Formaţiunea anunţă că va depune în Parlament amendamente pentru modificarea acestei ordonanţe şi invită toate părţile interesate – asociaţii ale transportatorilor, experţi în siguranţă rutieră, specialişti în toxicologie – să participe la consultări pentru îmbunătăţirea cadrului legislativ.
„REPER solicită revizuirea urgentă a OUG privind suspendarea permiselor auto pentru refuzul testării cu DrugTest. Ministerul de Interne a demonstrat o incompetenţă cronică în asigurarea frontierelor şi aderarea la spaţiul Schengen, eşuând repetat în protejarea României împotriva traficului transfrontalier de droguri. Acum îşi compensează ineficienţa prin persecutarea şoferilor oneşti cu teste îndoielnice, cu rată de falsă pozitivare”, afirmă REPER, în comunicatul oficial.
Formaţiunea arată că, în loc să-şi concentreze resursele pe combaterea adevăratelor ameninţări la adresa siguranţei naţionale, ministerul alege calea facilă a hărţuirii cetăţenilor obişnuiţi, transformând o simplă pastilă de răceală într-un potenţial motiv de suspendare a permisului de conducere, lucru extrem de limitativ, mai ales pentru şoferii profesionişti.
„REPER denunţă ferm această inversare periculoasă a priorităţilor şi cere Ministerului de Interne să-şi recalibreze urgent strategia, concentrându-se pe ameninţările reale la adresa siguranţei publice, nu pe inventarea unor ţapi ispăşitori printre şoferii români. Partidul REPER îşi exprimă profunda îngrijorare faţă de recenta ordonanţă de urgenţă care prevede suspendarea permiselor de conducere pentru şoferii care refuză testarea cu DrugTest, în ciuda ratei ridicate de rezultate fals pozitive ale acestor teste, în multe cazuri de peste 50%”, precizează formațiunea politică.
Cristian Paul Ichim, deputat de Bacău şi membru în Comisia de Transporturi, afirmă că, deși intenţia autorităţilor „aparent este una constructivă, de a controla şi diminua consumul de droguri şi de a reduce numărul accidentelor rutiere, măsura aleasă este complet aberantă”.
Copreședinta Ramona Strugariu subliniază că „această ordonanţă este un exemplu clasic de politică publică prost concepută, care loveşte în cei mai vulnerabili, în loc să rezolve problema reală”.
REPER propune urgent: revizuirea procedurii de testare, cu introducerea obligatorie a unui al doilea test de confirmare înainte de orice sancţiune sau măsură asiguratorie de tipul suspendare, reducerea drastică a timpului de aşteptare pentru rezultatele analizelor de laborator, singurele care pot să dea o dovadă clară a vinovăţiei şoferului, de la 3-12 luni la maximum 72 de ore, alocarea de resurse suplimentare pentru modernizarea laboratoarelor şi instruirea personalului, pentru a asigura acurateţea testelor.
Executivul a modificat recent Codul Rutier printr-o OUG care prevede că șoferii care nu acceptă să sufle în drugtest sunt lăsați fără permisul auto până vin rezultatele de la IML, lucru care se întâmplă cu întârziere. Totodată, există posibilitatea ca testele făcute pe loc cu drugtestul să dea rezultate fals pozitive dacă șoferii iau medicamente pentru răceală precum Nurofen sau Paracetamol Sinus. Aceste lucruri au generat nemulțumiri și au fost criticate de șoferi, de societatea civilă și de medicii legiști.
De aceea, Guvernul va proroga în ședința de joi, 11 iulie, prevederile din controversata OUG 84/2024 care schimbă Codul Rutier referitor la controalele antidrog ale șoferilor, au declarat luni, 8 iulie, surse guvernamentale pentru Libertatea.
Mai mult, autoritățile au decis că Institutul de Medicină Legală va intra într-un program accelerat de dotare cu aparate cu fonduri de la Banca Mondială și tot Banca Mondială va face și licitațiile, ca să fie evitate orice controverse.
Pe 6 iulie, Poliţia Română a transmis că durata prea mare a analizării probelor biologice la IML a determinat MAI să introducă posibilitatea să aibă laboratoare proprii pentru analize și pentru a emite cât mai repede un rezultat.
„Deși până în prezent, în legislația anterioară, nu era atributul Poliției Române, acum, în noua legislație, există această posibilitate și cu siguranță timpul de primire a rezultatelor va fi mult mai rapid”, a precizat IGPR.
Totul a venit în contextul modificării Codului Rutier, care prevede acum amenzi pe baza înregistrărilor video ale polițiștilor și șoferilor și noi prevederi privind testarea pentru consum de alcool.
Consiliul Superior de Medicină Legală a anunțat duminică, 7 iulie, că nu a fost informat oficial și nici nu i s-a solicitat un punct de vedere oficial referitor la OUG 84/2024 care schimbă Codul Rutier referitor la controalele șoferilor și că „nu este de acord cu o serie de prevederi apte de a aduce atingere prestigiului instituției medico-legale, al sistemului de probațiune judiciară, dar și al unor drepturi fundamentale, constituționale”.
De asemenea, CSML a respins varianta propusă de MAI și adoptată de Guvern, anume ca analizele toxicologice să se facă și în laboratoarele MAI, nu doar la INML, ca până acum.
Foto cu caracter ilustrativ
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro