- Tranzacția, care se face din fonduri europene, se ridică la 12 milioane de euro clădirea plus alte 12 consolidarea, în total, 24 de milioane de euro, potrivit surselor Libertatea din MAI.
- Clădirea din sticlă, construită în 2005, se află pe Bulevardul Pipera nr. 4C, are o suprafață de 9.238 de metri pătrați și este deținută de oameni de afaceri israelieni.
- Raed Arafat a refuzat să comenteze și a direcționat ziarul către IGSU, care a explicat situația.
Dorința veche a șefului Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU), Raed Arafat, e pe ultima sută de metri. De peste cinci ani vrea să reunească toate instituțiile destinate urgențelor din MAI, iar acum e aproape să reușească.
Arafat vrea să mute aici toți angajații din structurile subordonate – Departamentul pentru Situații de Urgență (DSU), Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU) și Inspectoratul General de Aviație (IGAv).
Istoria unei achiziții
Ideea a început să circule încă din 2018. Atunci s-au luat în calcul trei variante: construirea, cumpărarea sau închirierea unei clădiri.
Mai întâi, s-a mers pe prima variantă: construcție. S-a găsit un teren pe Strada Ceasornicului 19 – lângă IGSU Sector 2 -, dar din cauza existenței în zonă a unei antene MApN, nu s-ar fi putut ridica o clădire prea înaltă, relatează angajați IGSU pentru Libertatea, cu condiția confidențialității.
Un an mai târziu, în 2019, Raed Arafat a propus construirea pe un teren aflat în proprietatea MAI – unitatea de pompieri de pe Vitan-Bârzești, vizavi de Institutul de Medicină Legală -, unde, în plus, ar fi putut ridica și trei blocuri pentru cadre.
Potrivit surselor din minister, au apărut disensiuni între șefii DSU și IGSU: Arafat dorea un sediu în sudul Capitalei, în timp ce generalul Dan-Paul Iamandi a insistat pentru zona de nord.
„După ce a realizat că o construcție trebuie trecută prin SEAP (Sistemul Electronic de Achiziții Publice, n.r.), dar că o achiziție de imobil prin cumpărare/închiriere nu se supune Legii achizițiilor publice, s-a mers pe varianta cumpărării/închirierii”, au explicat oameni din MAI, care, de asemenea, au povestit confidențial cum s-a derulat achiziția.
O sumă-record de bani europeni
În prima săptămână a stării de urgență, IGSU a primit o sumă-record din bani europeni: 682 de milioane de euro, sub numele de „Proiectul «Viziune 2020»”.
Pe lângă echipamente, precum autospeciale de intervenție la înălțime (64 de bucăți), autospeciale de stingere cu apă (276) și alte sute de echipamente înșiruite în proiect, IGSU a trecut pe listă și un Centru Național pentru Răspuns la Dezastre. Termenul de implementare: 31.12.2023.
În septembrie 2020, generalul Dan-Paul Iamandi, șeful IGSU, a semnat un prim anunț în acest sens, în care anunța dezvoltatorii imobiliari că are nevoie de o clădire cu o suprafață între 14.000 mp și 23.000 mp, parcare proprie și aflată în București sau în imediata apropiere.
S-au primit două oferte:
- Fostul sediu Petrom. O clădire de opt etaje de pe Fabrica de Glucoză, construită în 2004-2005 – la un preț de 17 milioane de euro.
- Fostul sediu Renault. Două clădiri One North Gate, una de 21.000 mp și una de 4.500 mp, cu o parcare la subsol. Oferta pentru clădirea mare era de 21 de milioane euro, iar pentru ambele clădiri – 25 de milioane de euro.
S-a ales a doua ofertă, dar doar prima clădire, deoarece în anunțul de negociere nu sunt specificate două spații. La acea vreme, Profit scria că una dintre clădirile One North Gate din Pipera ar urma să devină noul sediu al IGSU, negocierile fiind pe final.
Reprezentanții firmei au venit cu precizări și punctau că licitația nu e încă încheiată, însă confirmau că s-au înscris la procedură, dovadă fiind și o notificare depusă către Bursa de Valori București.
De ce e nevoie de renovări
Reprezentanții One North Gate au confirmat pentru Libertatea că, în iunie 2022, au fost informați de către IGSU că procesul de achiziție a fost anulat. „Nu cunoaștem data la care IGSU a adoptat decizia și nici motivele care au stat la baza acesteia”, au mai spus ei.
Potrivit surselor Libertatea din MAI, IGSU a renunțat pentru că ofertantul a cerut o sumă prea mare: 37 de milioane de euro. În acest preț intrau și modernizarea, consolidarea și mutarea instalațiilor, astfel încât clădirea să poată fi încadrată la clasa 1 de importanță, adică „risc minim la seism”.
Potrivit legii, clădirile în care funcționează instituțiile de intervenție, la fel ca spitalele, trebuie să fie în clasa 1 de importanță. Clădirile de birouri se află în clasa 2 sau 3.
Bugetul pentru noul sediu era de 95 de milioane de lei, sumă prevăzută în proiectul european, plus alte 17 milioane de lei din fondul de rezervă al programului.
