Companiile americane Uber și Lyft au câștigat o victorie uriașă la urne și vor continua să își clasifice șoferii drept contractori externi, nu șoferi, scrie The Guardian.
California adoptase anterior o lege care obligă companiile să trateze șoferii drept angajați. Companiile au venit cu o propunere proprie, iar acum cetățenii au votat-o.
Aceasta este cunoscută sub numele de Propunerea 22. Un procent de 58% din voturi au fost pentru aceast proiect.
Cea mai scumpă campanie electorală din istorie
Aceasta este cea mai scumpă campanie electorală din istorie: companiile Uber, Lyft, Instacart și Doordash au pompat 200 de milioane de dolari pentru sprijinirea proiectului.
Uber și Lyft activează în transportul alternativ, în vreme ce Instacart și Doordash sunt platforme online pentru de comandat mâncare.
Companiile au argumentat că legea care îi obligă să clasifice contractorii drept angajați le afectează masiv afacerile și au amenințat că nu vor mai putea activa în California. Mai departe, acest lucru ar fi făcut ca toți șoferii și curierii lor să rămână fără venituri.
În cazul în care ar fi tratați drept angajați, șoferii și curierii ar urma să beneficieze de concediu plătit, concediu medical și alte beneficii.
„Companiile își vor putea scrie singure legile‟
Gig Workers Rising, una dintre organizațiile din California care s-a opus propunerii, a spus că referendumul este „o pierdere pentru democrația noastră care ar putea deschide ușa unor alte încercări ale corporațiilor de a-și scrie singure legile‟.
Organizațiile pentru protecția lucrătorilor din economia colaborativă au atras de mai multe ori atenția în ultimii ani asupra drepturilor acestora, solicitând salariu minim și beneficii sociale.
Uber s-a listat pe bursă în anul 2019, la fel ca Lyft. Uber are acum o capitalziare bursieră de 62miliarde de dolari, în vreme ce Lyft valorează 8,2 miliarde.