Dincolo de kilometrii inaugurați deja pe A7, proiectată să lege Ploieștiul de Pașcani, au fost scoase în licitație și toate loturile pentru Autostrada A8, Moțca – Târgu Mureș, iar documentele sunt avansate și pentru continuarea acesteia, către Iași și apoi, peste Prut, la Ungheni.
Cuprins:
Tot anul acesta a fost finalizată documentația și pentru drumurile expres Bacău – Piatra Neamț, Focșani – Brăila, cât și pentru continuarea A7, între Pașcani și granița cu Ucraina de la Siret.
A7 a depășit așteptările experților: 100 de kilometri în 2024
Inclusiv experții în infrastructură au fost surprinși de anunțul Ministerului Transporturilor, care a primit de la constructorii angrenați pe loturile A7 vestea că o parte a acestora va fi finalizată mai devreme în 2024.
După finalizarea campaniei electorale și fără o miză aparentă, asocierea SC SA & PE CONSTRUCT SRL – S.C. SPEDITION UMB S.R.L. – S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. INTERTRANSCOM IMPEX S.R.L. a finalizat 36,1 kilometri din A7, mai exact lotul 3, Râmnicu Sărat – Mândrești-Munteni, cu patru luni înainte de termen.
Astfel, se va putea circula pe o șosea de mare viteză între două provincii istorice – Moldova și Țara Românească, o promisiune care s-a făcut la momentul unirii și formării statului român, 1859. În momentul de față, după deschiderea lotului 3 pe 20 decembrie, se poate circula între Buzău și Focșani, județul Vrancea, exclusiv pe autostradă, pe o porțiuni de 78 de kilometri.
Mai mult, vineri, 23 decembrie, au fost inaugurați încă 21 de kilometri, pe tronsonul Ploiești – Buzău, între localitățile Dumbrava (legătura cu A3) și Mizil. Constructorii erau la doi pași să inaugureze și lotul următor din tronsonul Ploiești – Buzău, de 28 de kilometri, și anume Mizil – Pietroasele, care este gata în proporție de 97%, dar se mai lucrează la trei pasaje care trec peste drumurile județene și inaugurarea a fost împinsă pentru primăvara anului viitor.
În total, sunt aproape 100 de kilometri deschiși pe A7, din cei 437 de care sunt planificați între Ploiești și Siret.
Continuarea A7 până la Siret, legătura directă cu Ucraina
Autostrada A7 a primit finanțare prin PNRR doar pentru loturile între Ploiești și Pașcani, pe aproximativ 320 de kilometri. Statul român are însă toate studiile pregătite, ba chiar și unele licitații pornite, pentru continuarea traseului A7 de la Pașcani până la ieșirea din țară spre Ucraina, în localitatea Siret, județul Suceava.
Cele mai avansate sunt segmentele care leagă Pașcani de Suceava, o distanță de 62 de kilometri, unde traseul a fost finalizat și împărțit în două loturi. Ambele loturi: Pașcani – Roșcani și Roșcani – Aeroport Suceava, au fost lansate în licitație, dar nu a fost atribuite încă și nici semnat ordinul de începere a lucrărilor.
Cel mai neclar dintre toate este tronsonul Suceava – Siret, cu o lungime estimată la 41 de kilometri, unde au existat mai multe discuții cu privire la felul în care să fie construită această cale de legătură rutieră. În momentul de față, autoritățile au avansat o idee ca o parte din drum să fie cu profil de autostradă și ultimii 15 kilometri, până la Siret, să fie tip drum expres. Este și tronsonul cu cea mai puțin avansată documentație, fiind una dintre restanțele pentru 2025 ale Ministerului Transporturilor.
A8, o promisiune care începe să vadă lumina
Despre A8 a scris de curând și Libertatea că este prima lucrare de infrastructură postdecembristă care ar urma să traverseze lanțul de munți și să lege Moldova de Țara Românească. Este și autostrada cea mai așteptată de mediul de afaceri pentru perspectiva pe care o va deschide exporturilor din zonă, dar și a diferitelor livrări peste munți, care se fac în momentul de față în condiții anevoioase, cu timpi îndelungați de așteptare.
