În data de 5 mai 1961, în urmă cu 60 de ani, Alan Shepard a devenit primul american care a zburat în spațiu la bordul capsulei Mercury.
Acum, miliardarii Elon Musk și Jeff Bezos au ales această dată simbolică pentru a prezenta publicului progresele făcute de către companiile lor spațiale. Musk controlează SpaceX, în vreme ce Bezos deține Blue Origin.
Naveta lui Musk are o lungime avans. După patru încercări nereușite, SpaceX a făcut în final o aterizare de precizie la primul zbor al prototipului SN15 al modulului său lunar și marțian.
Dacă anii 60 au văzut confruntarea dintre Statele Unite și Uniunea Sovietică, rivalitatea între două mari puteri, două sisteme, actuala situație s-a schimbat în mod semnificativ, scrie publicația germană Die Welt, în varianta franceză a articolului publicat de cotidianul belgian Le Soir.
NASA, agenția spațială americană, a privatizat o parte din zborurile cosmice. Acum se înfruntă liderii a două grupuri tehnologice: Musk și Space X contra lui Bezos și a întreprinderii sale Blue Origin.
Ambiții mari
Ambele au ambiții mai mari decât să ducă un american pe Lună, obiectivul anunțat de Donald Trump pe când era președinte.
Musk și Bezos vor să devină furnizori compleți în domeniul aerospațial. Dincolo de rachete și mii de sateliți care să furnizeze internet, ei se gândesc deja la taxiuri spațiale pentru guverne sau turism spațial.
În plus, Elon Musk vorbește despre salvarea umanității pe termen lung prin colonizarea Lunii, a planetei Marte sau a altora.
Bezos, pe de altă parte, urmărește ideea realizării de infrastructură în spațiu. Conform acestuia, umanitatea poate supraviețui în imense colonii spațiale.
Banii nu sunt totul
Acest vis, care seamănă cu romanele SF, devine puțin câte puțin o realitate. Cel puțin în privința lui Musk, notează Die Welt.
Pentru că Bezos a trebuit să se mulțumească cu anunțarea primului zbor în spațiu al Blue Origin cu echipaj uman.
Naveta New Shepard, botezată după astronautul Alan Shepard, urmează să zboare în data de 20 iulie la 100 de kilometri altitudine în timpul unui zbor de zece minute.
#NewShepard has flown 15 successful consecutive missions to space and back above the Kármán Line through a meticulous and incremental flight program to test its multiple redundant safety systems. Now, its time for astronauts to climb onboard. pic.twitter.com/rwxSKbs00e
— Blue Origin (@blueorigin) May 6, 2021
Ca un bun om de afaceri, Bezos vrea să vândă un bilet în capsulă pentru un invitat care să-i acompanieze cei cinci astronauți. În acest moment, cea mai mare ofertă licitată este de 2,8 milioane de dolari, potrivit site-ului companiei.
Prețul viitoarelor zboruri la bordul capsulei nu a fost încă fixat.
Bezos își permite hobby-ul său spațial. Averea sa este estimată la peste 190 de miliarde de dolari. Deține peste 10% din grupul Amazon. În mod constant, acesta vinde acțiuni în valoare de miliarde de dolari pentru a putea injecta bani în Blue Origin. Această sumă a fost estimată la un miliard de dolari pe an, doar pentru activitățile spațiale.
Bezos a vândut recent acțiuni Amazon de 2,5 miliarde de dolari, față de 7 miliarde anul anterior.
Dar, în domeniul spațial, banii nu fac totul, ci este în mod egal și o problemă de inginerie. Cvasitotalitatea celor din sector estimează că, la acest nivel, Musk posedă un avantaj net.
Criticii denunță lipsa cunoștințelor tehnice a lui Bezos. S-a ocupat prea puțin de proiect, spre deosebire de Musk. Când Bezos a anunțat în februarie că va renunța la poziția de director general al Amazon în toamna acestui an, unul dintre motivele invocate a fost că va dispune de „timp și energie” pentru alte proiecte.
