„Acesta este al doilea raport privind literaţia face o constatare, aşa cum au făcut şi testele PISA, aşa cum avem o serie de alte dovezi care ne demonstrează nevoia unei intervenţii sistemice vizavi de creşterea nivelului de literaţie“, a spus Deca, prezentă la conferinţa de presă pentru lansarea Raportului Naţional de Literaţie, ediţia 2023, potrivit Agerpres.
Potrivit ministrului educaţiei, „în pachetul legislativ (Legile educaţiei – n.r.) avem introdus Programul Naţional pentru creşterea alfabetizării funcţionale care include o serie de măsuri finanţate (…) şi care presupune inclusiv testarea anuală a nivelului de literaţie şi intervenţii, astfel încât să nu ajungem la finalul ciclului gimnazial să avem rezultatele pe care le-am audiat împreună azi”.
Ministrul educaţiei a prezentat măsurile pe care şi le propune pentru a corecta problema literaţiei elevilor din România.
„Încercăm să intervenim sistemic, la şcoală, în aşa fel încât să compensăm acolo unde copiii, nu din vina lor, nu au o serie de stimulente pentru a performa înainte ca ei să parcurgă sistemul şcolar. Mai pe şleau spus, şcoala are rol de mobilitate socială. Şcoala trebuie să poată compensa – prin măsurile pe care le generăm la nivel naţional, prin măsurile pe care şcolile le implementează în comunităţi – factorii defavorizanţi, care, o spun din nou, nu ţin de potenţialul sau de şansele copilului”, a explicat demnitarul.
Ea a arătat că în 1.400 de şcoli se desfăşoară Programul Naţional pentru reducerea abandonului şcolar, care cuprinde inclusiv programe remediale pentru copiii care au goluri în învăţare cauzate de pandemie, dublate de programe sociale.
Raport privind nivelul de literație al elevilor din România