Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a amendat Raiffeisen Bank cu 100.000 de lei, după ce banca a mărit ilegal dobânzile a aproximativ 14.000 de clienţi. De asemenea, ANPC a dispus restituirea comisioanelor încasate ilegal de la clienţi, informează Agerpres.
Potrivit reprezentanţilor ANPC, aproximativ 14.000 de clienţi beneficiari de credite au fost afectaţi de practica comercială incorectă a Raiffeisen Bank. ANPC precizează că banca nu a pus în practică decizia instanţei de judecată timp de aproape 1 an şi 7 luni de la emiterea acesteia.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor subliniază că sumele reţinute incorect de Raiffeisen Bank nu au fost încă restituite clienţilor prejudiciaţi.
Potrivit sursei citate, sumele reţinute incorect ar putea depăşi 10 milioane de euro.
„Dat fiind că, în urma monitorizării procesului de remediere a efectelor negative din punct de vedere financiar, pentru consumatori, generate şi constatate, în 2014, de practica comercială incorectă a băncii, aceasta – în timpul scurs de la termenul pronunţării sentinţei definitive a instanţei, respectiv 6.02.2020, de aproximativ 1 an şi 7 luni – nu a dat curs obligaţiei stabilite, consumatorii fiind prejudiciaţi, pe de o parte, prin faptul ca sumele reţinute incorect, din comisioane, nu au fost încă restituite şi pe de altă parte, nu s-au efectuat şi aplicat recalculările dobânzilor pentru creditele restructurate, ANPC a aplicat o amendă contravenţională de 100.000 lei”, se arată în comunicatul ANPC.
De asemenea, ANPC precizează că pe lângă amendă se adăugă „propunerea aplicării sancţiunii complementare de suspendare a activităţii băncii cu privire la practica comercială incorectă ce constă în decizia unilaterală a băncii ca la momentul restructurării creditelor, să mărească marjele din componenţa dobânzii, prin introducerea în acestea a comisionului de administrare la care aceasta a renunţat expres prin actele adiţionale semnate cu clienţii şi de restituire a sumelor încasate incorect către consumatori până la încetarea practicii comerciale incorecte (măsură aplicată în premieră, în România) şi a sancţiunii complementare de restituire a contravalorii comisionului de administrare camuflat sub forma unei componente a marjei de dobândă, în termen de maximum 15 zile”.
Raiffeisen Bank: Ordinul ANPC a fost implementat încă din 2014
„Ordinul ANPC a fost implementat încă din 2014, respectiv banca nu mai foloseşte modalitatea de restructurare a creditelor menţionată în respectivul act administrativ. În plus, banca a început să analizeze în mod proactiv impactul asupra clienţilor, atat pozitiv, cat şi negativ, astfel încât pentru clienţii care ar fi putut fi impactati negativ să calculăm şi restituim sumele. Calculul este unul relativ complex, iar banca s-a preocupat să găsească soluţii de automatizare a procesului, între timp procesarea desfasurandu-se manual”, se arată în poziţia oficială a băncii.
„Bineinţeles ANPC a fost informată privind desfăşurarea acestui proces. În context, considerăm că noul Ordin al Preşedintelui ANPC nu este o măsură necesară, pentru că vizează o practică ce în prezent nu mai există şi, totodată, se refera la măsuri pe care banca le implementează deja. De asemenea, banca a acţionat prudential şi a provizionat aceste sume in exercitiul financiar anterior. În acelasi timp, vom analiza în detaliu continutul procesului verbal si respectiv al ordinului şi vom contesta în instanţă acele prevederi care exced, in opinia noastra, cadrul legal aplicabil”, mai transmite Raiffeisen Bank.
În iulie 2014, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor a emis un ordin prin care a dispus încetarea practicii comerciale incorecte ce constă în decizia unilaterală de a mări, la momentul restructurării creditelor, marjele din componenţa dobânzii, prin introducerea în marjele de dobândă a comisionului de administrare la care banca a renunţat expres prin actele adiţionale semnate cu clienţii, subliniază Autoritatea.
Ulterior, în februarie 2020, instanţa de judecată a emis hotărârea definitivă prin care practica băncii a fost stabilită ca fiind o practică contrară diligenţelor profesionale, notează ANPC.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro