Elevii Colegiului Tehnic „Mihai Bravu” din sectorul 3 se numără printre cei peste 126.000 de absolvenţi de liceu care s-au înscris să susțină Bacalaureatul în acest an. Numărul ar fi cel mai mic de după revoluție, conform ministrului educației.  

Pe 20 iunie, la 11:30, n-ai loc să arunci un pai pe trotuarul din fața acestui liceu tehnologic. Unii elevi și părinți stau chiar în dreptul fațadei pe care se află o imagine ce amintește de războiul de la granița noastră, realizată după lucrarea unei artiste din Ucraina: pe obrajii unei fete se scurg lacrimi roșii, iar în dreptul ei e desenat drapelul în galben și albastru.  

O mamă, așezată pe bordură, verifică împreună cu fiul ei dacă băiatul a răspuns corect la cerințe. „Motivul pentru care Elena Cuza locuiește la Piatra Neamț după revenirea în țară…”, se aude glasul femeii. 

Părinții s-au adunat în fața Colegiului „Mihai Bravu” și așteaptă să iasă elevii din examenul de Bac

Primele două subiecte ale examenului au fost aceleași pentru profilul real și tehnologic, respectiv uman. Elevii au lucrat întâi pe un text de Nicolae Iorga, „Doamna Elena Cuza”, iar la al doilea subiect au prezentat perspectiva narativă dintr-un fragment semnat de scriitorul Cezar Petrescu. 

La subiectul al III-lea, cei de la profilul real și tehnologic au trebuit să redacteze un eseu de cel puțin 400 de cuvinte, în care să prezinte particularitățile unei comedii studiate, pe când celor de la uman li s-a cerut caracterizarea unui personaj, de asemenea, dintr-o comedie.

„Toată lumea s-a apucat să învețe «Luceafărul» și «Moara cu noroc»”

Mai mulți adolescenți de la Colegiul „Mihai Bravu” au ieșit pe poartă înainte să se încheie timpul de lucru. I-a surprins faptul că le-a picat comedia, adică „O scrisoare pierdută” de I.L. Caragiale. Se așteptau la poezie, mai precis la „Luceafărul” de Eminescu. 

„Sincer, la subiectul al treilea chiar n-am știut. Am scris la primele două”, spune Dani, unul dintre absolvenți. „Față de alți ani, a fost un Bacalaureat OK, am fost noi fraieri că nu ne-am pregătit la subiectul al treilea. Toată lumea s-a apucat să învețe «Luceafărul» și «Moara cu noroc»”, continuă el. 

Dani și-a ales profilul mecanică pentru că îi plac mașinile și își dorește să devină mecanic sau electrician auto. Ar vrea să se ducă la facultate, însă își dorește să continue și să lucreze, așa cum s-a obișnuit de la 14 ani. Atunci s-a angajat ca ajutor de mecanic la un service auto unde muncea și tatăl lui. 

„De la 14 ani fac și muncă, și școală. Mi-am luat telefon din banii mei. Tata nu mi-a mai luat nimic de atunci, dar nu pentru că nu voia să-mi ia, nu l-am mai lăsat eu. Am observat ce înseamnă munca”, povestește adolescentul. 

Dani (dreapta) a lucrat în paralel cu ultimul an de liceu

Unul dintre colegii lui se hotărăște să spună și el câteva cuvinte despre examenul de azi: „Mulți au crezut că o să fie «Luceafărul» la subiectul trei; când au văzut că e comedia, le-a picat tuturor fața”, explică el cu emfază. „Foarte mult s-a insistat pe genurile lirice în clasă”, completează un alt elev. 

-Ai știut la comedie? îl întreabă o fată pe un coleg dintr-un grup care tocmai se formează aproape de intrarea în liceu. 

-Cred că iau 7, am scris în jur de opt pagini, îi răspunde el mulțumit. 

„Subiectele au fost de dificultate medie, fix ce trebuie”

Georgiana, de la specializarea Turism și alimentație, a rezolvat cerințele în două ore. „Am scris șase pagini și am abordat toate subiectele – au fost de dificultate medie, fix ce trebuie”, spune eleva.  Nici ea nu se aștepta să primească comedia, dar textul lui Caragiale i se pare mai ușor decât altele, cum ar fi „Enigma Otiliei” de George Călinescu. 

Îi place să gătească, dar și să aprofundeze limba engleză, pe care a studiat-o intensiv la liceu. Vrea să ajungă profesoară de engleză și pentru asta speră să se pregătească la o facultate din Iași. 

Și Diana, care a terminat aceeași specializare, Turism și alimentație, e mulțumită de subiectele primite. „Am rezolvat tot și cred că e corect”, spune ea. „Aveam probleme, de obicei, cu primul subiect, în legătură cu formularea și cu găsirea sinonimelor, dar a fost bine, am înțeles textul”.    

Desen cu trimitere la războiul din Ucraina, pe unul dintre pereții Colegiului „Mihai Bravu” din Capitală

„Chiar dacă avem în total patru ani, toată lumea pune presiune pe noi într-a XII-a”

Adi, colegul lor de la Mecanică, n-a știut ce să scrie la ultimul subiect. Primul, în schimb, i s-a părut accesibil. Dacă ar fi să schimbe ceva la examenul de Bacalaureat, ar fi proba la matematică. Având în vedere profilul lui, crede că nu-l ajută prea mult să o susțină și că e potrivită mai degrabă pentru cei de la mate-info. 

„La română aș da examen, pentru că e esențială, este limba noastră până la urmă”, mai spune absolventul, care își mișcă ușor emoționat degetele de la mâna stângă. „Am făcut meditații  la română un an. Dintr-a a IX-a până într-a XI-a profesorul de română venea în clasă mai mult să ne facă morală”. În ultimul an de liceu, însă, au avut o nouă profesoară. „Era o doamnă mai tânără, s-a descurcat bine online față de alți profesori mai în vârstă care nu se descurcau și se ajungea să nu se țină ora”, își mai amintește Adi. 

S-a hotărât să muncească și ca mecanic după liceu, pentru că i se pare „o meserie căutată și bine plătită”. Nu pornește de la zero, a participat la un proiect Erasmus și a făcut practică trei săptămâni în Anglia. 

„Primele două subiecte au fost foarte ușoare, cred că toată lumea putea să le facă, dacă era atentă la text”, e de părere Robert, care a terminat electromecanică intensiv franceză. „La subiectul trei mi s-a părut mai greu, nu m-am pregătit atât de mult. E greu să înveți toate operele într-un an. Chiar dacă avem în total patru ani, toată lumea pune presiune pe noi într-a XII-a”, mai explică Robert. 

Examenul de Bacalaureat continuă mâine, 21 iunie, cu proba obligatorie a profilului, iar proba la alegere a specializării va fi miercuri, pe 22. Rezultatele înaintea contestațiilor vor fi afișate pe 27 iunie, până la prânz. 

Urmărește-ne pe Google News