Libertatea a intrat în posesia Raportului Corpului de Control. În cele 80 de pagini se confirmă plângerile făcute de-a lungul timpului de angajații spitalului, publicate și de ziar.
În ceea ce privește achizițiile, neregulile consemnate se referă la achiziții directe de la același furnizor, în același an calendaristic, cu prețuri din ce în ce mai mari (corpul de control a semnalat aici achizițiile de zarzavat, zarzavat congelat, crenvurști și parizer), dar și la deficiențe grave în desfășurarea procedurilor de achiziție publică.
”Lenjeria murdară trebuie schimbată mai des, ceea ce ar aduce modificări în caietul de sarcini”
Un exemplu consemnat în Raportul Corpului de Control: achizițiile serviciilor de spălătorie rufe în perioada 2016-2018.
În decembrie 2016, a existat o procedură de achiziție de servicii de spălătorie rufe cu doi operatori economici participanți. Unul a fost descalificat, oferta fiind declarată neconformă.
Operatorul a contestat la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), iar spitalul, fără să aștepte decizia CNSC, a anulat procedura, argumentând că ”lenjeria murdară trebuie schimbată mai des, ceea ce ar aduce modificări în caietul de sarcini”.
”Această abordare este greșită și ilegală, întrucât, autoritatea contractantă a generat ea însăși situația de schimbare a cerințelor din caietul de sarcini la finalul procedurii, moment în care nu îi era permis să modifice condițiile impuse prin documentația de atribuire deja publicată în SEAP și în conformitate cu care și-au construit ofertele operatorii economici participanți”, se precizează în raport.
Ce s-a întâmplat în continuare
Cum concurența lipsea ”din motive tehnice”, spitalul a încheiat contract cu un al treilea furnizor, printr-o procedură de atribuire directă, argumentând că este ”singurul operator din zonă care întrunește condițiile solicitate de institut”.
Însă la o lună de la încheierea contractului, l-a notificat să-și reducă prețul pe kilograme de rufe spălate, fiindcă ar avea o ofertă mai bună de la un alt operator economic.
Operatorul nu s-a conformat, contractul cu ”singurul operator care întrunește condițiile” a fost reziliat, iar Institutul a achiziționat direct din SEAP servicii de spălătorie cu SC Antagos SRL, operatorul care a depus contestația la CNSC, exclus de la început din procedură.
”Au fost încheiate mai multe acte adiționale, fiecare dintre acestea fiind înregistrate la o zi după data limită de ființă a contractului/actului adițional pe care îl prelungește, ceea ce înseamnă că, acele acte care prelungesc un document care la momentul prelungirii nu mai era în ființă, sunt nule. Comisia de control a constatat că aceasta este o practică uzuală care se manifestă probabil fie ca o cutumă, ca în cazurile prezentate anterior, fie din necunoaștere a legislației în vigoare”, se precizează în documentul citat.
Pe baza acestor constatări, corpul de control a dispus sesizarea Curții de Conturi.
Contactat telefonic, managerul institutului, Gabriel Oprișan, identificat în raport ca fiind unul dintre principalii vinovați pe aceste criterii, a comentat în general raportul, spunând că sunt fie lucruri ce s-au rezolvat între timp, fie probleme care vor fi rezolvate.
”E obligatoriu că tot ce a fost consemnat e ori rezolvat, ori în curs de rezolvare, noi formulăm răspunsuri către corpul de control periodic în funcție de termenele stabilite, așa cum a fost cu toate rapoartele corpului, nu doar cu acesta”, a declarat Gabriel Oprișan.
Cabinet oftalmologic dotat din 2016, dar nefolosit
De profesor medic oftalmolog, Gabriel Oprișan, managerul institutului, a fost acuzat în mai multe scrisori deschise de angajați că a dotat cabinetul oftalmologic cu aparatură modernă, care nu a fost folosită. Acest lucru a fost constatat și de către Corpul de Control, care a menționat în document că există condiții foarte bune pentru cabinetul de oftalmologie, că s-a cumpărat și un autorefractometru în valoare de 56.700 de lei cu TVA în urma unei proceduri de achiziție directă, dar că acest aparat nu a fost pus în funcțiune și nu a fost utilizat.
De la data achiziționării și până la momentul controlului, acest aparat nu a fost pus în funcțiune și nu a fost utilizat, managerul institutului, medic primar oftalmolog, nedesfășurând în perioada verificată activitate medicală și nici nu a existat un alt contract individual de muncă cu un al medic specialist oftalmolog.
Ce spune Raportul Corpului de Control:
Managerul a recunoscut situația și a spus că nu are ce să facă, fiindcă contractul său de muncă este suspendat conform legii și nu a găsit nici o altă soluție.
”Noi avem contract cu Sf. Spiridon și la ora actuală toate serviciile pe care nu le putem oferi sunt oferite prin acel contract. Practic, este rezolvată problema așa”, a spus managerul.
Cele mai grave probleme constatate de Corpul de Control au fost însă legate de angajările în spital.
Corpul de control a constatat faptul că la cabinetul de obstetrică-ginecologie este angajată din 2009 pe funcția de asistent medical debutant Ana-Maria Târnoveanu, care devine apoi asistent medical generalist, însă aceasta a practicat nelegal profesia fiindcă studiile arată că este, de fapt, moașă licențiată.
Există suspiciunea ocupării prin concurs a postului de asistent medical la cabinetul de ginecologie în mod ilegal și ulterior exercitarea profesiei în mod ilegal, la nivelul Institutului, de către doamna Târnoveanu Ana-Maria (fostă Ouatu). Recomandăm sesizarea organelor de urmărire penală în cazul Târnoveanu, care și-a atribuit și a întrebuinţat fără drept titlul ori calitatea de asistent medical generalist și care a practicat în mod nelegal această profesie, aceasta fiind moașă licențiată.
Ce spune Raportul Corpului de Control:
Cabinetul de obstetrică-ginecologie are și o situație bizară – datele financiare solicitate de comisia de anchetă au arătat că bugetul s-a dublat în ultimii doi ani, deși numărul de consultații medicale, deși unul redus, este și în scădere în 2018 față de 2016 cu 33%.
În decembrie 2018, spre exemplu, au fost consultate doar 17 paciente. În 2016, cheltuielile salariale au crescut de la 138.942 de lei la 176.709 de lei în 2017 și peste 320.000 de lei în 2018.
Problema persistă și la nivelul angajărilor, unde concluziile raportului spun că statele de funcții nu reflectă starea reală de ocupare a locurilor de muncă, existând discrepanțe majore cu privire la posturile pe care se află angajații față de cele pe care au fost angajați.
Și concursurile au intrat sub lupa comisiei, descoperindu-se faptul că o parte din asistenții medicali angajați cu contracte de prestări servicii pentru îngrijiri paliative nu au depus în termen de 30 de zile de la data încheierii contractelor certificatele care să ateste că au competențe în acest domeniu.
Ba mai mult, certificatele au fost obținute la trei luni după ce au fost angajate persoanele respective, iar comisia bănuiește că s-a luat această decizie tocmai pentru că ei au solicitat în timpul controlului actele de rigoare.
Au fost eliberate, probabil, ca urmare a solicitării exprese a comisiei de control, fapt constatat prin coincidența datei de eliberare a certificatelor cu data la care au fost solicitate aceste documente de către comisia de control, respectiv data de 22.03.2019.
Concluzia raportului:
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro