Numărul persoanelor la nivel global care accesează inițial știrile prin intermediul unui site sau al unei aplicații a scăzut cu 10 puncte procentuale din 2018, iar grupurile mai tinere preferă să acceseze știrile prin intermediul rețelelor de socializare, al căutărilor sau al agregatoarelor mobile, potrivit raportului.
Publicul acordă mai multă atenție celebrităților, influencerilor și personalităților din social media decât jurnaliștilor pe platforme precum TikTok, Instagram și Snapchat.
„Nu există motive rezonabile pentru a ne aștepta ca cei născuți în anii 2000 să ajungă brusc să prefere site-urile web de modă veche, ca să nu mai vorbim de emisiuni și presa scrisă, doar pentru că îmbătrânesc”, a declarat directorul Institutului Reuters, Rasmus Nielsen, în raport, care se bazează pe un sondaj online efectuat pe aproximativ 94.000 de adulți, realizat pe 46 de piețe, inclusiv în SUA.
TikTok este rețeaua de socializare cu cea mai rapidă creștere din raport, fiind folosită de 20% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani pentru știri, cu cinci puncte procentuale mai mult decât anul trecut, a precizat Institutul Reuters pentru Studiul Jurnalismului în raportul său anual privind știrile digitale.
„Generaţiile mai tinere evită din ce în ce mai mult descoperirea directă pentru orice media, cu excepţia mărcilor mai atractive. Ei au un interes scăzut pentru ofertele de ştiri convenţionale, orientate către obiceiurile, interesele şi valorile generaţiilor mai în vârstă, în schimb optează pentru cele orientate către personalitatea umană, participative şi personalizate, oferite de reţelele de socializare, adesea uitându-se dincolo de platformele tradiţionale, către nou intraţii pe piaţă (mulţi dintre aceştia redirecţionează foarte puţin trafic către organizaţiile media şi nu acordă prioritate ştirilor)”, a precizat Rasmus Nielsen, în raportul intitulat „Digital News Report”.
„Piaţa de media din România, un studiu de caz”
În Europa, România se clasează pe primul loc (16%) la folosirea TikTok pentru a citi știri, mai arată datele studiului coordonat de Institutul Reuters.
În alte țări din regiune, utilizarea TikTok pentru consumul de știri este de considerabil mai mică: 12% în Bulgaria, 11% în Polonia și doar 9% în Ungaria.
Conform studiului, 78% dintre români au acces la internet. Aproape o treime dintre români (32%) au încredere în veridicitatea știrilor, comparativ cu 39% în 2017.
„Este cel mai scăzut nivel de încredere din ultimii şapte ani. Piaţa de media din România devine, astfel, un studiu de caz care arată că banii folosiţi în scopuri propagandistice, direcţionaţi către redacţii cheie, şi campaniile de discreditare, îndreptate împotriva jurnaliştilor de investigaţie, afectează încrederea în presă, accesul la informaţie – inclusiv la informaţia despre războiul din Ucraina – şi, în final, reputaţia profesională, pentru întreaga industrie”, precizează studiul.
Foto: Reuters Institute