Abordări extrem de diferite
SpaceX operează la un alt nivel față de Blue Origin. În primăvara anului 2020, o capsulă cu echipaj uman a zburat în premieră până la Stația Spațială Internațională.
Musk este acum activ în trei misiuni reușite cu oameni. Iar aceste misiuni sunt, din punct de vedere tehnic, mult mai complexe decât mici ieșiri în spațiu.
Luând în considerare avansul tehnologic și costurile inferioare ale SpaceX, NASA l-a preferat recent pe Musk în dauna lui Bezos pentru atribuirea unui contract pentru viitoarea misiune lunară a Statelor Unite. Este un proiect de 2,89 miliarde de dolari.
Bezos a contestat decizia. Rămâne de văzut cum se va termina demersul lui Bezos.
Dar a devenit foarte clar că abordările lui Musk și Bezos sunt foarte diferite de cele avute la timpul lor de SUA și URSS.
Bezos a dotat Blue Origin cu deviza latină „gradatim ferociter‟, ceea ce înseamnă „pas cu pas, prin curaj”.
Musk este nerăbdarea personificată. Nimic nu este îndeajuns de rapid pentru el. În special când este vorba de racheta Starship a sa, scrie Die Welt.
Rezultatele există deja: un prototip de 50 de metri înălțime (SN15) a reușit să se înalțe la 12 kilometri și să aterizeze vertical.
Dar Musk nu vrea să se oprească aici. Racheta reciclabilă este doar partea superioară a uneia gigantice, de 120 de metri, care ar trebui să transporte 100 de tone de marfă pe orbită.
Aceasta este propulsată de primul etaj (Super Heavy), cu 30 de reactoare.
Un veritabil loc de pelerinaj păzit de câini-roboți
Deloc surprinzător, noul loc de lansare SpaceX de la Boca Chica, din Texas, a devenit un adevărat loc de pelerinaj pentru pasionații de explorarea spațiului. În acest sit, Musk are câini-roboți care patrulează pentru a ține intrușii la distanță. Aceștia au examinat deja rămășitele tentativei nereușite de aterizare dintr-un alt moment.
Noi imagini și clipuri video sunt difuzate în permanență în privința construcției gigantice care are loc în bază. Mesajul este clar: aici se scrie istoria.
Imediat după aterizarea cu succes a rachetei Starship din această săptămână, un purtător de cuvânt al SpaceX a prezentat alte reușite. În doar două săptămâni, o capsulă Dragon a SpaceX a adus cu succes pe Pământ patru astronauți de la bordul Stației Spațiale, amerizând în Oceanul Atlantic.
Ca să nu mai menționăm de două lansări ale rachetei Falcon 9 în doar șapte zile, care au transportat fiecare 60 de sateliți Starlink. Prin proiectul Starlink, Musk vrea să ducă în spațiu 12.000 de sateliți care să furnizeze internet de calitate în regiunile care acum au internet prost sau deloc. Musk a lansat deja 1.500 de sateliți.
Astronomii nu îl iubesc însă, acuzându-l că obstrucționează cerul.
Bezos s-a angajat la rândul său prin proiectul Kuiper, care plănuiește trimiterea în spațiu a aproape 3.200 de sateliți. Deocamdată niciunul nu zboară, în timp ce flota Starlink a lui Musk este în faza de teste.
„Jeff cine?”
De-a lungul anilor, cei doi rivali, Musk și Bezos, au ajuns la un război al declarațiilor, acuzându-se reciproc de utilizarea de strategii pentru a pune piedici proiectelor spațiale ale celuilalt.
Musk nu a ezitat să-l critice public pe Twitter, iar când BBC l-a întrebat despre Jeff Bezos, Musk a răspuns: „Jeff cine?”.
Avansul lui Musk va mai crește încă o dată, susține Die Welt, când marea rachetă a SpaceX va deveni pe deplin operațională în 2023.
Aceasta va fi o rachetă universală, destinată transportului de marfă sau transportului uman, putând căra 100 de astronauți.
Pe de altă parte, va fi pentru prima oară când ambele trepte ale rachetei vor fi reutilizabile, la fel ca în cazul unui avion: faci plinul, zbori, aterizezi, analizezi, faci plinul iar.
