Reînceperea şcolilor în 22 de ţări europene nu a dus la vreo creştere semnificativă a infecţiilor de coronavirus în rândul copiilor, părinţilor sau personalului, s-a spus la o videoconferinţă a miniştrilor educaţiei din toată Uniunea Europeană, potrivit Rador.
Din cele 22 de ţări în care şcolile şi-au reluat cursurile în etape, în ultima lună, 17 au permis întoarcerea copiilor doar în grădiniţe, şcoli primare şi anii finali ai ciclului gimnazial, într-o încercare de ridicare a restricţiilor impuse pentru combaterea pandemiei de coronavirus.
Douăzeci de ţări au asigurat condiţii pentru ca elevii care termină liceul să poată da examenele, deşi în formate amendate. Totuşi, majoritatea şcolilor redeschise şi-au putut relua activitatea doar pentru două săptămâni, ceea ce a determinat-o pe Blaženka Divjak, ministru al educaţiei din Croaţia, care deţine preşedinţia rotativă a Consiliului UE, să sugereze că este necesar ca rezultatele pozitive să fie tratate cu oarecare prudenţă.
Danemarca a devenit prima ţară europeană care şi-a redeschis creşele, grădiniţele şi şcolile primare din 15 aprilie, după o lună în care au fost închise, în pofida împotrivirii semnificative a părinţilor, care au acuzat guvernul că îi tratează pe copiii lor ca pe cobai.
Într-o conferinţă de presă la finalul întrunirii miniştrilor, Divjak a spus că lipsa unei creşteri semnificative a cazurilor sau a oricărui alt impact negativ ar trebui să fie analizată, de asemenea, în contextul măsurilor speciale luate pentru ca şcolile să ofere condiţii cât mai sigure posibil. Ea a spus: “Ceea ce s-a subliniat foarte puternic este că aceste şcoli au condiţii extrem de atent urmărite, precum grupuri mai mici decât cele din clasele normale, de obicei de aproximativ 15 (elevi) şi… o cooperare foarte strânsă cu Ministerele Sănătăţii şi serviciile epidemiologice la nivel naţional pentru a furniza şcolilor şi profesorilor, şi părinţilor recomandări foarte detaliate asupra modalităţilor de a face faţă noii situaţii. Până acum nu am auzit nimic negativ despre redeschiderea şcolilor, dar este probabil prea curând pentru a trage concluzii finale în această privinţă”.
Informarea despre starea lucrurilor în cele 27 de state membre UE s-a făcut în timp ce ministrul francez al educaţiei le-a spus părinţilor că este un risc mai mare să-şi ţină acasă copiii, decât să-i trimită la şcoală, acum când s-a ieşit din izolarea strictă.
Jean-Michel Blanquer a făcut aceste afirmaţii în condiţiile în care un al doilea val de elevi s-a întors în şcolile secundare. Blanquer a spus că prioritatea guvernului este să evite ca tinerii care au probleme la şcoală sau acasă să devină “daune colaterale” ale crizei COVID-19.
La începutul celei de-a doua săptămâni de relaxare a carantinei stricte care a durat opt săptămâni în Franţa, a venit rândul celor doi ani mai mici ai şcolilor secundare să reia cursurile, dar doar în zonele “verzi” ale hărţii COVID-19, unde virusul a încetat să circule pe arii largi şi secţiile de terapie intensivă ale spitalelor nu sunt sub presiune.
Zona Parisului este încă “roşie” pe hartă, împreună cu o mare parte a estului Franţei, unde elevii din şcolile secundare – numite “colegii” – au fost anunţaţi să rămână acasă.
Aproximativ 145.000 de elevi din clasele inferioare din 4.000 de gimnazii din zonele verzi erau aşteptaţi să revină în sălile de clasă luni.
După vizita pe care a făcut-o la o şcoală secundară din districtul Eure, din vestul Franţei, Blanquer a încercat să-i liniştească pe părinţii îngrijoraţi de întoarcerea la şcoală a copiilor lor. “Mereu există îngrijorări şi întrebări, dar chiar şi aşa nu ar trebui să împingem şcoala la margine în această perioadă dificilă, deoarece vor apărea daune teribile dacă vom pierde o generaţie de copii care au fost opriţi de la a frecventa şcoala mai multe luni”, le-a spus Blanquer ziariştilor. “Este important să reliefăm veştile bune de azi… întoarcerea la şcoală are loc progresiv şi nu toţi se întorc în acelaşi timp, dar este un început şi un început important”.
Blanquer a adăugat că speră să poată deschide curând şcolile din zona roşie şi cursurile pentru elevii mai mari din gimnaziu şi liceu. Într-un interviu acordat postului de radio RTL, Blanquer a dezvăluit că de la redeschiderea şcolilor primare şi grădiniţelor, săptămâna trecută, au fost diagnosticate 70 de cazuri de COVIDD-19. “Este inevitabil ca lucrurile de acest fel să se întâmple, dar este o minoritate”, a spus el. “Aproape în toate cazurile, acest lucru s-a întâmplat în afara şcolii”.
Blanquer a spus că şcolile în chestiune au fost închise, dar a adăugat că a nu merge la şcoală este un risc mult mai mare decât virusul.
“Mulţi doctori spun că este mai puţin periculos să mergi la şcoală, decât să stai acasă. Copiii noştri nu trebuie să fie victimele daunelor colaterale ale măsurilor noastre sanitare”, a declarat Blanquer. El a spus că 70% din elevi continuă să ia lecţii de acasă, dar că un număr estimat de 500.000 de copii sunt în pericol de a “se retrage”.
“Acest fenomen este principala mea grijă şi în primul rând îi afectează pe copiii cu situaţie dezavantajată. Trebuie să facem astfel încât societatea să se obişnuiască cu revenirea la şcoală. Nu este o chestiune minoră – este fundamentală”.
O decizie privind momentul reînceperii cursurilor pentru ceilalţi ani ai şcolilor secundare şi liceelor va fi adoptată la sfârşitul lunii acesteia, fiind posibilă o deschidere la începutul lunii iunie. Majoritatea şcolilor au vacanţă de două luni în timpul verii, de la începutul lunii iulie.
Aproximativ 25 de focare de COVID-19 au fost raportate de la sfârşitul restricţiilor din Franţa, din 11 mai, dar ministrul sănătăţii, Olivier Véran, a spus că vor mai trece două săptămâni până când autorităţile vor şti dacă s-a înregistrat un al doilea val de infectări. În total 28.108 decese au fost puse pe seama coronavirusului în Franţa, începând din martie.