Anularea unor curse aeriene de către compania Blue Air a dat peste cap planurile unor clienți, în special din zona Moldovei, care își achiziționaseră bilete din timp pentru a călători în Vestul Europei. Este vorba despre toate cursele operaționale pe relația Bacău – Madrid din perioada 17 ianuarie – 24 martie, potrivit unor surse oficiale din cadrul Aeroportului Internațional Bacău.
Compania aeriană în cauză a transmis celor care își cumpăraseră deja bilete de avion un SMS cu mesajul: ”Blue Air vă informează că zborul dumneavoastră 0B…. Bacău – Madrid a fost anulat. Informații la 0903760130 (RO), 902570852 (ES)”.
”În momentul în care am primit acest mesaj, am crezut că este vreo glumă. Nu îmi venea să cred că zborul a fost anulat. Evident, am încercat să aflu care sunt motivele și ce alternative ar exista, mai ales că am procurate bilete și pentru ruta de zbor Madrid – Insulele Canare, acolo unde am decis să-mi petrec concediul la niște prieteni. Am sunat la numărul menționat în SMS, însă mi s-a spus că am credit insuficient. Atunci am realizat că este un număr cu tarif special, ceea ce nu era menționat în mesaj. Am căutat un alt număr de telefon pe site-ul oficial al companiei și, după ce l-am găsit, am sunat să aflu ce anume a condus la anularea cursei. Mi-a răspuns o operatoare care nu a putut să mă lămurească pe motiv că se ocupă strict de partea comercială. Mi-a promis însă că, în maximum 30 de minute, voi fi sunat de colegii săi. Acest lucru nu s-a întâmplat, dar am primit un e-mail prin care mi s-a transmis că zborul Bacău – Madrid din data de 31 ianuarie 2018 a fost anulat din motive operaționale”, ne-a declarat unul dintre clienții companiei afectat de anularea zborurilor Bacău – Madrid și retur.
Contactat telefonic de către reporterul Libertatea, directorul general al Blue Air, Gheorghe Răcaru, a declarat că nu știa nimic despre zborurile anulate dintre Bacău și Madrid.
”Este posibil. Noi avem o direcție comercială care se ocupă cu zborurile. Nu pot să vă spun da sau nu pentru că zborurile se mișcă continuu. Mai anulezi o destinație dacă nu merge bine. Dar nu știu exact în momentul de față”, ne-a declarat directorul Gheorghe Răcaru.
Clienții cărora le-au fost anulate biletele reclamă că alternativele oferite ar fi în favoarea companiei aeriene
În e-mailul privind anularea zborului Bacău – Madrid, clientul Blue Air susține că i se explică ce alternative are în urma anulării zborului și că toate sunt în favoarea companiei aeriene în cauză. Concret, clientul spune că i se oferă trei variante: ”posibilitatea modificării gratuite a datei de călătorie și/sau a rutei, pentru oricare dintre zborurile noastre, în funcție de disponibilitate; contravaloarea biletului sub formă de creditare (voucher), ce poate fi utilizată ca o reducere din costul viitoarelor bilete/servicii achiziționate la compania noastră; rambursarea segmentului de zbor anulat sau a sumei integrale plătite pentru aceste bilete”.
Astfel, clienții companiei aeriene susțin că cei care cumpăraseră bilete pentru cursele anulate între timp trebuie să-și găsească singuri o altă cursă aeriană să ajungă în Madrid, dar care să fie tot a companiei Blue Air. Potrivit acetora, dacă nu sunt mulțumiți de această variantă, atunci vor primi voucher sau contravaloarea biletelor.
”Am verificat pe site-ul Blue Air și nu am găsit niciun zbor care să plece din București spre Madrid în ziua în care aveam biletele. Singurul zbor al companiei spre capitala Spaniei este pe 28 ianuarie, deci cu trei zile mai devreme. Asta ar însemna să-mi iau trei zile de cazare în Madrid până la avionul pe care îl am spre Insulele Canare, ceea ce înseamnă cheltuieli foarte mari pe care ar trebui să le suport din propriul buzunar”, susține clientul Blue Air.
Directorul companiei aeriene Blue Air susține că nu are nicio obligație firma pe care o conduce să asigure legături cu alte destinații.
”Obligația noastră față de pasagerii pe care-i avem este să-i transportăm de la A la B și de la B înapoi. Nu ne asumăm responsabilități pentru ceea ce este în spatele punctului unde merge clientul”, a explicat directorul Răcaru.
