O femeie îmbrobodită peste căciulă și o fetiță în roșu intră grăbite pe poartă și se îndreaptă spre ușa mare din fier, pusă ca paravan de vreme rea la intrarea în școală. Ușa se închide cu un scârțâit. Rodica a venit cu nepoata ei, Nicoleta, să își ridice tableta donată de Teach for Romania.
E o dimineață geroasă, una dintre puținele ale acestei ierni. În curte, stratul fin de zăpadă e neatins. Nu sunt urme de pași, oameni de zăpadă sau bulgări uitați de la vreo bătălie amicală, scrie publicația Școala 9, o platformă publicistică având ca temă educația, fondată și finanțată de BRD, dar scrisă de jurnaliști independenți.
Nicoleta mai are doi frați, iar mama lor a murit în urmă cu doi ani într-un accident. Băiatul cel mare, de clasa a opta, a primit o tabletă, dar nu o poate folosi decât el, fiindcă permite logarea unui singur cont. Nicoleta a lucrat pe un telefon, dar cum are semnalul prost, de multe ori nu a putut intra la ore. Sper ca acum, cu o tabletă mai performantă, să poată să participe la ore fără probleme. Dar cel mai mult speră că se va întoarce la școală.
„Nu-mi place online. Îmi place mai mult la școală, față în față. Mie nu prea îmi merge Google Classroom și am putut intra doar pe Zoom. Pentru semnal mergeam dintr-o cameră în alta. Mi-e dor să ies la tablă”, spune fata.
În pandemie, bunica a trebuit să facă și pe educatoarea pentru cel mic. „Ăla mic a zis: «tu nu știi să faci cum face doamna! Eu vreau la grădiniță». Niciodată nu se compară școala față în față cu «oilanul» ăla”, spune femeia.
Învățătoarea Angelica Olmazu predă de 27 de ani la Gălbinași. Cam șapte din zece elevi ai școlii sunt de etnie romă, iar directoarea a făcut totul ca fiecare să se simtă integrat.
„Eu simt că este un progres în timp în ceea ce privește deschiderea părinților pentru educație. Mulți își doresc ca acești copii să ajungă și la liceu, la facultate. Sunt generații de copii care au reușit să ajungă la facultate, au ajuns la licee bune din București și fac față cu brio”, spune cu mândrie.
Vizitați de președinte
A dezvoltat multe proiecte împreună cu diferite ONG-uri și a apropiat comunitatea de școală. În octombrie 2019, președintele Klaus Iohannis le făcea o vizită.
„Și vă place la școală?”
„Daaaa!”
„Și mi-e mi-a plăcut la școală, e un lucru bun. Vă îndemn să fiți silitori și să ajungeți departe!”, a fost dialogul dintre președinte și copii atunci. La jumătate de an distanță, jumătate dintre elevii școlii n-au mai putut să participe la ore. Adică peste 300.
Profesorii au căutat sponsori pentru tablete și mâncare
„Am reușit cam în proporție de 60% să ajungem pe la ei, să îi ajutăm nu doar cu rechizite și fișe de lucru. Să-i ajutăm practic și cu alimente. Mulți colegi s-au implicat și au reușit să atragă sponsori”, spune directoarea.
Au primit tablete prin programul Ministerului Educației, „Școala de acasă”, de la consiliul județean și de la inspectorat și au aplicat și pe proiectul de fonduri europene. Acum au mai venit 11 de la Teach for Romania.
Probleme cu internetul nu au avut doar copiii acasă, ci și școala, aflată în septembrie pe lista celor 2.800 de unități de învățământ pentru care Ministerul Educației a promis că vor fi conectate.
Ce eforturi au făcut profesorii de la școala din Gălbinași pentru elevii care nu au primit tablete de la Ministerul Educației, citește în continuare pe Școala 9.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro