Cuprins:
Numiți electro-carburanți (e-fuels), aceștia vor juca un rol-cheie în viitorul industriei auto europene, potrivit mai multor producători auto din regiune. Aceștia consideră că o concesie din partea Bruxelles-ului le va permite să continue să vândă vehicule cu motoare cu combustie până în următorul deceniu.
Combustibilii alternativi sunt produși cu dioxid de carbon capturat din atmosferă și hidrogen produs din energie regenerabilă sau cu emisii scăzute.
Excepția privind e-carburanții
La presiunea Germaniei și a Italiei, Comisia Europeană a anunțat anul acesta că mașinile care funcționează cu carburanți obținuți cu ajutorul carbonului capturat din atmosferă ar putea fi exceptate de la interdicția de vânzare a mașinilor cu motoare cu ardere internă începând cu 2035.
Vorbind în marja salonului auto de la Munchen, directori de la BMW, Renault și Mercedes-Benz au declarat că acești combustibili alternativi, care nu sunt încă viabili din punct de vedere comercial, reprezintă o soluție pragmatică pentru a reduce emisiile.
Renault are în plan rediscutarea țintelor Comisiei Europene
Gilles Le Borgne, șeful departamentului de inginerie al Renault, a declarat că această concesie ar putea „deschide ușa” pentru o utilizare mai lungă în viitor în modelele hibride ale constructorului auto francez și a îndemnat autoritățile de reglementare să rămână „neutre din punct de vedere tehnologic”, mai scrie sursa citată.
El a adăugat că e-carburanții ar trebui să fie folosiți în vehiculele mai vechi pentru a contribui la reducerea emisiilor acestora. „Aceasta este singura modalitate de a repara flota existentă”, a spus Le Borgne. „Dacă nu aveți niciun fel de e-combustibili, nu veți repara niciodată flota actuală”, a completat el.
Conform Economica.net, acesta a afirmat că în anul 2026 Renault va pune pe masa Comisiei Europene două teme: mașinile hibride și e-carburanții.
Anterior, oficialii Renault au anunțat că Dacia va produce mașini cu motoare termice „cât timp va putea”.
Renault își separă operațiunile de motoare electrice de cele cu motoare termice. În cadrul unității bazate pe motoare termice se află grupul chinez Geely, iar Renault se află în discuții și cu grupul petrolier saudit Saudi Aramco, cel mai mare din lume.
Mercedes vrea „flexibilitate tactică”
Pe lângă Renault, Mercedes afirmă că are „ambiția” de a nu mai vinde motoare cu combustie acolo unde condițiile de piață permit acest lucru până la sfârșitul acestui deceniu.
Cu toate acestea, Ola Källenius, directorul general al companiei, a declarat pentru Financial Times că nu a pus „o dată finală de oprire” pentru motoarele cu combustie. Compania spune că este „pregătită” să vândă mașini complet electrice atunci când clienții vor cere acest lucru, dar dorește să mențină „flexibilitatea tactică” până la atingerea obiectivului de a deveni complet neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2039.
BMW: Germania nu ar fi acceptat eliminarea motoarelor termice fără adoptarea e-carburanților
Concomitent, Oliver Zipse – directorul executiv al BMW, a declarat că Berlinul „nu ar fi fost niciodată de acord” cu planurile Comisiei Europene de a elimina complet mașinile pe benzină și motorină fără includerea unei excepții pentru combustibilii alternativi.
De asemenea, el a pus sub semnul întrebării faptul că UE va ajunge să interzică vânzările de mașini noi cu motoare cu combustie până în 2035, subliniind provocări precum implementarea infrastructurii de încărcare la nivelul UE și asigurarea materiilor prime pentru baterii în 2026.
Activiștii acuză un „cal troian”
Criticii se tem că e-carburanții vor întârzia planurile UE de eliminare treptată a motoarelor cu combustie până în 2035.
Grupul de campanie pentru vehicule electrice Transport & Mediu a numit scutirea privind combustibilii alternativi un „cal troian” pentru cei fosili.
Constructorii de mașini electrice sunt ironici
Producătorii de vehicule electrice prezenți la salonul auto au fost, de asemenea, critici la adresa companiilor care susțin concesiile pentru mașinile alimentate cu combustibili alternativi.
„În urmă cu un an depășisem acest aspect, iar acum suntem din nou în acea discuție prostească dacă mobilitatea electrică este cu adevărat importantă”, a declarat Thomas Ingenlath, directorul executiv al producătorului de mașini electrice Polestar. Aceasta este controlată de către Volvo și grupul chinez Geely.
„Cu cât discutați mai mult timp despre asta, cu atât mai mult veți pierde șansa de a mai fi cu adevărat relevanți în viitor”, a punctat el.
Competiția cu China
Șeful BMW avertizează însă că interzicerea motoarelor cu combustie în UE alimentează războiul prețurilor cu rivalii chinezi.
China a anunțat recent restricții la o serie de minereuri rare folosite în producerea de semiconductori și în energia regenerabilă. Conform Reuters, restricțiile ridică întrebări pentru viitorul industriei auto și al producției de cipuri.
China este statul unde se vând cele mai multe mașini electrice anual, iar statul asiatic are și cei mai mari producători de baterii (CATL, BYD), dar și unii dintre cei mai mari constructori de mașini electrice (BYD, Nio, Xpeng etc).
Producția și achiziția de mașini electrice sunt puternic subvenționate de stat în China.