Traian Vuia s-a născut în 1872 în satul Surducu Mic, din Timiş. Fiind pasionat de zbor de la vârstă fragedă, după absolvirea bacalaureatului în 1892, Vuia pleacă la Budapesta pentru a se înscrie la Politehnică.
După terminarea facultăţii, Traian Vuia se întoarce la Lugoj. Aici continuă să studieze problema zborului uman şi începe să-şi construiască primul aparat de zbor, pe care-l numeşte aeroplan-automobil. Adică, voia să combine ideea de automobile cu cea de planor.
Din cauza lipsurilor financiare, nu reuşeşte să-şi ducă la capăt proiectul şi decide să plece la Paris, în iulie 1902.
Vuia îşi trimite planurile Academiei de Ştiinţe de la Paris pe, 16 februarie 1903, prezentând posibilitatea de a zbura cu un aparat mai greu decât aerul, cât şi procedura de decolare.
”Problema zborului nu este decât un vis”
Academia îi respinge proiectul cu motivaţia că ar fi prea utopic: ”Problema zborului cu un aparat care cântăreşte mai mult decât aerul nu poate fi rezolvată şi nu este decât un vis”.
Cu ajutorul mentorului său, Coriolan Brediceanu, în toamna lui 1904 începe să-şi construiască un motor de maşină mai special. În 1904 obţine un brevet pentru această invenţie în Marea Britanie. Întreaga parte mecanică e terminată în februarie 1905. Aparatul este gata în decembrie, după ce i se montează motorul, şi este numit Vuia I, poreclit Liliacul, din cauza formei sale. Avea prevăzută o greutate totală de 250 kg, o suprafaţă de susţinere de 14 metri pătraţi şi un motor de 20 CP. Primele experimente au început în 1905, ca pe un automobil, cu aripile demontate, pentru a căpăta experienţă în manevrarea lui.
Pe 18 martie 1906, la Montesson, lângă Paris, aparatul Vuia I a zburat pentru prima dată. După o acceleraţie pe o distanţă de 50 de metri, aparatul s-a ridicat la o înălţime de aproape un metru, pe o distanţă de 12 metri, după care avionul a aterizat.
”A realizat primul zbor complet din lume”
”Traian Vuia a realizat primul zbor complet din lume, pentru că a construit un aeroplan complet. A arătat lumii care este principiul pe care trebuie să meargă aeronautica: un avion trebuie să ruleze, să decoleze şi să aterizeze prin mijloace proprii. Aparatul original nu s-a păstrat, a fost dezansamblat chiar de Vuia. La MuzeulAviaţiei avem însă o replică la scară unu pe unu a primului avion din lume”, ne-a spus muzeograful Sorin Turturică, de la Muzeul Naţional de Aviaţie a României.
Motorul de maşină se brevetase cu doar 20 de ani înainte de zborul lui Vuia
Până la Vuia, aparatele de zbor erau doar planoare, adică nu aveau motoare. Otto Lilienthal este primul om care a realizat o serie de planoare mai grele decât aerul, iar în perioada 1891 – 1896, realizează o serie de zboruri în vecinătatea Berlinului. Forma planoarelor lui Lilienthal au inspirit forma aripii de liliac a aparatului lui Traian Vuia.
Nici automobilismul nu era foarte dezvoltat în 1906. Abia în 1886, Karl Benz a brevetat primul motor modern cu benzină care deschide istoria automobilismului aşa cum îl cunoaştem astăzi. După 20 de ani, motorul de maşină era adaptat zborului de către Traian Vuia.
Citește și:
- La 111 ani de la zborul lui Traian Vuia cu primul avion, ”mormanul de fier vechi” a înviat și se duce în Cosmos
- VIDEO EXCLUSIV. Secretul avionului multirol românesc IAR 95 ”pierdut” din cauza sovieticilor