Chiar strategiile marilor companii aeriene vor putea urma această evoluție. Deja există planuri pentru utilizarea rachetei Starship pentru zboruri intercontinentale.
Musk a reușit deja să facă rachetele sale Falcon 9 să zboare de două ori în 40 de zile. Un model a zburat deja în spațiu de zece ori.
Etapa următoare: Musk vrea să ducă racheta Starship pe orbită în jurul Pământului până la finalul anului. În doi ani, miliardarul japonez Yusaku Maezawa, acompaniat de opt membri ai echipajului, ar trebui să orbiteze în jurul Lunii la bordul unei rachete Starship. Musk are un avans mare asupra lui Bezos în materie de turism spațial, concluzionează Die Welt.
Ce miliardari mai intră în horă
Dar Musk și Bezos nu sunt singurii angrenați în cursa spațială.
Un alt personaj este miliardarul britanic Richard Branson. Virgin Galactic, o companie fondată de acesta, dezvoltă o navetă spațială care este proiectată să furnizeze zboruri suborbitale pentru turiștii spațiali.
Nava sa este lansată altfel: folosind un avion imens de transport, modificat, numit White Knight Two (Cavalerul Alb 2 – n.r.).
Virgin Galactic s-a listat pe bursa de la New York în 2019. Compania are o capitalizare de 5 miliarde de dolari.
Sâmbătă, o navetă a Virgin Galactic a ajuns la 55 de mile deasupra Pământului, adică 88 de kilometri înălțime, regiune considerată spațiu de către NASA. Naveta a atins Mach 3, adică de trei ori viteza sunetului. Acest lucru înseamnă 3.700 de kilometri pe oră.
Nava a decolat din apropiere de Las Cruces, New Mexico. Doi piloți au fost în navetă, iar alți doi în gigantul avion care a transportat-o în aer.
Branson a prezentat filmulețe cu zborul pe Twitter. ”Bine ați venit în spațiu”, a transmis Virgin Galactic pe contul său oficial de Twitter.
Amazing footage of @VirginGalactics third spaceflight https://t.co/8e6XB6bfeb #UNITY21 pic.twitter.com/zWgLvH679e
— Richard Branson (@richardbranson) May 22, 2021
De asemenea, un interes în domeniu îl are și o companie a lui Paul Allen, cofondator al Microsoft alături de Bill Gates. Acesta a murit în 2018. Compania s-a numit Vulcan Aerospace, dar din 2017 a fost rebotezată, iar acum se numește Stratolaunch.
Și aceasta plănuiește folosirea unui avion gigantic care să fie pe post de lansator al navetei cosmice.
Boeing și Lockheed Martin nu lipsesc
În fine, nu puteau lipsi din această cursă și companiile clasice.
Giganții Boeing și Lockheed Martin, care furnizează deja servicii spațiale către NASA, Departamentul Apărării și alte organizații, au format o companie mixtă care să lanseze și să opereze rachete și nave spațiale. Compania se numește United Launch Alliance. Aceasta a fost fondată în 2006 și folosește deja o serie de rachete numite Atlas V, Delta IV, Delta II și Vulcan Centaur.
În data de 23 iunie, o rachetă Atlas V urmează să facă un zbor pentru US Space Force, în timpul căruia va lansa un satelit și va duce pe orbită un echipament de teste. Aceasta va fi cea de-a 145-a misiune a United Launch Alliance și a 92-a care privește securitatea SUA, potrivit site-ului său.
Lansarea roverului Perseverance, care a ajuns pe Marte, a fost făcută de
United Launch Alliance.
Minerit pe asteroizi
Dincolo de navete, lansări și turism spațial există însă visuri și mai mari: fondatorul Google Larry Page, Bryan Johnson, fondator al companiei de plăți Braintree și Eric Schmidt – fost președinte al Google, au fondat Planetary Resources. În companie mai este investitor și regizorul David Cameron.
Aceasta este o companie care are ca scop mineritul de resurse de pe asteroizi. În 2018, acesta a lansat un satelit capabil să descopere apă în spațiu, conform TechCrunch.