Avionul îşi FACE TREABA
În ceea ce priveşte avionul care „zace într-un hangar” în loc să fie utilizat în misiunile medicale, Raed Arafat explică:
„Avionul, după cum ştiţi, este cumpărat de populaţia României, prin Fundaţia SMURD, din 2%, şi care a fost achiziţionat foarte greu de noi, după verificări, şi predat Ministerului Afacerilor Interne, care a acceptat şi putea să nu accepte să-l opereze pe lângă flota de elicoptere să fie complementar cu ele şi să funcţioneze gratuit pentru populaţie. Noi l-am predat Ministerului de Interne, după ce am finalizat pregătirea piloţilor aici, cu un instructor german – şi asta a fost prin iulie -, iar piloţii când s-au pregătit, tot pe ore de zbor pe acest avion s-au pregătit. Fiecare pilot a avut câte 11-12 ore de trecere de la unul la altul, unii mai mult, alţii mai puţin, oricum, s-au consumat aproape 80 de ore de zbor atunci, până să-l predăm, după ce a venit din revizia lui, înainte de cumpărare”, spune Arafat.
Potrivit raportului primit de acesta în cursul zilei de ieri, avionul avea peste 150 de ore de zbor efectuate de când a fost preluat de către Ministerul de Interne – mai exact, 159 de ore de zbor din iulie până în decembrie, ceea ce nu este puţin. Acelaşi document citat de secretarul de stat arată că, 130 din cele 159 de ore de zbor ale avionului erau în misiuni, iar 22 de ore reprezentau instruirea de rutină a piloţilor.
MISIUNI INTERNE şi EXTERNE, chiar şi câte TREI PE ZI
Raed Arafat a mai precizat că avionul fusese implicat în peste 60 de misiuni, dintre care 2 misiuni erau pe transplant, la solicitarea Agenţiei de Transplant – „Au mai fost şi alte solicitări, dar care s-au anulat de dânşii, pentru că nu s-a mai făcut recoltarea şi nu s-a mai deplasat avionul” – 3 misiuni externe – din care una a fost pentru copilul unui pompier, un nou-născut, care a fost dus la Budapesta pentru o operaţie pe cord – şi alte 2 misiuni externe similare.
„Restul misiunilor, până la 64 sau 65 au fost misiuni interne în care au fost transportate persoane arse din ţară către Bucureşti, copii care trebuiau duşi la Târgu Mureş la operat, cazuri critice. Dacă calculăm numărul de misiuni din iulie până în decembrie, când a intrat din nou în revizie pentru că a consumat orele până la revizie, vedem că acest avion a lucrat măcar o dată la două sau trei zile„, explică Raed Arafat. „Sunt zile în care a plecat de trei ori şi zile în care nu a avut nicio intervenţie”, completează el.
Pe 21 decembrie, avionul a intrat în revizie pentru că i se terminaseră orele de zbor prevăzute până la data în care aparatul urma să fie supus controlului tehnic. Intreţinera aeronavei a fost trimis la Aerostar Bacău în urma unei inţelegeri a Ministerului de Interne cu acest grup industrial, iar personalul folosit pentru revizie a fost cel din cadrul Inspectoratului de Aviaţie, „pentru că ei au făcut cursul şi sunt autorizaţi în acest sens, fiind vorba despre un avion cu înmatriculare militară”, a mai explicat secretarul de stat.
„NU AM MINŢIT. AVIONUL ESTE ÎN REVIZIE, iar AVIOANELE NU SUNT CA MAŞINILE, când ai o piesă defectă să spui că mergi cu el mai departe” – RAED ARAFAT
Arafat explică şi motivul pentru care s-a întârziat cu revizia – aceasta a coincis cu perioada Sărbătorilor, iar una dintre piesele necesare avionului trebuie adusă din Statele Unite.
Nici ipoteza potrivit căreia aeronava nu poate fi folosită decât de SMURD, nu şi de cei care prelevează organe.
„Nu a existat o dată în care să se solicite elicopterele SMURD, elicopterele Ministerului Afacerilor Interne, elicopterele Ministerului Apărării, avioanele Ministerului Apărării, în care să ni se spună de oricare ministru sau oricare serviciu NU„, a subliniat Raed Arafat.
„Costurile deplasării cu acest avion au fost suportate din costurile pe care le suportăm pentru oricare elicopter şi nu sunt cerute Agenţiei Naţionale de Transplant”, a mai spus secretarul de stat care a promis că va desfăşura o anchetă amănunţită în legătură cu modul în care a acţionat Serviciul Unic de Urgenţă 112 în cazul accidentului aviatic produs luni după-amiază în Munţii Apuseni.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro