La fel cum a procedat şi de Paşti, Arhiepiscopul Tomisului a ţinut două slujbe la peştera Sfântului Andrei. Una pentru ajunul sărbătorii, cealaltă, pentru ziua sărbătorii.
Liturghia n-a fost oficiată în peşteră, ci pe o scenă instalată afară, cu boxe, scări, copertină şi strană pentru cor.
În faţa scenei s-au adunat în jur de 20 de credincioşi, care au stat la distanţă unul de altul, ca pionii pe o tablă de piatră, şi au îndurat un frig muşcător, la slujba de Ajunul Sfântului Andrei.
Estimând că mii de oameni vor lua cu asalt mica grotă din podişul Dobrogei, grupuri și grupuri de poliţişti au format filtre pe drumurile şerpuite de acces către mănăstire.
O demonstraţie de forţă în gol. Pelerinii nu s-au arătat la orizont. Aşa cum arhiepiscopul a slujit şi a predicat unei mulţimi de abur, şi poliţiştii au filtrat ceaţa.
Sigur, acest inconvenient de parcurs, adică lipsa oamenilor din peisaj, nu pune capăt, nici pe departe, competiţiei dintre BOR şi Poliţia Română, pe temele: cine e Dumnezeu pe pământ şi care e diferenţa dintre biserică şi mall.
Disputa asta e veche, dar s-a multplicat odată cu pandemia şi nu se va sfârşi odată cu pandemia.
Defilarea lui pro şi contra
Iată, din raţiuni legate de echilibru, mai multe puncte de vedere ale celor implicaţi în episodul de duminică al acestei competiţii.
Din punctul de vedere al poliţiştilor: în data de 29 noiembrie, anul curent, la ora 8.15, cetăţeanul Teodosie Petrescu, în vârstă de 64 de ani, aflat la volanul unui autoturism marca Audi, a fost oprit pe drumul de acces către Aşezământul Monahal Sfântul Apostol Andrei, din perimetrul localităţii Ion Corvin.
Cetăţeanul s-a legitimat şi a motivat că se deplasează la respectivul obiectiv în interes profesional, el având funcţia de arhiepiscop al Tomisului.
Din punctul de vedere al paznicului de la Aşezământul Monahal Sfântul Apostol Andrei: „Treceţi, vă rog, peste acest covoraş! Hai, bre, că îmi fac datoria! Dacă îţi dădeam un păhărel de ţuică, să te dai pe mâini, nu mai era nimica, nu?”
Din punctul de vedere al pisicii din peştera Sfântului Andrei: în peşteră e mai bine decât afară, dar nu la fel de bine ca în bucătăria mănăstirii.
Din punctul de vedere al călugăriţelor care stau pe patul de piatră al Sfântului Andrei: pisicii îi place să fie ţinută în braţe.
Din punctul de vedere al călugărului care şterge cu un prosop micile lacre cu moaşte: „Câţ, câţ, ieşi afară, du-te, câţ! Pe unde-ai intrat?”
Din punctul de vedere al credincioşilor care stau în faţa scenei unde e oficiată liturghia: Să nu mă filmeze, să nu mă filmeze! Şi ce dacă mă filmează? Mă filmează! Să nu mă filmeze!
Din punctul de vedere al câinelui alb, care traversează peluza din faţa bisericii mari: când sunt oameni, e şi mâncare.
Polițiștii întrebau cui duc oamenii mâncare
Din punctul de vedere al cerşetorilor pe care paznicul îi tot alungă de lângă poartă: când sunt oameni, e şi mâncare.
Din punctul de vedere al poliţiştilor de la filtru: Cui duceţi mâncare? Aveţi actele doveditoare? La ce sunteţi voluntari?
Din punctul de vedere al unui cântăreţ din cor: poate mă filmează, poate mă aude cineva, aş putea cânta la operă, chiar mai mult!
Din punctul de vedere al femeii care stă în spatele arhiepiscopului: acum, când i-a căzut masca, acum, acum e momentul, să-i pup mâna!
Din punctul de vedere al Arhiepiscopului Tomisului: mâine se repetă, mâine va fi a doua venire a mea aici.
Din punctul de vedere al poliţiştilor din filtru: mâine se repetă. Dar dacă ninge? Şi dacă ninge. Să nu ningă!
Din punctul de vedere al copiilor turci din satul Ion Corvin care aşteaptă lângă poarta mânăstirii: Nu ne lasă să facem bani! Am venit aici să strângem două sute de mii de lei pentru un sac de făină. El nu e fratele meu, e verişorul meu, tot de la Ion Corvin.
Din punctul de vedere al călugărului de la magazinul cu lumânări: avem mir de o singură esenţă, toate sunt la fel.
Din punctul de vedere al Apostolului Andrei: Voia Domnului e să-i creştinez. O să-i creştinez.