geamurile întredeschise
Pentru ca aerul să se ventileze în habitaclu, lasă puțin întredeschise două dintre geamurile laterale, de preferat cel din dreapta faţă şi cel din stânga spate. De asemenea, această metodă o poți aplica și în timpul mersului, cu condiția să circuli cu viteză redusă. Atenție! Dacă te deplasezi cu viteză mare, iar geamurile sunt deschise, consumul de carburant va crește cu 20%.
Folosește un parasolar
Pune întotdeauna un parasolar pe parbriz, iar dacă lipsești mai mult timp, pune unul și la lunetă. Astfel, interiorul mașinii se va păstra mai răcoros, deoarece parasolarul reflectă razele soarelui și permite răcirea habitaclului cu câteva grade. În plus, vei evita deteriorarea în timp a volanului, a bordului și a tapițeriei, în special a celei din piele.
Acoperă tapițeria din piele
Pielea scaunelor și a banchetei se va încinge şi, evident, va degaja căldură în habitaclu. De aceea, este indicat să le acoperi fie cu o pătură, fie cu alt material textil, de preferat din bumbac. În acest fel, protejezi şi pielea care, la temperaturi ridicate, poate crăpa. O altă variantă ar fi să ștergi tapițeria din piele cu o cârpă umedă.
Pulverizează apă în habitaclu
Umple cu apă rece o sticlă cu pulverizator și stropește volanul, planșa de bord, schimbătorul de viteze, maneta frânei de mână, clanțele, scaunele, etc. După ce te urci în mașină, poți să pulverizezi apă și pe tine și pe ceilalți pasageri.
Lasă portierele deschise
Înainte de a te urca în mașină, deschide ușile și lasă-le așa câteva minute. Astfel, aerul fierbinte va ieși din habitaclu, iar temperatura va scădea.
Aerează habitaclul cu ajutorul portierei
Deși pare rudimentară la prima vedere, această metodă este exterm de eficientă. Mai întâi, deschide unul dintre geamurile mașinii, apoi du-te la ușa opusă și deschide-o și închide-o cu mișcări rapide de câteva ori timp de câteva zeci de secunde. Astfel, aerul fierbinte din habitaclu va fi împins afară și în acest mod se va răcori mai repede în maşină.
Pune lavete umede pe gurile de ventilație
În acest fel se va răci mai repede în maşină. Când pornești ventilația, aerul cald care va pătrunde în habitaclu va fi mult mai rece. Dar lavetele se vor usca repede și va trebui să le schimbi des sau să le umezești din nou. Poți folosi și șervețele umede și chiar gheață. Această metodă trebuie aplicată doar atunci când mașina a stat mult timp în soare. Fantele gurilor de ventilație trebuie reglate astfel încât aerul să sufle cât mai sus, habitaclul mașinii urmând să se răcească mult mai rapid.
Aplică folie pe geamuri
O soluție pentru reducerea căldurii emanată de soare în maşina ta o reprezintă geamurile cu folie solară. Geamurile cu folie asigură o protecție atât a tapițeriei, cât și a bordului mașinii. Folosește doar folie omologată de RAR (Registrul Auto Român). De asemenea, o altă variantă sunt geamurile ionizate.
Folosește un ventilator portabil
Pentru un plus de răcoare în mașină, cumpără un ventilator electric de 12 volți, de mici dimensiuni, care se poate conecta la priza-brichetă a mașinii tale. Pentru a fi eficient, ventilatorul trebuie montat deasupra oglinzii retrovizoare sau sub aceasta.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro