Alexandru este din Nehoiu, Buzău, și se pregătește pentru evaluarea națională. Pe lângă orele de la școală, acum este ajutat, săptămânal, și de profesoara de română Marina Dincea din Drobeta-Turnu Severin, Mehedinți. Cum îi despart peste 400 de kilometri, cu siguranță cei doi nu ar fi avut cum să se întâlnească, cu atât mai mult să facă lecții împreună.
Prin intermediul platformei „Adoptă intelectual un copil”, Alexandru a cerut ajutorul la română și profesoara a oferit din timpul ei.
„Îmi place foarte mult să lucrăm împreună. Datorită dumneaei am încredere în mine că voi lua o notă mare la evaluarea națională”, spune băiatul.
Diana, o altă elevă de clasa a VIII-a, din Călărași, a putut să se pregătească la materiile pentru examen cu o profesoară de română din Suceava și una de matematică din Caraș-Severin. „Nu aveam prea multe posibilități, decât o mare dorință de a învăța și fără ajutor mă simțeam pierdută”, povestește eleva.
Asemenea celor doi, alți 630 de copii s-au înscris pe platformă ca să se pregătească la diferite materii. În formularul pe care l-au completat, copiii au spus la ce disciplină au nevoie de ajutor și, în funcție de profesorii disponibili, le-a fost alocat unul și au stabilit întâlnirile online.
„Mulți nu au gustat din plăcerea voluntariatului”
Totul a pornit de la un grup de Facebook, „Mate pentru toți”, în care elevi din toată țara cereau ajutorul la rezolvarea unor probleme din temele pentru acasă.
„O colegă din Iași, Alina Oloeriu, zice: «N-ar fi mai bine să răspundem același profesor la aceiași copii, ca să urmărim progresul lor?». Și am zis că ideea e foarte bună. Am vorbit cu soția mea, profă de muzică și ea, care a zis: «Da, e ca și cum ai adopta intelectual un copil». Și așa a pornit proiectul”, povestește Ovidiu Bădescu pentru Libertatea.
Este profesor de matematică în Reșița și facilitator SuperTeach, organizație care i-a format pe profesori să predea altfel. Ceea ce încearcă să facă este să dea mai departe din ce a fost învățat el, să creeze comunități de oameni dedicați profesiei.
Prin chestia asta pro bono, inclusiv profesorul câștigă. Noi, ca oameni, avem nevoie de mulțumirea interioară, sufletească. Colegii, în general, vin și îmi zic: nu știam că mă pot simți așa bine că fac o chestie voluntară. Mulți nu au gustat din plăcerea voluntariatului. Primesc o grămadă de «vreau să ajut» și asta mă bucură.
Profesor de matematică:
Numărul cererilor de la elevi este dublu față de numărul cadrelor didactice
Profesorul reșițean crede că nevoia este cu atât mai mare din cauza pandemiei și încearcă să mai coopteze colegi din țară.
„Suntem deficitari pe română, pe biologie. Dar eu sper că, dacă promovăm, o să vină mai mulți alături de noi. Ceea ce e foarte fain e faptul că avem și studenți care au intrat ca voluntari ca să facă pregătire și avem o elevă olimpică”, povestește profesorul.
Elevi și studenți care oferă pregătire
Eleva despre care vorbește este Alexandra Telescu, acum în clasa a X-a și olimpică la matematică. A mai ajutat în trecut alți colegi mai mici decât ea să se pregătească la matematică.
„Mi-aș fi dorit să fi existat un asemenea proiect și când eram eu în clasa a VIII-a. Sper să reușesc să fac mai mulți copii să nu mai fugă de matematică deoarece matematica e frumoasă, dacă o înveți logic”, a povestit eleva.
Acum a început pregătirea cu un elev de clasa a VII-a, dar sunt mulți alții în așteptare.
„Mama a tot căutat să-mi găsească un ajutor la învățare, am dificultăți în citire, deficit de atenție, dar în mediul rural este mai greu, toți sunt ocupați și nu au acceptat. De la școala online nu înțeleg mai nimic, la matematică mai ales”, s-a prezentat Matei în descrierea lui de pe platformă. Asemenea lui, sunt mii de elevi.
„Există avantaje și în varianta online”
Ministerul Educației va demara în această lună programul de ore remediale, adică ore de recuperare pentru elevii care au rămas în urmă din cauza pandemiei. Până acum s-au înscris 140.000 de copii de școală generală, potrivit Școala 9, dar nevoia este mult mai mare.
Orele remediale se vor ține în anumite școli și se vor face cu prezență fizică. În cazul proiectului „Adoptă intelectual un copil”, orele sunt online, dar au avantajul că pregătirea se face individual.
„Când faci cu o clasă, cu o grupă, nu poți răspunde nevoilor fiecărui copil. Există multiple avantaje și în varianta online. Lipsește interacțiunea fizică, transferul emoțional, dar din celelalte puncte de vedere, e foarte practică”, crede Ovidiu Bădescu. Acesta speră și ca până la vacanța de vară să poată dezvolta o platformă cu un algoritm care să asocieze automat un profesor elevului care se înscrie.