Potrivit proiectului de hotărâre pus în dezbatere joi de Ministerului Mediului, sistemul de garanţie-returnare (SGR) se aplică pentru “ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv, utilizate pentru a introduce pe piaţa naţională bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale şi ape de băut de orice fel, vinuri şi spirtoase”.
Măsura ar urma să intre în vigoare după data de 31 martie 2022, tariful stabilit pentru garanţie fiind de 50 de bani.
În consecință, magazinele vor aplica o scumpire de 50 de bani pentru fiecare astfel de produs cumpărat din magazin.
Ministrul mediului: “Ca în cazul coşului de la supermarketuri”
Ministrul mediului, Mircea Fechet, a explicat, joi, într-o conferință de presă, cum va funcţiona acest sistem. “Populaţia trebuie să ştie că totul se va întâmpla exact ca în cazul coşului de cumpărături de la supermarketuri pe care îl deblocăm cu 50 de bani, sumă pe care o recuperăm imediat după ce am terminat cumpărăturile. La fel, sistemul garanţie-returnare presupune o garanţie de 50 de bani pentru orice ambalaj de băutură pe care o cumpărăm, sumă care va fi recuperată imediat ce ambalajele folosite vor fi returnate în orice magazin din România”, a spus Mircea Fechet.
Producătorii vor fi obligaţi să marcheze ambalajele SGR introduse pe piaţa naţională cu un simbol reprezentativ care indică apartenenţa produsului la sistemul de garanţie-returnare şi cu un cod de bare specific. Pentru a putea fi încasată garanţia, clienţii trebuie să aibă grijă ca acest cod de bare să nu fie distrus, pentru că doar aşa vor putea fi recunoscute de automatele din marile magazine.
Sistemul va fi obligatoriu și pentru magazinele mici
Sistemul va fi obligatoriu pentru toate magazinele din România, indiferent că vorbim despre supermarketuri sau despre magazine de mici dimensiuni.
Conform sistemului definit prin proiectul de HG, cantităţile de deşeuri returnate în magazine vor ajunge ulterior în centre regionale de sortare pentru ca, mai apoi, să ajungă la reciclatori.
Întreaga infrastructură de preluare a deşeurilor din magazine va fi organizată printr-un operator unic de sistem, la fel ca în statele în care sistemul funcţionează deja. Acest operator va fi o entitate non-profit în care se vor găsi producători sau reprezentanţi ai acestora, dar şi retaileri.
Hotărârea de Guvern va intra în vigoare începând cu 1 ianuarie 2021 şi prevede ca întreaga infrastructură să fie finalizată în termen de un an de la data selectării operatorului naţional de sistem.
Sistemul de garanţie-returnare ar trebui să permită colectarea şi procesarea a 90% din deşeurile reciclabile din România.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro