Numele lung e Mapa Insaat VE Ticaret A.S.. În asociere cu Cengiz Insaat VE Ticaret A.S., firma respectivă a semnat, în februarie 2022, cu CNAIR (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) contractele de proiectare și execuție a porțiunii de pe Valea Oltului din autostrada Sibiu – Pitești. Valoarea totală a lucrării: în jur de 860 de milioane de euro, potrivit portalului de achiziții publice SEAP. 

Valea Oltului, în timpul zilei, atunci când drumul este închis pentru lucrările de pe versanți

Cum e turcul, și foreza

Compania turcă s-a angajat să proiecteze această porțiune în 18 luni, un termen deja depășit dacă e calculat de la data ordinului de începere a lucrărilor – 1 iulie 2022. Conform listelor de pe cnadr.ro, site-ul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, porțiunea de autostradă de pe Valea Oltului se află în faza de „elaborare studiu geotehnic”.

Practic, activitățile din teren sunt mai puțin academice decât sugerează catalogul CNAIR: se taie copaci și se excavează coasta muntelui. Proiectantul turc a obținut aprobări să defrișeze părți din versanți și să facă drumuri de acces pentru utilaje și echipe de experți. Scopul e realizarea unor foraje, prelevarea unor eșantioane de sol, astfel încât constructorii să știe în ce fel de rocă sapă tunele, dacă pot săpa tunele și unde să pună picioare de viaducte.  

VEZI GALERIA  FOTOPOZA 1 / 8

Nu se vede proiectul din cauza copacilor

Astfel de manevre necesită vreme uscată. De aceea, Valea Oltului a fost blocată acum și nu în primăvară, când noroiul e în toate, explică un oficial al CNAIR, venit la fața locului cu sarcini de serviciu. Prin urmare, spațiul dintre localitățile Lazaret și Boița este probabil singurul loc din România unde, în aceste zile, oamenii se roagă să nu plouă. Cu toate acestea, plouă, de fapt, aproape zilnic, dar zona se usucă repede, lăsând în aer o zăpușeală de saună. 

Utilaj care curăță coastă dealului, într-o porțiune care urmează să fie forată pentru mostre de sol

Sunt zece puncte pe traseul blocat unde se fac defrișări și săpături, pentru instalarea forezelor, care așteaptă pe lângă drum. Câteva dintre aceste puncte sunt amplasate foarte aproape de carosabil și de sub cupa excavatorului alunecă pe asfalt pietre și pământ. Ăsta e unul dintre motivele invocate de ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, pentru închiderea traficului pe timp de zi. Să nu cadă pietre peste mașini. 

Pietriș căzut de pe versant pe marginea șoselei

Un alt motiv, care n-a fost formulat de autorități, e de la sine înțeles: echipele „turcilor”, supervizorii de la CNAIR și muncitorii de la ocoalele silvice veniți să preia lemnul tăiat nu trebuie să stea la coadă în vreo coloană tradițională pe Valea Oltului. 

Drona trece, pietrele rămân

Două proverbe sunt de bază în vocabularul oamenilor de la minister. Unul e „Nu poți să faci omletă fără să spargi ouăle”. Aici omleta fiind proiectul de autostradă, iar ouăle, coada de TIR-uri care se lungește în spatele barierei. La ora 22.00, vor primi liber de trecere, până a doua zi dimineață, la ora 6.00. 

Șoferii de TIR așteaptă ora 22.00, momentul în care vor primi „verde” să circule pe Valea Oltului

Al doilea proverb: „Le-a fătat purceaua”. Cu referire la șefii de ocoale silvice care preiau cantitățile importante de lemn rezultate în urma defrișărilor. „Purceaua” fiind pădurea, care aparține unor obști, iar lemnul va fi valorificat, cel puțin pe hârtie, în folosul acestora. 

Oficialii Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere lasă să se înțeleagă că, pe măsură ce șantierul la autostradă va avansa, vor exista și alte defrișări, și alte excavări. Probabil, și alte blocări ale DN7. 

Porțiune din dealul vizat pentru recoltarea de probe de sol

Echipa CNAIR a venit dotată cu o dronă, pe care o manevrează la fiecare din cele zece puncte de lucru. Pozele și filmările sunt trimise apoi imediat către purtătorul de cuvânt al companiei, Alin Șerbănescu, iar acesta le trimite, la rândul lui, către ministrul Grindeanu. De câteva ori pe zi se petrece acest ritual pe firul scurt, pentru că ministrul a cerut să fie informat în timp real despre starea forajelor. 

Vipera de dar nu se caută de dinți

Cu toată presiunea din birouri, șenilatele nu se pot mișca mai repede prin desișuri. Iar muncitorii au nevoie de pauză nu doar de mâncare, ci și de hidratare. 

Arheologi, geologi și ingineri angajați ai proiectantului turc iau prânzul în primele barăci din ceea ce se anunță o mare organizare de șantier. Tot aici, mănâncă și angajații ministerului. Lintea ca ingredient dominant și interdicțiile din bucătăria musulmană converg către popularizarea unui al treilea proverb al autostrăzii: „Nu e proteină ca porcul”. 

Costumul obligatoriu, atât pentru lucrători, cât și pentru monitorii birocrați, include pantaloni speciali, cu manșete lungi, strânse cu șnur. E o măsură de protecție contra viperelor și căpușelor, explică trimișii CNAIR. 

Polițiștii și jandarmii au fost prezenți lângă barieră doar în prima zi când s-a închis circulația. Acum nu mai sunt plasați nici măcar preventiv, pe traseu, până în Lazaret. Un singur panou, pe marginea drumului, anunță drum închis în față. La grătarele cu mici de la Dedulești, nu mai staționează TIR-uri și nici mașini de la Rutieră, pândind șoferii care calcă linia continuă, în drum spre masă. 

Valea Oltului fotografiată cu ajutorul dronei. Foto: CNAIR

În lipsa agitației de pe șosea, stațiunile Călimănești și Căciulata par și ele mai goale decât sunt, în plin sezon estival. Nu e niciun autocar în fața Mănăstirii Cozia. Cu toată frumusețea ei, Valea Oltului era, iată, un mijloc, nu un scop al majorității celor care treceau pe aici. 

Conspirația bună de dimineață se cunoaște

Pe lângă proverbe, oficialii CNAIR colectează și zvonurile despre „adevăratul motiv” pentru care a fost barat DN7. Una dintre teorii e legată de o cabană pe care ministrul Grindeanu vrea să și-o ridice într-o zonă greu accesibilă din munți, unde să nu-l ajungă blestemele șoferilor. O alta pomenește despre pregătiri secrete pentru a respinge un atac al rușilor, în cazul improbabil că aceștia vor trece de traficul din Militari și vor ajunge în defileu. 

Adevăratul motiv e că, în acest moment, nimeni – nici ministrul Grindeanu, nici „turcii”, nici oficialii CNAIR – nu știe exact pe unde va trece autostrada. Sau dacă aceasta este posibilă și ce costuri suplimentare implică. Dacă îi întrebi, toți desenează cu mâinile prin aer, pe deasupra capetelor, de parcă s-ar apăra și de muște, și de întrebări. 

Pietre cădeau și până acum pe carosabilul din Valea Oltului. Pe alocuri, sunt puse plase de oțel. Copaci se prăbușeau și până acum. Unii zac de săptămâni lângă șosea, semnalizați de conuri portocalii. „I-am ridica noi, dar ne face dosar penal. E treaba celor de la Silvic”, spun cei de la CNAIR. Apoi urmează iar expresia din bătrâni cu purceaua. 

Noaptea, circulația se desfășoară ca de obicei. Forezele tac și se aprind farurile. În rest, pe timpul zilei, fluturii, bondarii și păsările și-au reluat marșurile aeriene, într-o liniște dinaintea timpurilor, fără grijă că ajung abțibild pe parbriz sau pe bara din față. 

Cum s-a observat și pe vremea măsurilor anti-COVID, natura își revine relativ repede în lipsa oamenilor. Încă puțin și apar și delfinii în salturi pe lângă hidrocentrala de la Robești. Dar adevărul e că, după cei cinci sau cine știe câți ani de șantier la autostrada Sibiu – Pitești, Valea Oltului nu va mai fi la fel. Va arăta ca un covor de coji de ouă.  

VEZI GALERIA  FOTOPOZA 1 / 17

Urmărește-ne pe Google News