Astfel, scrie gândul.info, în perioada de execuţie a lucrărilor trenurile parcurgeau cei 225 de kilometri de la Bucureşti la Constanţa în 4 ore şi chiar mai mult, astfel că unii călători au renunţat la varianta feroviară şi nici acum nu o văd cu ochi buni.
Abia acum, când DNA a solicitat aviz pentru demararea unor investigaţii privind aceste lucrări, apare posibilitatea unor explicaţii: a fost transmisă preşedintelui României o solicitare de încuviinţare a urmăririi penale în cazul lui Sebastian Vlădescu, fost ministru al Finanţelor, acesta fiind suspectat că ar fi luat mită de două ori în timp ce era membru al Guvernului, de la societatea care executa lucrări de reabilitare pentru tronsoane de cale ferată a liniei Bucureşti-Constanţa.
Linia de cale ferată Bucureşti-Constanţa face parte din ramura nordică a Coridorului IV de transport pan-european, Berlin-Nurnberg-Praga-Budapesta-Bucureşti-Constanţa. Ca surse de finanţare, reabilitarea pe Bucureşti-Constanţa a fost împărţită astfel: Bucureşti Nord – Băneasa şi Feteşti – Medgidia – Constanţa aveau finanţare JBIC (Japan Bank for International Cooperation – împrumut rambursabil) şi Guvernul României, iar Băneasa-Feteşti avea finanţare de la Uniunea Europeană – fonduri ex-ISPA şi Guvernul României, printr-un împrumut de la banca Dexia, mai notează sursa citată.
La secţiunea de cale ferată Băneasa – Fundulea, lucrările au demarat în 2005, apoi secţiunile cu finanţare japoneză au intrat la reabilitare în 2006, iar la secţiunile Fundulea-Lehliu şi Lehliu-Ciulniţa-Feteşti lucrările au demarat în 2007. Întreaga operă de reabilitare s-a încheiat în vara anului 2014, iar o călătorie inaugurală cu 160 km/h a avut loc pe data de 4 iulie a acelui an.
În momentul demarării lucrărilor se estima că valoarea proiectului se va ridica la 665 de milioane de euro, adică 2,9 milioane de euro pe kilometru, având în vedere că lungimea totală a acestei rute este de 225 de kilometri. Între timp, în 2010, au apărut şi standardele de cost pentru astfel de lucrări (reabilitarea căii ferate pe un coridor paneuropean), în care este prevăzut un maximum de 2,18 milioane de euro/kilometru.
Ultimele date centralizate la Ministerul Transporturilor arată, însă, că totalul costurilor pentru CFR Bucureşti-Constanţa a fost de 913 milioane de euro, adică peste 4 milioane de euro/kilometru.
Citește și: PSD vrea să modifice și mărturia mincinoasă, pentru care e acuzat Tăriceanu: Nu va constitui infracțiune retractarea declaraţiei dată prin exercitarea unor presiuni