Deputații din Comisia Juridică au votat, marți, noi reguli pentru circulația trotinetelor electrice pe drumurile publice, printre care introducerea asigurării obligatorii.
Proiectul legislativ a fost depus în 2019 de 31 deputați PNL, și a trecut deja de Senat.
Noile amendamente au fost agreate și de reprezentanții PSD, USR și UDMR în Comisia Juridică din Camera Deputaților, care a dat, marți, un raport favorabili inițiativei legislative.
Trotinetele electrice care circulă pe drumurile publice, trebuie să aibă asigurare obligatorie pentru răspundere civilă în caz de pagube produse terţilor, este noul amendament introdus de deputații din Comisia Juridică.
În cazul trotinetelor electrice în regim self service (n.r. – închiriate), la efectuarea plății, se va introduce și se va completa un chestionar de 5 întrebări referitoare la legislația rutieră.
Pentru a conduce o bicicletă sau o trotinetă electrică pe drumurile publice, conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puțin 16 ani, a anunțat președinta Comisiei Juridice din Camera Deputaților, Laura Vicol.
De asemenea, casca de protecție este obligatorie pentru conducătorii de biciclete sau trotinete electrice pe drumurile publice, atunci când se deplasează pe partea carosabilă, cu excepția trotinetelor închiriate.
Reprezentanții AUR nu au dorit să susțină amendamentul votat în Comisia Juridică referitor la casca de protecție, deoarece au anunțat că doresc ca toți cei care folosesc trotinete electrice să folosească o cască de protecție, inclusiv cei care le închiriază.
Laura Vicol, deputată PSD, a susținut că dacă s-ar introduce casca obligatorie și pentru trotinetele electrice închiriate s-ar putea opri afacerile în domeniu, deoarece oamenii nu pleacă de acasă cu o cască după ei.
„Sper să aibă toți grijă, mai ales că am făcut acea prevedere cu 16 ani”, a adăugat președinta Comisiei Juridice.
- Bicicletele, trotinetele electrice și mopedele care circulă pe drumurile publice trebuie să fie echipate cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente. Este interzisă circulația acestora fără aceste mijloace și dispozitive în stare de funcționare, este noul amendament votat în Comisia Juridică
A fost menținută prevederea că dacă un drum este prevăzut cu o pistă pentru biciclete, bicicletele şi trotinetele electrice vor fi conduse numai pe pista respectivă. În lipsa acestei piste, circulaţia trotinetelor electrice este permisă numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulaţia vehiculelor este de 50 km/h.
Comisia Juridică a adoptat și o definiție pentru trotineta electrică: vehicul, cu două sau trei roți, a cărui viteză maximă prin construcție nu depășește 25 km/h și care este echipat cu un motor electric a cărui putere nominală continuă maximă nu depășește 2 kW.
Comisia de Administrația a decis, marți, că și Poliția Locală poate aplica sancțiuni și contravenții pentru încălcarea normelor rutiere pentru trotinetele electrice.
Gabriel Andronache, liderul grupului PNL din Cameră, a precizat că și Comisia Juridică va da un raport favorabil proiectului privind noile atribuții ale Poliției Locale în privința trotinetelor electrice.
Până să ajungă în plenul Camerei Deputaților, inițiativa legislativă are nevoie de un raport din partea Comisiilor Juridice, de Apărare, Industrii și Transporturi.
„Există un acord la nivelul Coaliției, dar și cu USR și cu UDMR ca proiectul să fie votat”, au declarat surse parlamentare pentru Libertatea.
foto: 123rf.com