Libertatea vă prezintă promisiunile Gabrielei Firea față de bucureșteni, realizările și nerealizările Primăriei, și care ar fi avut nevoie de Guvern și care nu.
• ELCEN-RADET – Guvern
• Spitalul Metropolitan – Guvern
• Centura Capitalei – Guvern
• Trafic – cu și fără Guvern
• Locuințe sociale – fără Guvern
• Poluare – fără Guvern
• Spații verzi – fără Guvern
Guvernul, sprijin esențial
Sunt doar trei mari proiecte care, într-adevăr, nu ar putea fi făcute fără sprijinul Executivului: Spitalul Metropolitan, centura Capitalei și fuziunea ELCEN-RADET.
Poate cel mai usturător subiect este ultimul. Transferul RADET și ELCEN către Compania Municipală Energetică București s-a aprobat, în 2018, de către Primărie. Numai că transferul efectiv al ELCEN trebuie aprobat de Guvern, plus că sunt necesare investiții masive în rețeaua de distribuție a RADET.
Cu toate acestea, îmbunătățirea Bucureștiului nu stă doar în cele trei lucruri. Pe lista de promisiuni ale Gabrielei Firea, din campania electorală, intrau decongestionarea traficului, construirea de piste de bicicliști și de parcări auto, rezolvarea problemei insectelor și a șobolanilor, dar și problema poluării.
Traficul
Dacă problema centurii Capitalei are nevoie de mâna Guvernului, fiind în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă de la Ministerul Transportului, traficul poate fi îmbunătățit și altfel. Iar singurul lucru făcut în acest sens a fost, spun activiștii din domeniu, montarea de garduri de delimitare ale unor linii de tramvai.
Ce putea face Primăria Capitalei, fără a avea nevoie de Executiv, erau altele.
„Benzi dedicate transportului public, infrastructură pentru încurajarea utilizării transportului alternativ, accesibilizarea spațiilor publice, realizarea unor noi locuri de parcare
Poate una dintre cele mai la îndemână măsuri ar fi fost darea în folosință a parcării de la Arena Națională – 1250 de locuri, nu este nici acum funcțională”, ne-a spus reprezentantul Active Watch, Irina Zamfirescu.
În plus, Pasajul Ciurel ar fi trebuit finalizat în decembrie 2017. Lucrările sunt în plină desfășurare și sunt departe de a fi gata. La fel și pasajul de la Nicolae Grigorescu, care ar asigura accesul zonei de Sud-Est a capitalei de Centru, direct pe splaiul Dâmboviței.
Locuințele sociale
Problema locuințelor sociale este una dintre cele mai arzătoare la nivelul Bucureștiului, iar aici cuvernul nu are un cuvânt de spus. Există o lipsă acută de astfel de locuințe, iar primăria putea să rezolve sau măcar să înceapă rezolvarea.
Gabriela Firea a făcut fix pe dos. Cu 20.000 de dosare depuse la Primărie pentru locuințe sociale, conform cifrelor Active Watch, administrația bucureșteană a reușit doar să adâncească și mai tare criza: a transformat cel mai mare centru rezidențial pentru oamenii străzii într-un adăpost doar pe timp de noapte.
”În doi ani de mandat, Primăria Generală nu a achiziționat/închiriat/construit nicio locuință pentru a rezolva această urgență socială”, a punctat Irina Zamfirescu.
Tot pentru decongestionarea traficului, ar fi trebuit să avem piste de biciclete. Abia la doi ani de la alegeri, au început primele lucrări în acest sens. Ar trebui construiți aproape 70 de kilometri de pistă, dus-întors, între Piața Victoriei și Șoseaua Pipera. Bucureștenii au primit, însă, vouchere pentru biciclete.
Curățenie și poluare
Nu este nevoie de dovezi pentru a demonstra mizeria de pe străzile Bucureștiului. Oricine se plimbă prin mai multe cartiere din Capitală poate vedea acest lucru, cu ochiul liber. De la coșuri de gunoi rupte până la cabluri de electricitate atârnate de stâlpi și reclame abandonate. Primarul Capitalei a văzut aceste lucruri din poze, după cum ea însăși a anunțat, în ianuarie 2018.
”Centrul Istoric este în continuare murdar, la fel ca multe alte locuri centrale din București. Da, Bucureștiul a fost generos când vine vorba de țânțari, tigri de platani sau șobolani. Sigur, toate aceste măsuri sunt extrem de locale, fără nicio nevoie de sprijin din partea nimănui”, a precizat reprezentantul Active Watch.
În campania electorală, Gabriela Firea a a promis că va reduce, cu prioritate, poluarea. Ce a făcut, după doi ani de mandat? Majorarea tarifului pentru parcarea mașinilor în zonele centrale ale Capitalei la 10 lei pe oră.
În ce privește spațiile verzi, absolut necesare pentru combaterea poluării, sunt multe probleme cu parcurile retrocedate, de care nu Primăria nu s-a ocupat să le răscumpere: Alexandru Ioan Cuza (IOR), Verdi, Plumbuita.
”Cel mai mare sabotor al activității Primarului General este chiar Primarul General. Ratarea primilor doi ani de mandat ai Gabrielei Firea nu are nicio legătură cu presupusele piedici puse de Guvern. Lipsa proiectelor relevante și distribuirea bugetului pe proiecte populiste și “petreceri” sunt adevăratele cauze pentru care Bucureștiul azi este într-o stare mai proastă decât acum doi ani”, a conchis Irina Zamfirescu.
Pe lista ”realizărilor” Gabrielei Firea la Primărie se află și alocarea unor sume consistente pentru construirea Catedralei Mântuirii Neamului.