Totul ține de notorietatea tabloului dar și de cât de cunoscut era pictorul. „Pictura este cea mai important artă care merge la export și din acest motiv sunt și aduse înapoi, pentru că au avut calitatea artistică de a ajunge acolo”, a declarat pentru Libertatea, Iulian Pleștiu, director de cercetare Artmark.

Unii dintre cei mai cunoscuți pictori români care și-au dedicat viața picturii, în afara țării, au deja tablouri expuse în galeriile din România și așteaptă să fie vândute. „Eustațiu Stoenescu este un artist mai mult decât interesant, cunoscut în anumite perioade de timp mai mult în afara țării decât în România. El a pictat în prima jumătate a secolului XX, între 1910 și 1950, cam asta este perioada lui de activitate. A trăit foarte mult timp în Franța, unde a și studiat”, a mai spus expertul.

Potrivit lui, în tabloul denumit „Veneția” avem o Veneție pictată în 1924, Veneția care intra cam pe la începutul secolului XX în imaginarul pictorului român. Sunt mulți pictori români care merg acolo și pictează, mulți fiind atrași de seria de picture a lui Claude Monet, marele maestru al impresionismului universal.

„În tabloul Veneția, vedem o apropiere a lui Stoenescu de tehnica impresionistă, aceste tușe rapide și mai ales motivul apei reflectate. Reflexia clădirilor și a bărcii în apă transformă acest tabou într-o apariție senzuală. Este un tablou care merită văzut de la depărtate și apoi apropiat încet pentru că se schimbă pensulația și apariția lui”, spune directorul de cercetare.

Stoenescu picta la acolo în 1924 pentru că participa în acel an la Bienala de la Veneția, marea expoziție internațională de la Veneția, și în săptămânile petrecute la Bienală stătea pe canalele venețiene și picta.

Acest tablou putem spune că a fost repatriat, chiar dacă el nu a fost niciodată pictat în România. El a rămas în țării din 1924 până acum câteva luni când a fost întors de un colecționar și pus la licitație pentru a ajunge într-o colecție românească. Cel care a făcut acest gest poate este român și a vrut să întoarcă pictura în țară, mai ales că este foarte interesant faptul că tabloul este semnat cu numele frantușesc al lui Stoenescu, Stoenesco – cu accente pe e”, afirmă Pleștiu.

Tabloul său, Veneția, a fost scos la licitație pentru suma de 5.000 – 7.500 de euro.

Pictura de la malul mării

Iosif Iser este un alt pictor care are aceeași istorie cu tablourile. Și el a stat cam 25 de ani în Franța. Una din picturile sale, Cafeneaua din Bazargic este la licitație pentru 30.000 – 45.000 de euro. „Pictura este cu atât mai interesantă cu cât Bazargicul nu mai este al nostru, face parte din fostul Cadrilater. În 1921, el expunea această picture în cadrul Salonului de toamnă din Paris. El era prieten cu avangardiștii, cu Brâncuși. Se văd liniile dinamice și avangardiste din picture asta. Ne arată că ce pățea un pctor în 1920 dacă voia să ajungă la Balcic. PAtunci ca și acum, nu există linie de cale ferată pentru că aceasta venea de la Constanța și se termina la Bazargic. Orașul este reședința de județ a Caliacrei, pe care noi azi o știm doar după capul Caliacra, unde te duci să mănânci scoici”, ne-a mai declara Pleștiu.

Iser pentru a ajunge la Balcic se oprea câteva săptâmâni la Bazargic, unde era fascinate de cafeneaua turcească. „Și azi cafeaua turcească are un farmec anume, dar atunci influxul de orientalism autohton era  senzațional”, este de părere expertul.

Deși aceștia sunt doar doi dintre mulții pictori ale căror opere au ajuns în țară anul acesta, cele cu adevărat importante pentru România încă se lasă așteptate. Experții speră să avem parte de repatrieri importante precum lucrările lui Brâncuși.

CITEȘTE ȘI

VIDEO / Fata care poartă ie în fiecare zi din anul Centenarului Marii Uniri. ”Semnele cusute pe cămăși poartă mesajul celor dinainte”

 
 

Urmărește-ne pe Google News