Cuprins:
Cursa pentru tehnologii avansate
Viitorul lanțurilor de aprovizionare pentru vehiculele electrice a fost un subiect fierbinte la Forumul Economic Mondial de la Davos din luna ianuarie. Bateriile pentru mașinile electrice sunt cruciale în cursa pentru energie curată și tehnologii avansate.
Potrivit sursei citate, echilibrul între inovație, competiție și colaborare globală este esențial, dar dificil de atins. China domină piața producătorilor de baterii, ceea ce generează tensiuni comerciale cu SUA și UE. Aceste conflicte pot afecta lanțurile de aprovizionare la nivel global.
Un exemplu relevant este CATL, liderul mondial în producția de baterii pentru vehicule electrice.
CATL: Gigantul chinez sub lupă
CATL deține o cotă de piață impresionantă de 34% în 2023, furnizând baterii pentru mărci precum Tesla, Ford și Volkswagen. Compania se remarcă prin inovații tehnologice, inclusiv baterii cu încărcare rapidă și alternative sustenabile. Însă, pe 7 ianuarie 2025, Departamentul Apărării al SUA a inclus CATL pe lista „companiilor militare chineze”.
Această decizie ar putea limita accesul CATL la tehnologii și parteneriate americane, deși nu interzice direct operațiunile companiei în SUA.
Strategia de expansiune a CATL
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_6f260f7021d174f78ae2e3a206d4a8ed.jpg)
Pentru a-și diversifica producția, CATL construiește fabrici în Germania, Ungaria și Indonezia. Această strategie reduce dependența de China și răspunde schimbărilor din piață.
Succesul Chinei în domeniul bateriilor
Dominația Chinei în exportul de baterii se datorează mai multor factori:
- Adoptarea timpurie a vehiculelor electrice;
- Controlul complet al lanțului de aprovizionare;
- Sprijinul guvernamental puternic.
Viitorul bateriilor litiu-ion
Bateriile litiu-ion vor continua să domine industria vehiculelor electrice până în 2030. Avantajele lor includ:
- Eficiență ridicată;
- Durată lungă de viață;
- Densitate mare de energie;
- Autonomie extinsă;
- Încărcare rapidă.
Potrivit sursei citate, piața bateriilor pentru vehicule electrice este în plină expansiune, cu China în frunte. Tensiunile geopolitice și comerciale vor continua să influențeze acest sector, în timp ce inovațiile tehnologice și expansiunea globală a producătorilor vor modela viitorul mobilității electrice.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_93a7cffcafcdc28ee6c7200ac6e3a63f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_f09e0e4b568a46ca371da6f89e80fb3f.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_d0757f8fb2c92ac3d7a6ada21fe8ecf4.png)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_61db2c334c4fd2c9074623d82103e568.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_723ca514dc8e74f36c3d22df13c4bbba.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_9262cb220da9665332a12b7a96868828.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_df6d0afa64091e62d92f300a909dcd39.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_14a397baf51064a650b0bf975d7b0d2b.jpg)