În dosarul celor mai mulți dintre infractorii care ajung după gratii – fie că este vorba de arestul poliției, fie că vorbim de celule ale pușcăriilor -, este trecută religia celui care va fi încarcerat. Asta pentru că ei au vrut acest lucru. Arestatul și, mai apoi, deținutul își declară apartenența religioasă pe propria răspundere pentru un singur mare inconvenient: să nu cumva fie obligat, contrar convingerilor sale legate de credință, să mănânce anumite alimente interzise de religia sa. Cum libertatea credințelor religioase a persoanelor condamnate nu poate fi îngrădită, ba mai mult este chiar apărată prin lege, pușcăriașii pot să dezvăluie oricând cărei divinităţi îi împărtășesc credința.
”Legislația în vigoare nu impune obligativitatea declarării apartenenței la o religie, astfel că deținuții pot aduce la cunoștința administrației locului de deținere astfel de informații, în mod voluntar și pe propria răspundere, la depunerea în penitenciar, dar și ulterior, pe parcursul pedepsei privative de libertate”, explică reprezentanți ai Administrației Naționale a Penitenciarelor.
Cei mai mulți musulmani din pușcării sunt…români!
În aceste condiții, pe lângă musulmanii pur sânge, și-au făcut loc și din ce în ce mai mulți pușcăriași care, după ce au luat ”pulsul” vieții de după gratii și au văzut cum stă treaba cu mâncarea făcută pentru creștini, s-au orientat către… cazanul cu bucate al musulmanilor, din care oaia, berbecul sau vita gătită ceva mai aparte le face cu ochiul. În acest moment, în toate închisorile din România sunt 634 de deținuți care au declarat – când au pus piciorul în pușcărie, ori după ceva vreme scursă de la momentul încarcerării – că împărtășesc preceptele religiei musulmane.
Afgani, albanezi, bulgari, chinezi, egipteni, olandezi, marocani, moldoveni, sârbi, irakieni, turci, iranieni, brazilieni, sirieni, suedezi….Cei mai mulți dintre musulmanii din pușcăriile românești, 516 bătuți pe muchie, sunt…români care i-au jurat credință veșnică lui Allah! Firește, nu-i nimic rău în asta, dar cum s-a ajuns aici? Surse din rândul deținuților, unii chiar cu state vechi prin pușcării, vorbesc despre un troc pe care mulți dintre hoții care s-au lepădat de religia lor sunt nevoiți să-l facă pentru a putea supraviețui în închisoare. Un loc în care, spun ei, mâncarea gătită la cazanul creștinilor poate fi, uneori, chiar și stricată.
”Mâncarea la cazan făcută pentru creștini nu respectă niciodată standardele. Ba e zeamă lungă, fără niciun pic de carne, ba ni se pun în farfurii niște bucăți atât de grase încât nu poți să le mănânci, oricât de foame ți-ar fi. Uneori, mâncarea creștinilor chiar e acră…În schimb, la cazanul musulmanilor nu e așa. La ei se respectă totul. Gramajul și compoziția mâncării, curățenia la gătit, felul cum o păstrează…De aia, foarte mulți dintre băieți trec la religia islamică. Pentru mâncare…”, ne-au spus surse din penitenciar.
Mulți dintre deținuții care devin musulmani sunt ”necăutați”, nu au pe nimeni
De fapt, renunțarea la religie pentru o farfurie de mâncare este singurul mare beneficiu al pușcăriașilor care fie se convertesc în închisoare, fie declară de cum au fost închiși că sunt musulmani.
”Pușcăria o facem toți la fel. Creștini, musulmani…Tot în aglomerația aia stăm, tot în paturile alea dormim, stăm tot în celulele alea în care vara ne coacem și iarna înghețăm… Doar mâncarea face diferența. Foarte mulți dintre cei care au trecut la musulmani sunt cei necăutați, cei care nu au pe nimeni și pentru ei farfuria aia de mâncare din închisoare contează. Ăla care are familie poate să nu mănânce de la cazan, că îi aduce de acasă. Necăutatul nu are altă soluție și se dă musulman. Unii rămân la religia islamică și după ce se liberează, pentru că în închisoare intră în niște programe ale unor comunități islamice ale căror reprezentanți îi vizitează și au grijă de ei”, ne-au dezvăluit surse din penitenciare.
Unii dintre pușcăriași își schimbă confesiunea doar pentru coli de hârtie, creioane și ochelari de citit
În viziunea unora dintre reprezentanții societății civile, faptul că există din ce în ce mai mulți pușcăriași care trec la religia musulmană își găsește explicația în pasivitatea reprezentanților Administrației Naționale a Pușcăriilor (ANP).
”Cei mai mulți deținuți care se convertesc la o altă confesiune religioasă sunt la ananghie. Nu au pe nimeni care să-i ajute cât sunt închiși. Cum ANP nu face nimic să le găsească o rudă care să-i ajute acolo, ei caută singuri soluții. Pentru mâncare, ochelari de citit, bani, coli de hârtie și creioane, oamenii își schimbă religia. În plus, este și un refugiu spiritual, o modalitate de a mai ieși din celule”, ne-a declarat Dumitru Gîrbăcea, președintele Organizației Consiliul Local al Tinerilor din Brăila.
Citeşte şi:
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro