”De la an la an, industria autovehicolelor se bucură de o rentabilitate puternică. În 2016 a înregistrat o rată de creștere impresionantă, + 9% față de 2015, iar media globală a avansat cu 1,6%. În acest ritm, se poate vorbi despre o creștere de 6 – 7 % pe an până în 2020.
Până acum sectorul a fost condus de producătorii de automobile, unde Dacia-Renault a fost pe locul 11 la nivel european, cu aproape 360.000 de unități de produse în 2016. În prezent cea mai mare parte a creșterii provine de la producătorii de piese și componente auto”, arată studiul.
Producția de componente, creștere puternică
În ceea ce privește furnizorii furnizorilor, sectorul include atât fabrici de producție proprii, cum ar fi Daimler, cât și numeroși contractori, precum Delphi, Draexlmaier, Leoni sau Continental, dar și firme românești mici, care la rândul lor sunt furnizori pentru marile companii producătoare.
Pe de altă parte, marii jucători de pe piață nu sunt transparenți în privința estimărilor și datelor financiare, iar finanțarea este furnizată de obicei la nivel de grup în condiții favorabile în comparație cu cele locale.
În privința vânzărilor din România, anul 2016 a fost unul din cei mai buni din ultimul deceniu, înregistrându-se o creștere a numărului de înmatriculări de vehicule de 17,4% ,ajungând la 510.000 de unități, dintre care automobile noi reprezintă aproximativ 22% (115.000 de unități).
De asemenea, piața leasingului financiar a crescut cu 25% în 2016, până la două miliarde de euro, dintre care aproape 77% reprezintă automobile şi vehicule utilitare uşoare. Companiile au reprezentat 97% din totalul clienţilor de leasing financiar, urmate de persoanele fizice 2% şi 1% de sectorul public. Flota de autovehicule de leasing operaţional a crescut cu 8%, până la 60.000 de vehicule în 2016, ceea ce înseamnă aproximativ 13% din toate înregistrările de autoturisme noi.
Cifra de afaceri totală a sectorului auto în 2016 a depășit 20 de miliarde de euro, determinată de exporturi, pe măsură ce piața românească este relativ mică și se concentrează pe vehiculele second-hand.
Cine ia potul
Principalele companii auto care activează în Romania sunt: Dacia (cifră de afaceri de 4,2 miliarde euro în 2015), Ford (0,8 miliarde euro), iar din urmă vine grupul Volskwagen în calitate doar de comerciant și distribuitor, cu o cifră de 0,4 miliare euro.
Principalii producători de componente sunt: Continental – cu o cifră de afaceri totală de 2,3 miliarde euro în România, Autoliv – cu 0,7 miliarde euro, Takata – 0,5 miliarde euro, Michelin – 0,5 miliarde euro și Delphi cu o cifra de 0,4 miliarde euro.
Potrivit aceluiași studiu, piața auto este dominată de grupurile Dacia (Renault), Continental și alte grupuri cu prezență globală, respectiv TRW, Bosch, Delphi, Ford și alții.
Puncte tari și puncte slabe
În ceea ce priveşte punctele forte, acestea ar fi potenţialul de creştere a volumelor, generată de cererea externă, dar şi evoluţia tehnologică ar putea creşte abilitatea de ajustare a costurilor şi recuperare a profitabilităţii.
Puncte slabe punctate sunt ciclicitatea sectorului şi transparenţa limitată pe evoluţia financiară a subsidiarelor care fac parte din grupuri internaţionale.
Oportunități și amenințări
Drept oportunităţi sunt văzute creşterea puterii de cumpărare a consumatorilor care alimentează vânzările interne de autovehicule; capacităţile locale în IT ajută la dezvoltarea unor centre regionale de inginerie/IT, pentru companiile furnizorilor; subvenţiile fiscale ar putea să rămână o pârghie în atragerea de noi investitori.
Spre exemplu, Continental caută să angajeze ingineri la Timișoara pentru dezvoltarea de senzori necesari mașinilor autonome.
La capitolul ameninţări, infrastructura defectuoasă reprezintă o ameninţare serioasă pentru asigurarea unor timpi rapizi de livrare, esenţiali pentru menţinerea şi atragerea de noi investiţii.
România se află pe locul 120 din 137 la capitolul calitatea infrastructurii, potrivit topului competitivității realizat de către Forumul Economic Mondial.