Reamintim, un proiect de lege aflat în Senat modifică legislația astfel încât Consiliul Concurenței să poată amenda cu 5% din cifra de afaceri retailerii care elimină fără justificare produse de la raft sau dacă aplică adaosuri comerciale diferite la produse din aceeași categorie.

Calitate mare, la prețuri mici

Luni, la Comisia Economică din Senat reprezentanții Consiliului Concurenței au afirmat că ei nu se ocupă de calitatea produselor și de prețuri, conform senatorului Dănuț Cristescu, inițiatorul proiectului legislativ.

„Consiliul Concurenței a susținut că ei nu se ocupă de calitatea produselor. Și atunci le-am citat definiția concurenței neloiale”, a afirmat Cristescu, pentru Libertatea.

Conform Comisiei Europene, „libera concurență este elementul-cheie al unei economii de piață deschise și oferă consumatorilor produse și servicii de cât mai bună calitate la prețuri cât mai competitive”.

Cristescu spune că s-a ajuns la situația în care nici ANPC, nici Consiliul Concurenței nu vor să se ocupe de problemă, lucru care în final afectează producătorii români – care nu-și poti comercializa produsele – și consumatorii – care cumpără produse scumpe din import.

ANPC spune că are treabă doar cu consumatorii

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a transmis Comisiei Economice din Senat că nu se ocupă de relațiile dintre furnizori și retaileri, ci doar de protecția consumatorilor persoane fizice, conform unui document primit de Libertatea.

„Cu titlu prealabil facem precizarea că întreaga propunere legislativă se referă la modificarea/completarea unor acte normative ce nu se află în aria de competență a Autorității, instituția noastră nedeținând atribuții de verificare și control a pieței decât în relația consumator persoană fizică – operator economic și nu pe aspecte de concurență neloială în relația business to business”, se arată în documentul semnat de președintele Sebastian Ioan Hotca.

Cine poate aprecia calitatea?

Conform unor surse Libertatea, nici Consiliul Concurenței nu este prea dornic de preluarea noilor atribuții, în special cele legate de calitatea alimentelor.

Marii retaileri nu vor mai putea refuza listarea alimentelor mai ieftine sau de calitate superioară, conform modificărilor legale. Consiliul Concurenței susține că nu poate aprecia calitatea.

Potrivit surselor citate, instituția nu are personal care să efectueze aceste operațiuni. În plus, ar aglomera și mai mult activitatea acesteia, pe lângă investigațiile pe care le face deja cu privire la carteluri și trucarea de licitații publice.

Ce au reclamat producătorii

Producătorii români s-au plâns că marile lanțuri de retail le blochează accesul, le elimină mărfurile de pe rafturi fără să le spună concret de ce sau le impun adaosuri imense, care fac ca la raft produsele să devină mai scumpe decât cele din import.

Producătorul de înghețată Cream Land a acuzat retailerii Metro, Profi, Selgros, Penny și Carrefour că l-au delistat fără a oferi argumente concrete, în vreme ce cofetăria Prăvălia D Art a acuzat Profi de același lucru.

De asemenea, producătorul magiunului de Topoloveni a ajuns în justiție cu Metro, în urma eliminării de la raft. Compania afirma că Metro cumpăra borcanul cu 9 lei, dar îl revindea cu 30 de lei.

În fine, producătorii de lapte acuză că acesta pleacă de la ei cu 1,7 lei pe litru, de la procesator cu 4 lei și ajunge la raft cu 7 lei pe litru.

La fel, producătorii de fructe și legume acuză marile lanțuri că sunt nevoiți să arunce la gunoi tone de alimente refuzate.

Foto: Inquam Photos / George Călin

 
 

Urmărește-ne pe Google News