MAE arată că legea prevede ca dosarul de căsătorie să fie depus în persoană la misiunea diplomatică. Problema e că, pentru a obține o programare la depunerea în persoană, românii trebuie să încarce toate actele pe ghișeul consular online al MAE.
„Eu eram îmbrăcată într-o rochiță albă, cu un buchet de trandafiri în mână, și îi răspund că nu, suntem aici pentru oficiere, că am primit e-mail de confirmare. Iar funcționarul îmi răspunde: «Ah, nu, aia e o greșeală, un răspuns automat al sistemului»”, a povestit tânăra româncă din Emiratele Arabe Unite.
Libertatea a publicat în urmă cu două zile întreaga poveste a Ralucăi Mureșan, care în ziua nunții sale a ajuns să dezbată cu funcționarii consulari inclusiv faptul că un document medical bilingv este într-adevăr în limba engleză, lucru contestat de angajații consulatului.
Toate actele trebuie depuse în persoană, deși site-ul administrat de MAE spune altceva
MAE punctează că a pornit o anchetă în ceea ce privește comportamentul funcționarului consular de la Dubai. Însă, în același timp, susține că depunerea online a actelor de căsătorie nu înseamnă nimic atât timp cât ele nu sunt depuse în persoană la o misiune diplomatică. Asta chiar dacă platforma econsulat.ro administrată de către minister cere cetățenilor români să-și încarce online toate documentele necesare căsătoriei pentru a primi o programare la un consulat al României.
Printre actele cerute se numără și certificatul medical prenupțial, a cărui valabilitate în legislația românească este de 14 zile, însă Raluca Mureșan a primit o programare 19 zile mai târziu de la platforma online a MAE.
Românca trebuie să plătească de două ori pentru certificatul medical
Practic, ea trebuia să plătească de două ori 1.000 de dirhami, în jur de 1.100 de lei. Prima dată pentru a-și scoate un certificat medical prenupțial pe care să-l încarce pe ghișeul consular online al MAE, pentru a obține o programare de depunere a actelor de căsătorie în persoană. Și a doua oară, pentru un certificat medical prenupțial pe care să-l depună la Consulatul din Dubai.
Ziarul Libertatea a întrebat MAE cum este posibil ca Raluca Mureșan să primească o programare în 19 zile, deși legea specifică faptul că certificatul medical prenupțial este valabil doar 14 zile. Însă, ministerul nu a răspuns la întrebările ziarului, ci a trimis, în schimb, un mesaj standard către toți jurnaliștii care au solicitat o reacție legată de situația de la Consulatul General al României în Dubai.
Răspunsul complet trimis de către Ministerul Afacerilor Externe
„Cu referire la situația cetățenilor români care s-au prezentat în data de 22 noiembrie la Consulatul General al României la Dubai în vederea oficierii căsătoriei, Ministerul Afacerilor Externe (MAE) face următoarele precizări:
Ca urmare a mesajelor publicate pe social-media cu privire la acest incident, conducerea MAE a dispus verificarea de urgență a comportamentului funcționarului consular în cazul semnalat și a modului în care a fost gestionat dialogul cu cetățenii români care s-au prezentat la consulat.
MAE regretă pe deplin situația creată și consecințele neplăcute pentru persoanele implicate.
MAE reiterează faptul că a fost deja declanșat, ca demers prioritar, un amplu proces de analiză internă care vizează identificarea măsurilor necesare, inclusiv a celor care vor presupune eventuale modificări legislative, pentru implementarea unor proceduri de debirocratizare a serviciilor consulare. Astfel, este în curs un demers amplu de evaluare pentru identificarea serviciilor consulare care ar putea fi efectuate exclusiv online, fără prezentarea solicitantului la sediul misiunilor diplomatice sau oficiilor consulare, cu luarea în considerare inclusiv a modificărilor legislative necesare în acest scop.
Totodată, conducerea MAE a dispus reanalizarea și modificarea textelor generate automat de platforma www.e-consulat.ro pentru evitarea mesajelor neclare care pot induce solicitantul în eroare.
Cu privire la situația specifică semnalată, MAE precizează că, în data de 3 noiembrie a.c., persoanele în cauză au formulat o cerere online pentru o programare în vederea depunerii documentelor necesare încheierii unei căsătorii.
Conform normelor de aplicare a Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare, înainte de oficierea căsătoriei, dosarul complet trebuie depus personal la sediul misiunii diplomatice, se semnează declarațiile în fața consulului și se efectuează programarea pentru oficierea căsătoriei, care poate avea loc, conform legii, numai după 10 zile de la data depunerii documentelor.
Totodată, MAE precizează că, potrivit art. 42 alin.(1) lit. c din normele de aplicare a Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru oficierea căsătoriei este necesară prezentarea unui certificat medical privind starea sănătății, întocmit pe formular-tip, care trebuie să poarte numărul de înregistrare, data certă, sigiliul/ștampila unității sanitare, semnătura și parafa medicului. Acest certificat medical este valabil 14 zile de la data emiterii și trebuie să cuprindă mențiunea expresă că persoana se poate sau nu se poate căsători. Certificatele medicale emise de instituții medicale în străinătate pentru uzul misiunilor diplomatice și oficiilor consulare ale României trebuie să conțină toate rubricile și să fie însoțite de traducerea în limba română legalizată, cu apostilă sau supralegalizare, după caz.
Pentru a veni în întâmpinarea cetățenilor români, în sensul evitării unor costuri suplimentare legate de traducerea actelor, certificatele medicale supralegalizate de către autoritățile emirateze competente pot fi prezentate Consulatului General al României la Dubai în limba engleză.
MAE subliniază că aceste informații se regăsesc pe platforma www.econsulat.ro, meniul Acte de stare civilă, submeniul Înregistrarea (oficierea) căsătoriei la misiunea diplomatică/oficiul consular, iar toate informațiile necesare prestării acestui serviciu consular sunt publicate și pe site-ul Consulatului General al României la Dubai.
MAE folosește această ocazie pentru a asigura cetățenii români din străinătate că întreprinde eforturi constante pentru oferirea unor servicii consulare de calitate, inclusiv prin adaptarea sistemelor informatice la nevoile actuale ale comunităților românești din străinătate și prin îmbunătățirea modului de interacțiune cu solicitanții de servicii consulare.”
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro