1. Cu banii asociaţiei de proprietari, pe bază de contract cu o firmă specializată care poate accepta plata în rate. Este cea mai sigură şi mai ieftină variantă, proprietarii plătind în final circa 1.500 de euro/apartament.
2. Prin credit bancar. Conform O.U.G. nr. 69/2011, ţinân-du- se cont de următoarele aspecte: 4 Este obligatoriu acordul a 90% din proprietari.
– Creditul se acordă pentru maximum 90% din suma necesară. Asociaţia trebuie să aibă minimum 10% din valoarea lucrării, adică 10.000 de euro.
– Perioada maximă de rambursare e de 5 ani. Rata lunară în acest caz este de aproximativ 200 de lei/apartament, timp de 5 ani.
– Asociaţia suportă costurile cu expertiza tehnică, auditul energetic, documentaţia de autorizare, proiectul tehnic şi certificatele energetice (înainte şi după lucrare). Costurile pot fi de cel puţin 3.000 de euro.
– Asociaţia de proprietari trebuie să fie legal constituită şi să nu aibă datorii.
– Statul român subvenţionează dobânda, dar alte costuri ale creditului neprevăzute de lege, precum şi penalităţile băncii la neplata ratelor se suportă de asociaţie.
3. Prin finanţare din partea autorităţii publice locale, la solicitarea asociaţiei, conform O.U.G. nr. 69/2010, art. 10:
– În valoare de maximum 30% din suma prevăzută în devizul general, inclusiv pentru cota ce revine asociaţiei de proprietari şi pentru elaborarea documentaţiei, în condiţiile stabilite de consiliul local. Atenţie: în acest caz, asociaţia nu poate controla lucrarea şi nu are acces la toate documentele (deviz).