”Ar fi corect ca Blue Air să-mi suporte măcar costul biletelor București – Madrid și retur la altă companie”
Clientul nemulțumit al cărui zbor a fost anulat spune că, deși în e-mailul care i-a fost transmis se specifică, printre altele, că are posibilitatea să zboare gratuit la aceeași destinație doar cu Blue Air, în ”Condițiile de călătorie” de pe site-ul companiei în cauză, la Capitolul 9 ”Orar, întârzieri, anularea zborurilor”, punctul 9.2.2.2., se specifică foarte clar: ”Vă vom reruta pe cursele unei alte companii în cazul în care zborul este anulat de noi, cu exceptia cazurilor de forță majoră”.
”Sincer să fiu, nu mai înțeleg care dintre condiții este valabilă, cea de pe e-mail-ul pe care mi l-au trimis sau de pe site-ul oficial al companiei? Pentru că prețul biletelor crește de la o zi la alta, am decis deja să-mi cumpăr bilete pentru o cursă de la o altă companie pentru că soția nu și-a putut lua trei zile de concediu în plus ca să ne cazăm în Madrid, în situația în care am fi zburat tot cu Blue Air”, ne-a spus clientul Blue Air.
Acesta a adăugat că, evident, costul este mult mai mare față de ceea ce plătise inițial la Blue Air, având în vedere că biletele acelea fuseseră cumpărate în urmă cu mai bine de două luni și jumătate.
„Consider că ar fi corect ca Blue Air să-mi suporte măcar costul biletelor București – Madrid și retur la o altă companie, așa cum scrie în condițiile de călătorie de pe site-ul lor”, ne-a mai declarat clientul Blue Air.
Directorul general al Blue Air, Gheorghe Răcaru, susține că firma pe care o conduce respectă directivele europene în materie de zborurile aeriene.
”Sunt niște reglementări făcute prin directive europene. Dacă se anunță pasagerii din timp, li se oferă să fie rerutați sau să li se ramburseze banii…Probabil clienților li s-a făcut vreo propunere. Să se uite pe programul de zbor al nostru dacă avem posibilitatea. Dacă avem curse la Madrid, clienții să vină la București și să plece de aici. Decontarea biletelor achiziționate de la o altă companie se decontează dacă nu se anunță (n.red-anularea zborului) în termenul specificat în reglementările internaționale. Eu consider că, din punct de vedere business, este corect că dacă o cursă nu merge de undeva o anulezi. Și atunci, conform reglementărilor care sunt în aviație, se rambursează banii sau clienții sunt rerutați. Aceasta se face în timpul reglementat, pe care nu-l știu pe dinafară, credeți-mă, pentru că de aia sunt oameni care lucrează în companie. Pentru că altfel i-aș da pe toți afară și aș sta singur aici”, a spus Răcaru.
”Depun plângere la Protecția Consumatorilor să lămuresc problema costurilor suplimentare”
Linia telefonică pentru informații cu tarif special de 0,62 euro/minut este o altă problemă ridicată de către clientul Blue Air care ne-a sesizat în cazul anulării curselor Bacău – Madrid și retur. Directorul companiei recomandă clienților care nu au posibilitatea sau nu doresc să apeleze numărul cu tarif special să meargă pe varianta transmiterii unui e-mail cu problemele pe care doresc să le sesizeze.
”Există soluția cealaltă care poate fi folosită, respectiv site-ul nostru. Se pune această taxă (n.red. – pe linia telefonică pentru infornații) pentru că altfel s-ar bloca call-center-ul. Sunt oameni care stau pe telefoane să întrebe care este numărul la pantofi al bunicii ăluia care răspunde. Deci aceasta este conotația. Noi nu facem bani din asta. Substratul la toate aceste call center-uri este să nu se stea pe telefoane să blocheze serviciul. Altfel ar trebui să avem o mie de oameni pentru asta”, a precizat Gheorghe Răcaru.
Întrebat de reporterul Libertatea câți clienți sunt afectați de anularea zborurilor Bacău – Madrid și retur din perioada 17 ianuarie – 24 martie 2018, directorul general al Blue Air nu a putut să ne spună o cifră, susținând că angajații companiei sunt cei care trebuie să ofere informații.
Clientul companiei Blue Air care ne-a sesizat cu privire la anularea zborurilor din Bacău spre Madrid și retur susține că va face plângere la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor.
”Voi depune plângere la Protecția Consumatorilor pentru a lămuri problema costurilor suplimentare. Trebuie clarificate niște lucruri de către organele de control ale statului. Nu este vina mea că au anulat zborurile din motive comerciale. Este problema lor, așa că să și-o rezolve onorabil, dacă se consideră companie serioasă”, a conchis clientul Blue Air.