UPDATE 16:30: DNA a anunțat că Radu Mazăre este inculpat în trei noi dosare. Conform procurorilor anticorupție, fostul primar al Constanței este acuzat de abuz în serviciu și de complicitate la abuz în serviciu.
Radu Mazăre este inculpat într-un dosar, alături de mai mai mulţi angajaţi ai Primăriei Constanţa, printre care şi Decebal Făgădău, care era atunci viceprimar al oraşului, care vizează „construirea, cu nerespectarea dispoziţiilor legale, în zona centrală a staţiunii Mamaia, a unui imobil în regim P+5E-6E cu destinaţie cazare şi alimentaţie publică. Imobilul a fost ridicat în baza unei autorizaţii de construire, emise în anul 2009 de primăria municipiului Constanţa”, se arată într-un comunicat al DNA.
În al doilea dosar, fostul edil al Constanţei este cercetat pentru săvârşirea a două infracţiuni de abuz în serviciu.
„În luna mai 2007, inculpatul Mazăre Radu Ştefan, în calitate de primar al municipiului Constanţa, cu încălcarea prevederilor legale, a iniţiat un proiect de hotărâre în vederea vânzării prin negociere directă şi nu prin licitaţie publică, către o societate comercială, a unei suprafeţe de 4.000 mp teren, amplasată în intravilanul mun. Constanţa, zona Lacului Siutghiol. Ulterior, inculpatul a perfectat contractul de vânzare-cumpărare a acestui teren, deşi preţul de 110.000 euro fără TVA (25,25 euro/mp) era vădit mai mic decât cel real (300.305 euro fără TVA).
În luna noiembrie 2012, procedând în aceeaşi manieră, inculpatul a permis realizarea unui schimb de terenuri cu o societate comercială în condiţii vădit păgubitoare pentru patrimoniul municipiului Constanţa.
Tranzacţia a fost una inutilă şi a reprezentat o formă disimulată de înstrăinare directă (nu prin licitaţie publică) şi la preţuri mult mai mici decât cele reale a unor terenuri ce prezentau interes pentru firma respectivă.
Tranzacţia a fost încheiată în forma propusă de inculpat în anul 2018, iar prin această tranzacţie societatea comercială a cedat suprafaţa de 542 mp, evaluată la suma de 15.718 euro, şi a primit la schimb 412 mp, evaluaţi la 76.396 euro”, precizează procurorii DNA.
Al treilea dosar în care este inculpat Radu Mazăre vizează tot vânzare, la preţuri supraevaluate, a unor terenuri.
„În perioada 2007-2009, inculpatul Mazăre Radu Ştefan, în calitate de primar al municipiului Constanţa, cu încălcarea prevederilor legale, a înstrăinat, la preţuri subevaluate (aproximativ 700.000 euro), opt terenuri în suprafaţă totală de aproximativ 6.000 m.p. din domeniul privat al municipiului Constanţa, situate toate în staţiunea Mamaia. În realitate, preţul acestor terenuri se ridica la aproximativ 2.200.000 euro”, mai arată DNA.
Într-o altă speță, procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie – Serviciul Teritorial Constanţa au dispus efectuarea în continuare a urmăririi penale faţă de un număr de 29 de funcţionari din cadrul Primăriei municipiului Constanţa, pentru abuz în serviciu.
Acțiunea a avut loc la solicitarea Direcției Naționale Anticorupție (DNA) Constanţa, fiind necesară audierea sa într-un dosar în care fostul primar al Constanței este acuzat că ar fi eliberat ilegal o autorizaţie de construire pentru un hotel ridicat pe plaja staţiunii Mamaia.
În acelaşi dosar mai sunt cercetaţi şi actualul edil, Decebal Făgădău, dar şi alţi actuali sau foşti angajaţi ai Primăriei Constanţa, potrivit Mediafax.
El a ajuns, miercuri, în jurul orei 10.00 la sediul DNA Constanţa, fiind dus apoi la audieri. După înceheierea acestora, fostul edil va fi dus tot la Penitenciarul de la Poarta Albă, dar se va întoarce, joi, la Rahova, unde ispăşeşte o pedeapsă de nouă ani de închisoare în dosarul retrocedărilor ilegale de terenuri din Constanţa, Mamaia, plajă şi faleză.
Radu Mazăre a fost extrădat din Madagascar în România, pe 20 mai.
Detalii despre dosarul în care este audiat astăzi Radu Mazăre
În dosarul în care a fost adus la DNA Constanţa pentru audieri, Radu Mazăre este urmărit penal, din decembrie 2017, alături de alte persoane, actuali sau foşti angajaţi ai Primăriei Constanţa, între care şi actualul primar, Decebal Făgădău, la data respectivă viceprimar al municipiului Constanţa.