„Arafat vrea și heliport”
În luna iulie 2022, IGSU a publicat un nou anunț de publicitate reprezentând cumpărarea unei clădiri. Din informațiile ziarului, în pole-position s-a aflat oferta pentru clădirea Construdava, din Bulevardul Pipera nr. 4C.
Profit anunța că, în 2017, Construdava fusese cumpărată de AdamAmerica pentru 10 milioane de euro. Ziarul Financiar estima cumpărarea la 4-6 milioane de euro. Ambele sume erau cu mult mai mici față de cât plătise fondul german de investiții DEGI în 2007, 26,5 milioane de euro.
Proprietarii au cerut 18 milioane de euro doar pentru clădire. În timpul negocierilor, ar fi scăzut la 12 milioane de euro pentru clădire. Însă vor fi necesare încă 12 milioane de euro pentru consolidări și alte lucrări. „Arafat vrea și heliport”, spun sursele ziarului.
Contactați de Libertatea, cei de la AdamAmerica nu au oferit niciun răspuns în ultimele săptămâni.
Angajații, nemulțumiți
„Mai mulți angajați nu sunt foarte încântați de locul noului sediu din varii motive, unul dintre ele e că nu există mijloace de transport”, mai spun sursele.
Unii angajați din Inspectoratul General de Aviație (IGAv) sunt revoltați de această decizie pentru că, spun ei, un nou sediu reprezintă o cheltuială nejustificată.
„Este de neînțeles pentru toți cei peste 200 de oameni care ne desfășurăm activitatea în Inspectoratul General de Aviație de ce vrea să ne mute și pe noi. Sediul IGAv este unul relativ nou, o clădire cu parter și două etaje, unde ne desfășurăm foarte bine activitatea în prezent”, a declarat pentru Libertatea, sub protecția anonimatului, un angajat al IGAv.
IGAv, structura de aviație a MAI, are sediul în Calea Ion Zăvoi nr. 14-16, lângă Aeroportul Băneasa, și aparține ministerului. Nu se plătește chirie, doar costuri de întreținere și utilități.
„Ministerul de Interne are atâtea locații în proprietate. De ce nu s-a ales una dintre ele? De ce să cumpere această clădire? De ce să cheltuim banii aiurea, pentru că așa vrea Arafat?”
Cu banii dați pe această clădire se puteau repara și consolida multe sedii de poliție care pică efectiv pe polițiști, care au condiții improprii pentru desfășurarea activității.
Angajat IGAv:
Arafat: „Nu eu mă ocup!”
Contactat de Libertatea, Raed Arafat a refuzat să comenteze. „Vorbiți, vă rog, cu IGSU și ei vă spun ce este, în ce fază. Nu cu mine, că nu eu mă ocup de asta”, a spus șeful DSU.
Angajații din subordinea lui Arafat spun însă că acesta a dat deja ordinul de a se împărți etajele și de a se distribui structurile și oamenii pe etaje.
„Fiind structuri militare, noi primim ordin și, ne convine sau nu, trebuie să-l executăm. Dar structurile care ar trebui să semnaleze acest lucru, cum este DGPI (Direcția Generală de Informații și Protecție Internă, n.r.), se fac părtașe la ceea ce vrea să facă Arafat. Noi o să stăm înghesuiți ca vitele ca să i se facă lui pe plac”, spun aceștia.
Ce spune IGAv
Contactat de ziar, șeful Inspectoratului General de Aviație (IGAv) din cadrul MAI, generalul Cătălin-Paul Dache, a confirmat că au existat discuții preliminare pentru ca angajații din subordinea sa să fie mutați împreună cu DSU și IGSU.
Acesta a confirmat că știe despre achiziție și au avut, într-adevăr, loc discuții pentru mutarea IGAv, însă doar unele preliminare.
Întrebat de ce ar trebui să se mute IGAv din actualul sediu din Băneasa, deținut de MAI, Dache a menționat că nu doar inspectoratul își desfășoară activitatea acolo, „suntem mai multe instituții înghesuite în același sediu”.
IGSU confirmă
Libertatea a întrebat la MAI și IGSU cine a luat decizia de a achiziționa clădirea și care au fost motivele, dar și dacă aceasta întrunește condițiile de securitate și care a fost valoarea tranzacției. IGSU a răspuns.
IGSU a confirmat că este în curs de derulare procesul de atribuire și că rezultatul va fi făcut public pe site-ul instituției în 30 de zile de la achiziție.
„Pentru îndeplinirea cu eficiență a activităților specifice și derularea în cele mai bune condiții a celor destinate managementului situațiilor de urgență a fost necesară achiziționarea unui imobil cu destinația Centru Național de Răspuns la Dezastre care să asigure conducerea și coordonarea integrată a misiunilor din dinamică, înregistrate la nivel național și internațional. Totodată, imobilul va asigura spațiile necesare și condițiile optime de lucru pentru personalul implicat”, a transmis IGSU.
Instituția a subliniat și că fostul punct de lucru al IGSU, aflat în proprietatea statului, se află acum în proces de reabilitare și consolidare. Este vorba despre o clădire cu o suprafață de 1.042 mp și un teren de 4.728 mp, situate în sectorul 2, pe strada Banu Dumitrache.