Libertatea face o analiză a unei posibile fuzioni și a efectelor acesteia pentru Dacia și pentru România.
de Daniel Ionașcu
O posibilă fuziune ar putea aduce sub același acoperiș mărci precum Renault și Dacia alături de Fiat, Maserati, Alfa Romeo, Lancia, Jeep, Dodge sau Ram.
FCA (Fiat Chrysler Automobiles -n.r.) a făcut în urmă cu o săptămână o ofertă pentru fuziunea în condiții egale cu Renault, însă acum a venit cu unele îmbunătățiri. Dacă inițial Fiat dorea ca sediul noului grup să fie într-un oraș neutru, cel mai probabil Londra, acum Fiat este de acord ca sediul să fie în Paris, Franța. Scopul este obținerea sprijinului guvernului francez.
Cum se fac jocurile
Statul francez este cel mai mare acționar al Renault, cu 15% din titluri, iar în cazul unei fuziuni participația sa ar scădea la 7,5%.
Constructorul japonez Nissan deține la rândul său 15% din Renault, iar participația sa ar scădea tot la 7,5%.
Familia italiană Agnelli, care controlează destinele Fiat Chrysler, va rămâne de asemenea, un actor important. Aceasta deține acum 29,19% din Fiat, astfel că în final va putea controla aproape 15% din noul concern.
Planul prevede ca Renault și Fiat să acorde întâi de toate dividende în valoare de 2,5 miliarde de euro. Ulterior, un holding din Olanda, creat special pentru această tranzacție, va încorpora atât Renault, cât și Fiat.
Guvernul francez ar urma să dețină și un loc în consiliul de administrație al acestuia, la fel ca și Nissan.
Nissan controlează, la rândul său, constructorul japonez Mitsubishi și mai are mărcile Infinity și Datsun.
Potrivit noului plan, grupul va da garanții statului francez că timp de 4 ani nu va închide fabrici din Franța și va menține numărul de muncitori.
Guvernul italian ar putea prelua acțiuni la noua entitate
Atât, guvernul francez, cât și cel italian susțin în acest moment fuziunea.
Este posibil, însă, ca guvernul de la Roma să dorească preluarea unei participații la noua entitate care va grupa Renault și Nissan, pentru a contrabalansa influența guvernului de la Paris.
Care este logica tranzacției
Fiat a mai avut astfel de discuții în trecut, sub conducerea lui Sergio Marchionne, care a reorganizat compania prin preluarea Chrysler și a adus-o pe profit.
Deși FCA obține profituri frumușele din vânzarea de camionete și SUV-uri în SUA, în Europa compania este pe minus. De asemenea, este în urmă față de alți competitori în privința cerințelor privind noxele și nu a investit prea mult în tehnologia mașinilor electrice.
Renault este însă un pionier în acest domeniu, prin lansarea Renault Zoe și a altor modele electrice.
O posibilă fuziune ar putea aduce instant economii celor două grupuri auto prin achiziția comună de piese și ar da Fiat acces la tehnologii noi. Renault va avea acces la piața din SUA, unde nu are o prezență.
Nissan va avea un cuvânt greu de spus
Nissan, care are în ultima vreme un diferend cu Renault, va avea însă un cuvânt greu de spus în această tranzacție. Fostul șef al Renault și Nissan, Carlos Ghosn, a fost pus sub acuzare recent de fraudă în Japonia. Acesta este acuzat că a delapidat constructorul nipon.
Renault deține 44% din Nissan, dar producătorul japonez este companie independentă, listată la bursă.
Anul trecut, cele două companii au dus tratative pentru o fuziune, dar întotdeauna a rămas problema echilibrării participațiilor deținute între cele două companii.
Acționarii Nissan vor să aibă un cuvânt mai mare, în condițiile în care anual Nissan vinde circa 5 milioane de autoturisme, iar Renault vinde în jur de 3 milioane. Cu tot cu Dacia, Lada și o serie de subsidiare din China și Coreea de Sud, Renault a atins în 2018 vânzări de 3,9 milioane de unități.
Mitsubishi mai vinde, la rândul său, încă un milion de mașini.
Fiat vinde anual circa 1,5 milioane de automobile, iar filiala Jeep tot cam atât. În total, cu restul mărcilor sale, grupul Fiat Chrysler a comercializat în 2018 un număr de 4,8 milioane de autoturisme.
De asemenea, Nissan este mult mai profitabil.
Renault a consemnat în 2018 venituri de 57,4 miliarde de euro și un profit net de 3,45 miliarde.
Fiat Chrysler a raportat pe anul trecut venituri de 115,4 miliarde de euro și un câștig net de 3,6 miliarde.