Ei sunt cercetaţi pentru abuz în serviciu cu obţinere de foloase pentru sine sau pentru altul, faptă asimilată infracţiunilor de corupţie, ori pentru complicitate la această faptă.
Din ordonanţa întocmită de procurori reiese că pe plaja din Mamaia, în zona centrală a staţiunii, a fost construit, cu nerespectarea dispoziţiilor legale, un imobil în regim P+5E-6E cu destinaţie cazare şi alimentaţie publică. Imobilul a fost ridicat în baza unei autorizaţii de construire emise în anul 2009 de primăria municipiului Constanţa.
În acelaşi an, primarul municipiului Constanţa şi societatea constructoare au fost acţionaţi în judecată de o societate comercială care deţinea o construcţie în imediata vecinătate a noului imobil, cerând anularea autorizaţiei de construire.
În motivare, societatea reclamantă susţinea, printre altele, că autorizaţia a fost emisă cu încălcarea dispoziţiilor legale privitoare la respectarea drepturilor de servitute de vedere şi servitute privind distanţa dintre construcţii, reclamantei fiindu-i vătămat dreptul de proprietate.
Prin decizia civilă definitivă pronunţată de Curtea de Apel Constanţa în anul 2012, autorizaţia de construire emisă de Primăria municipiului Constanţa a fost desfiinţată.
Instanţa a reţinut că, la emiterea autorizaţiei de construire, nu s-a respectat interdicţia de a construi în interiorul zonei de protecţie şi că amplasarea imobilului este situată în zona benzii litorale a Mării Negre în cuprinsul căreia sunt interzise orice fel de construcţii definitive.
Instanţa a mai reţinut că autorizaţia de construcţie a fost emisă cu nerespectarea dispoziţiilor legale referitoare la respectarea drepturilor de servitute de vedere şi servitute privind distanţa dintre construcţii.
Astfel, ăn anul 2013, ca urmare a anulării autorizaţiei de construcţie, societatea reclamantă a cerut în instanţă, printr-o nouă acţiune, demolarea imobilului de lux precum şi obligarea Primăriei municipiului Constanţa la emiterea actului administrativ de desfiinţare a lucrărilor ce fuseseră executate în baza autorizaţiei anulate.
În august 2013, Primăria Constanţa a cerut respingerea acţiunii ca nefondată, susţinând că autorizaţia de construire anulată de instanţă a fost modificată printr-o altă autorizaţie de construire emisă la data de 24.03.2011, autorizaţie neanulată şi perfect valabilă.
Ulterior, în cursul aceluiaşi an, Primăria Constanţa a venit cu o completare prin care înştiinţa instanţa de judecată că a intervenit un element nou, respectiv că a fost emisă, la data de 03.09.2013 o nouă autorizaţie de construire, pentru imobilul a cărui demolare se cere. Prin urmare, Primăria municipiului Constanţa considera că nu mai există temei legal pentru ca societatea reclamantă să solicite şi să obţină demolarea hotelului.
Aceleaşi aspecte, întemeiate pe existenţa unei autorizaţii valabile din data de 03.09.2013, au fost alese în apărare şi de societatea constructoare a imobilului.
Autorizaţia de construire din data de 03.09.2013 a fost semnată de Decebal Făgădău, care era atunci viceprimar al Constanţei, de Constantin Nicoleta, la data faptei şef serviciu – Serviciul autorizaţii în construcţii din cadrul Primăriei Municipiului Constanţa, în exercitarea atribuţiilor de împuternicit al arhitectului – şef al mun. Constanţa şi de Dinescu Fulvia Antonela, la data faptei director executiv adjunct al Direcţiei Administraţiei Publice Locale din cadrul Primăriei, în exercitarea atribuţiilor de împuternicit al secretarului municipiului Constanţa. Eliberarea autorizaţiei respective nu ar fi fost posibilă fără întocmirea şi eliberarea certificatului de urbanism din data de 02.07.2013, semnat de Mazăre Radu Ştefan în calitate de primar şi de Luiza Elena Tănase în calitate de arhitect-şef.
În anul 2016, prin sentinţa civilă nr.745/2016, Tribunalul Constanţa a dispus anularea autorizaţiei de construire emisă la data de 03.09.2013 de Primăria Municipiului Constanţa, întrucât pe terenul pentru care s-a emis autorizaţia era deja construită o clădire (imobilul rezidenţial ce fusese construit în proporţie de 95% în baza autorizaţiei anulate) prin urmare autorizaţia din anul 2013 a fost emisă nelegal, spun anchetatorii.
FOTO: Inquam Photos / George Călin
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro