Cifra de 7 miliarde de euro cuprinde atât comercianții autohtoni, cât și produsele cumpărate de la magazine din afara țării către clienți aflați în țara noastră, respectiv comenzi plasate pe site-uri precum Temu, Shein sau Amazon.
Față de anul 2022 se constată o creștere de 10%.
„În acest cuantum nu au fost incluse serviciile, plata facturilor la utilități, conținutul digital sau biletele de avion, vacanțele și călătoriile, rezervările hoteliere, biletele la spectacole ori la diferite evenimente etc. Dacă le-am adăuga și pe acestea, valoarea totală ar depăși 10 miliarde de euro”, arată GPeC.
Estimările arată o dublare a volumelor în următorii zece ani, conform lui Cristi Movilă, președintele Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO).
Doi români din trei cumpără de pe net
Conform previziunilor, în acest an urmează un alt salt de 10% față de 2023.
Potrivit Institutului Național de Statistică, 92,5% dintre români folosesc internetul, iar dintre cei care îl utilizează un peste două treimi (68,1%) au plasat cel puțin o comandă online.
Datele procesatorilor de plăti PayU și Netopia arată că cei mai mulți români preferă să plătească ramburs (65%), iar 35% folosesc instrumentele de plată online, în special prin card.
„Potrivit statisticilor oficiale, 68% din internauți au cumpărat online cel puțin o dată în 2023, ceea ce ne arată un apetit în creștere pentru e-commerce și un grad de adopție tot mai mare a acestei metode conveniente de a face cumpărături”, susține Cristi Movilă.
Ce au cumpărat românii
Cel mai mult, românii au cumpărat anul trecut haine (79,6%), fiind inclusă aici atât îmbrăcămintea clasică, cât și hainele de sport, conform INS.
Următoarele în top sunt:
- livrări de la restaurante (32,7%)
- cosmetice (29,1%)
- articole sportive (exceptând îmbrăcămintea sport) – 18,3%
- produse de curățare și igienă personală (16,9%)
- electronice și electrocasnice (14,3%)
- cărți, reviste, ziare (13,6%).
Care au fost sumele medii pe categorii de produse
Potrivit studiului iSense realizat pentru GPeC în septembrie 2023, cea mai mare sumă medie cheltuită a fost anul trecut de 1.193 lei pentru categoria electronicelor. Suma este în scădere față de nivelul de 1.397 lei, cheltuită în 2022.
Locul al doilea este urmat de îmbrăcăminte, cu o sumă medie cheltuită de 838 lei anul trecut, față de 949 lei în 2022.
Podiumul este completat de produsele pentru animelele de companie, unde se înregistrează o creștere de la 617 lei în 2022 la 729 lei anul trecut.
Cum stăm față de vecini
Polonia reprezintă cea mai mare piață de comerț electronic din regiune, cu o estimare de 32 de miliarde de dolari în 2023, echivalentul a 29,5 miliarde de euro, conform datelor PPRO, citate de Statista.
Conform datelor Eurostat, dintre toate țările din Europa Centrală și de Est, 86,22% din locuitorii Slovaciei au făcut cumpărături online în 2023, țara fiind în fruntea clasamentului și peste media de 75,14% a Uniunii Europene.
De asemenea, peste media UE s-au aflat Cehia (83,74%), Estonia (78,05%) și Ungaria (75,89%).
Cea mai mică rată de adopție a comerțului electronic a fost în Muntenegru (32%).
Aproximativ 61% dintre cumpărătorii online din Ungaria au făcut achiziții transfrontaliere în 2023, fiind cel mai mare procentaj dintre țările din Europa Centrală și de Est.
Pe locul al doilea se situează Polonia cu 38%, iar pe locul al treilea Cehia cu 26%.