Nissan a raportat anul trecut scăderea cu 57,3% a profitului, până la 2,6 miliarde de euro, din cauza crizei în care este acum implicat constructorul și a scăderii cererii în SUA și China. Veniturile constructorului s-au situat la 94,8 miliarde de euro.
Mitsubishi Motors a anunțat venituri totale de 20,2 miliarde de euro, iar profitul net s-a situat la 1,065 miliarde euro.
Cine este familia Agnelli
În cazul în care fuziunea va avea loc, viitorul grup auto va deveni cel mai mare din lume, incluzând aici și alianța cu Nissan.
Acesta ar urma, însă, să fie condus de către familia Agnelli, cea mai bogată din Italia.
Aceasta controlează holdingul de investiții EXOR, care este, mai departe acționar la Fiat, dar și la Ferrari și la grupul CNH Industrial – producătorul camioanelor Iveco. De asemenea, familia Agnelli controlează și clubul de fotbal Juventus Torino și gigantul imobiliar Cushman & Wakefield.
În acest moment, investițiile familiei Agnelli sunt controlate de către John Elkann, președintele grupului Fiat Chrysler și nepot al celebrului Giovanni Agnelli.
Născut la New York, acesta are 43 de ani și este moștenitorul imperiului Agnelli și președinte al holdingului EXOR.
În ultimii ani, EXOR a intrat și în asigurări, cumpărând asigurătorul PartnerRe cu 6,9 miliarde de dolari, dar și publicația The Economist din Marea Britanie.
Dacia, vitală pentru România
Fuziunea dintre Renault și Nissan este extrem de importantă pentru România, în condițiile în care Renault deține Dacia, cea mai mare companie din țară și cel mai mare exportator.
Dacia deține uzina de la Mioveni, iar Renault mai are în țara noastră și centrul de teste de la Titu.
Dacia a avut anul trecut afaceri de 24,7 miliarde de lei, echivalentul a 5,2 miliarde de euro. Profitul net al companiei s-a ridicat la 752 de milioane de lei, adică 158 de milioane de euro.
Compania avea peste 14.700 de angajați, însă are mii de alți furnizori în țară.
Renault a cumpărat Dacia în anul 1999 de la statul român și a restructurat compania, lansând modele care au succes inclusivîn Occident, precum Logan și Duster.
Dacia a avut în 2018 vânzări totale de 700.000 de automobile, potrivit datelor financiare anunțate de Renault. Însă nu toate acestea au fost produse în România. În țara noastră, Dacia a produs 335.262 vehicule la Mioveni, în urcare cu 6,8% față de 2017, conform Economica.net.
Pe modele, producţia se prezintă astfel:
- Dacia Duster – 236.921 unități
- Dacia Sandero – 42.146 unități
- Dacia Logan – 33.841 unități
- Dacia Logan MCV – 22.354 unități.
La acestea se adaugă 33.656 de caroserii produse în țara noastră și distribuite către Algeria.
Mașini Dacia se mai fabrică la Tanger, în Maroc, dar și în Rusia.
În ultimii ani, sindicatele din domeniul auto au protestat de mai multe ori, cerând realizarea autostrăzii Sibiu-Pitești. Aceasta este vitală pentru creșterea rapidității cu care mașinile produse la Mioveni sunt livrate în Vestul Europei.
Recent, atât Dacia, cât și Renault și Nissan, au fost implicate într-un scandal internațional legat de fiabilitatea unor motoare.
Libertatea a scris pe larg despre aceste probleme.
Alianțe și achiziții
În ultimii ani mai multe fuziuni și achiziții au avut loc la nivel mondial în domeniul auto.
Grupul francez PSA, care deține mărcile Peugeot și Citroen, a cumpărat constructorul german Opel, iar producătorul chinez Geely, care deține Volvo, a preluat un pachet de 10% din acțiunile grupului german Daimler, tranzacție de 9 miliarde de dolari. Acesta din urmă este producătorul mașinilor Mercedes și Smart.
În 2018, Honda a mai anunțat o investiție de 2,75 miliarde de dolari în divizia de mașini autonome a General Motors, în vreme ce grupul german Volkswagen a anunțat un parteneriat cu Ford în același domeniu.
De asemenea, Toyota și Mazda au anunțat în 2017 o investiție comună de 1,6 miliarde de dolari într-o fabrică din SUA.
Mai nou, producătorii auto consacrați își văd domeniul ”invadat” de către companii de tehnologie: producătorul de mașini electrice Tesla este etalonul din domeniu, strategia sa fiind urmată îndeaproape de grupurile chineze BYD și NIO.
Concomitent, Google lucrează la sisteme pentru mașini autonome, același lucru fiind și în vizorul Uber, Apple și Samsung.