Deşi restricţiile pentru majoritatea statelor europene au fost ridicate de pe 15 iunie, pe aeroporturile din România traficul este încă foarte redus. Companiile abia acum încep să programeze zboruri, gradul de ocupare fiind mic.
În schimb, Budapesta are peste 30 de destinaţii internaţionale, spre 19 ţări. Belgrad aproape 30, spre 14 ţări, iar Sofia peste 30 de destinaţii din 15 ţări, iar asta încă de săptămâni.
„Vin românii cu avionul până la Budapesta, pentru că sunt interdicţii, şi apoi vin cu microbuzul sau cu autobuzul în România. Noi considerăm că riscul rămâne, de fapt, şi este chiar mai mare. Ar fi mai mic riscul dacă ar veni pe aeroporturile din România”, spune David Ciceo, directorul Aeroportului Cluj şi preşedinte al Asociaţiei Aeroporturilor din România.
De ce sunt aeroporturile goale
România a fost printre ultimele ţări din Uniunea Europeană care să anunţe ridicarea restricţiilor pentru zboruri. Companiile aeriene şi-au făcut planuri încă de la începutul lunii iunie şi au programat câteva zboruri, însă gradul de ocupare este foarte redus.
„Pentru mâine (astăzi, n.red.) la Cluj avem un grad de încărcare de aprox 40%, ceea ce este destul de mic”, spune David Ciceo.
Cu un număr redus de pasageri, companiile aeriene nu se grăbesc să zboare cu avioane goale. TAROM a anunţat din weekend că reia zborurile internaţionale, însă doar către câteva destinaţii: Viena (Austria), Frankfurt şi Munchen (Germania) şi Atena (Grecia).
Cealaltă companie românească, Blue Air, nu va zbura deocamdată, deşi restricţiile s-au ridicat. Compania a decis să ţină la sol avioanele pana pe 1 iulie, operând acum doar în regim charter.
Şi companiile străine reîncep zborurile către şi dinspre România, însă tot la capacitate redusă. Zborurile Lufthansa din Germania vor începe de miercuri, 17 iunie, iar British Airways a stabilit ca dată 1 iulie primele curse Bucureşti – Londra, dacă Guvernul anulează suspendarea zborurilor către această țară. Zborurile Bucureşti – Paris vor fi reluate de Air France din iulie.
„Revenirea va fi dificilă”
De aceste întârzieri din România au profitat aeroporturile de lângă România.
Aeroporturile vecine şi concurente, Budapesta, Belgrad, Sofia, au furat startul. Este un mare dezavantaj pentru aviaţia civilă românească. Românii din sud vin prin Sofia, Banatul vine prin Belgrad şi în Transilvania vin prin Budapesta.
David Ciceo, preşedintele Asociaţiei Aeroporturilor
David Ciceo afirmă şi că menţinerea atâta timp a restricţiilor a fost o discriminare, având în vedere că transportul terestru era posibil, dar şi cel feroviar.
„Din punct de vedere financiar, situaţia aeroporturilor şi aviaţiei civile din România este dezastruoasă. A scăzut traficul şi veniturile cu mai mult de 95%”, spune David Ciceo.
Efectul se vede şi în economiile locale, multe centre depinzând de afacerile pe care le producea aeroportul.
„Am făcut o analiză prin care am arătat impactul indirect asupra economiilor locale. Este foarte mare. Păstrând restricţiile, funcţionând aeroporturile la minim sau fiind închise, au un efect negativ extraordinar de mare asupra economiilor locale, asupra locurilor de muncă”, explică Ciceo.
Potrivit estimărilor profesioniştilor din domeniu, aeroporturile din România îşi vor reveni abia peste 3 ani – atunci vor atinge din nou numărul de pasageri de dinainte de pandemie. Aeroportul Henri Coandă va ajunge acolo ceva mai repede, însă aeroporturile regionale vor avea de suferit mai mult timp.
Ce îi aşteaptă pe români pe aeroporturi
David Ciceo spune că o călătorie cu avionul este mai sigură decât prin alte mijloace de transport. Măsurile de siguranţă pe aeroporturile europene au fost standardizate de către EASA, iar România respectă toate condiţiile.
„Sănătatea ne interesează, e pe primul plan. Pe pasageri îi rugăm să aibă curaj să zboare”, spune el.
La intrarea pe aeroport, tuturor pasagerilor li se va lua temperatura şi nu vor putea intra în terminal dacă au mai mult de 37,3 grade. În terminal nu vor avea acces decât călătorii cu bilet.
„Sunt obligaţi să poarte mască de la intrarea în terminal şi până la finalul călătoriei. S-au luat măsuri de distanţare şi este preferabil să îşi facă checkin online”, spune David Ciceo.
Autobuzele care transportă călătorii la avion vor funcţiona la capacitate înjumătăţită, însă în aeronavă nu vor fi măsuri de distanţare. Toţi pasagerii trebuie să poarte însă mască. David Ciceo susţine că studiile europene arată că riscul de infectare în aeronavă este redus, mai ales că aerul condiţionat al avioanelor are diverse filtre.
„Cât timp va exista distanţare socială scade capacitatea terminalelor. Probabil vor fi cozi şi în parcarea auto”, spune el
Recomandarea este ca pasagerii să vină cu minimum 3 ore înainte de ora zborului.