Deși capetele autostrăzii, dinspre Târgu Mureș și dinspre județul Iași, sunt cele mai avansate, fiind prinse prin PNRR, reușita anului 2024 a fost lansarea integrală în licitație tronsoanelor montane – 116 kilometri, în licitație. De altfel, în momentul de față, există documente finalizate pentru toți cei 308 kilometri pe care ar urma să îi aibă autostrada.
Unul dintre cele mai complicate loturi – 2B Grințieș – Pipirig din tronsonul II (Miercurea Nirajului – Leghin), a fost scos la licitație vineri, 1 noiembrie. Aflat pe traseul montan al drumului, lotul de 31,5 kilometri va fi construit integral pe teritoriul județului Neamț și este unul dintre cele mai complexe segmente de autostradă proiectate până acum în România.
„Lungimea pasajelor și a tunelurilor este de aproximativ 20 de kilometri, reprezentând aproape 70% din lungimea întregului lot. Va avea 16 tuneluri (cel mai lung de 940 de metri), 60 de poduri și viaducte, două poduri de peste 1.000 de metri lungime (cel mai lung fiind peste râul Bistrița și DN 15 – 1.275 de metri)”, se arată în descrierea făcută proiectului pe pagina de Facebook a Companiei Naționale de Investiții Rutiere.
Durata de realizare a lotului Grințieș – Pipirig este de 4 ani și 6 luni, din care 14 luni etapa de proiectare și 40 de luni pentru execuție. Dacă statul român reușește, până la mijlocul anului 2025, să semneze contractul cu firma desemnată câștigătoare, atunci tronsonul ar trebui terminat la sfârșitul anului 2029.
De altfel, până în 2030 ar trebui finalizat integral drumul. Singurele semne de întrebare mai planează asupra segmentului Târgu-Neamț – Iași – Ungheni, unde însă au fost obținute toate documentele necesare, iar indicatorii au fost aprobați prin hotărâre de guvern. Cei 93 de kilometri care vor lega inclusiv autostrada A7 de A8, printr-un nod turbion extrem de complex, urmează să fie scoși la licitație.
Iar A8 se va finaliza cu un nou pod peste Prut, în dreptul localității Ungheni, contractul de execuție fiind deja semnat aici din septembrie 2024.
Două drumuri expres născute din apariția autostrăzilor
În conexiune cu aceste două autostrăzi majore care vor apărea în următorii ani în Moldova vor fi realizate mai multe licitații pentru drumuri expres care să lege orașele principale de traseul acestora. Unul dintre ele este drumul expres din Neamț, care va lega Piatra Neamț, cel mai important oraș din județ, de A8. Pe 20 decembrie a fost lansat în licitație contractul de proiectare și execuție a drumului, estimat la 51 de kilometri, cu costuri de maximum 6 miliarde de lei, fără TVA. Licitația se va finaliza la mijlocul lunii februarie, anul viitor.
În septembrie 2024 a fost lansat în licitație publică și drumul de mare viteză de 73 de kilometri, Focșani-Brăila, primul de acest profil din țară care va lega podul de peste Dunăre, construit la Brăila, de infrastructura de mare viteză din țară. Particularitatea sa constă în faptul că a fost scos într-un singur lot, proiectarea și execuția vor costa circa un miliard de euro și este gândit să lege A7 de podul de peste Brăila, legând și cele două orașe.
O necunoscută – A13
Se lucrează în momentul de față și la autostrada A13, care ar urma să lege Bacăul de Brașov, cu o lungime estimată la 300 de kilometri, tot peste munți, dar în mod concret lucrările nu au loc în Moldova în momentul de față. Sunt 68 de kilometri aflați în execuție între Sibiu și Făgăraș, iar pentru restul traseului documentația a fost predată în decembrie 2024 către CNIR pentru a fi finalizat studiul de fezabilitate.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
Vasycool1976 • 03.01.2025, 07:59
Pînă la urmă, războiul din Ucraina a fost și el bună de ceva. Cu toate că nu îmi doresc asa ceva
unfake • 02.01.2025, 17:16
Aveti o mica fractura de logica (geografica) la paragraful "O necunoscută – A13" - Pe de o parte A13 leaga Bacul de Brasov, iar pe de alta parte lucrarile la Sibiu - Fagaras fac parte din A13. Intr-adevar, necunoscuta e calea Domnului prin munti.