Acum 30 de ani, când Ni­co­lae Ceauşescu începuse să strângă şurubul consumului, mai ales din import, pâ­nă la sufocare, s-a dat jos din Mer­cedes şi a trecut la fo­­lo­sirea Daciei, spre a demonstra că e primul care în­cu­ra­­jea­ză producţia autohtonă. E drept, o Dacie mai so­fis­­ti­ca­tă. Totodată, a interzis demnitarilor, cu excepţia mem­bri­­lor CPEx şi a miniştrilor plini, folosirea autoturismelor de serviciu spre a veni sau a pleca de la slujbă. A mers până acolo, încât a dat afară un ministru adjunct şi a de­gra­dat ca soldat, trecându-l în rezervă, un general care-i încăl­ca­­­­se ordinul. Agăţat de bara unui autobuz hăr­tă­nit, l-am văzut atunci pe secretarul II al Capitalei, spo­ro­vă­ind printre hurducături cu un general îmbrăcat în pantaloni de uniformă cu lampas. Evident, nu acolo stătea plata datoriilor externe. Printr-o bazaconie populistă – el însuşi se supunea austerităţii – Ceauşescu justifica însă măsu­ri­le diabolice pe care avea să le aplice populaţiei.

Iniţiativa lui Traian Băsescu de a renunţa la ultraluxoasele limuzine deja cumpărate n-are decât un impact (ori­cum, un rost) electoral. Nu şi prohibitiv. Mă întreb dacă şi SPP, miniştrii şi sutele de şefi şi şefuţi de prin agenţii şi companii de stat îi vor urma exemplul. Nu cred. Inte­re­sant însă, Tăriceanu a preluat din zbor de la şeful statului ideea de a suspenda taxa de primă înmatriculare pentru maşinile noi (inclusiv pentru cele din import, cum e… Citroën?), ca să le oprească pe cele second-hand. Nu aşa se va echilibra balanţa de plăţi şi se va sprijini producţia internă. Ci printr-un program judicios, inclusiv ge­neral fiscal. Care să încurajeze producţia autohtonă (de unde alimente româneşti, cu o agricultură la pământ?) şi să inhibe, acum, când e criză, importurile de mărfuri de lux şi de mofturi, ca poşete de 17.000 de euro, cu care se fălesc politicienele dâmboviţene.

 
 

Urmărește-ne pe Google News