• Joi seara, după ce Rusia a atacat Ucraina, George Simion a anunțat că protestul AUR merge mai departe. „Mergem la Universitate să-l dăm jos pe primul turist al țării. Pregătiți claxoanele!!”, a scris pe Facebook.
  • Liderul AUR promovează protestul și pe rețelele sociale, dar și la firul ierbii. „Ca la fiecare protest, folosim grupurile noastre interne”.
  • Etapa maşinilor personale: „Să blocăm cât mai multe artere din Bucureşti”.
  • Etapa autocarelor: 120 de lei dus-întors pentru protestul de la Bucureşti.
  • Propaganda publicaţiilor de partid: videoclipuri şi articole de mobilizare.

Pe 7 februarie, la Antena 3, George Simion a anunțat că Alianța pentru Unirea Românilor va organiza, pe 27 februarie, un protest similar celor din Canada, cu automobile, camioane și tractoare. Copreședintele AUR i-a îndemnat chiar și pe fermieri „să iasă în stradă cu oi, capre, vaci”. 

De atunci, Simion a profitat de orice apariție televizată ca să promoveze manifestația pentru „facturi, prețuri, dreptate”, așa cum este anunțată pe afișele de promovare a protestului. 

În timp ce Marius Dorin Lulea, fondatorul în acte al AUR, estimează că la protest vor participa 20.000 de oameni, iar marșul auto va avea 1.000 de mașini, Primăria București a dat, marți, o autorizație de protest pentru maximum 100 de persoane. 

S-a pornit prin cererea de a fi demis președintele Iohannis

În luna februarie, George Simion şi-a reluat şi deplasările prin ţară pentru a strânge semnături pentru demiterea președintelui Klaus Iohannis. A ajuns în Giurgiu, Corabia, Vișeu de Sus, Satu Mare, Oradea, Roman, Focşani, Iaşi, Reghin, Dej, după cum reiese din clipurile publicate de partid pe YouTube. Aici, Simion a stat de vorbă cu oamenii de rând, le-a ascultat ofurile, iar unora le-a reamintit de protestul din Capitală. 

În Craiova, a organizat și un miting în Piața Prefecturii, pe 13 februarie, la care au participat în jur de 1.000 de persoane, care au fost invitate să se alăture și protestului mare de la București. 

În săptămâna de dinaintea protestului, Simion a fost în mai multe sectoare din București, alături de voluntari, pentru a promova manifestația din această duminică. A ales zone aglomerate, precum gurile de metrou de la Eroii Revoluției, Piața Unirii și Piața Universității și Centrul Vechi. 

Pliante distribuite de susținătorii AUR

Însă cea mai eficientă unealtă de promovare a protestului de duminică a fost chiar pagina de Facebook a liderului AUR.

George Simion are cel mai mare reach din lumea politică, aproape cât restul parlamentarilor români la un loc. 

În ultimele 30 de zile, aproape 2,5 milioane de conturi de Facebook au interacționat la postările lui Simion, iar clipurile video ale acestuia au ajuns la peste 10 milioane de conturi. De pildă, una dintre filmările în care Simion îndemna lumea să iasă în stradă duminică a fost distribuită de peste 21.000 de ori. 

„Patriotul George”

Acestora li se adaugă mobilizarea masivă de pe celelalte pagini sau grupuri de Facebook ale susținătorilor AUR, care au publicat zilnic îndemnuri la protest. Una dintre cele mai active astfel de pagini este Patriotul George, care îl înfățișează pe Simion în postura de supererou și a cărei activitate este urmărită de peste 23.000 de oameni. 

În ultimele trei zile, pentru patru postări legate de protest postate pe pagina AUR au fost plătiți bani către Facebook, conform Facebook Ads Library. Suma investită pentru a-și crește audiența a fost în jur de 900-1.000 de lei. 

Lista Facebook

Și parlamentarii AUR au promovat pe Facebook manifestaţia şi au chemat oamenii să protesteze faţă de clasa politică. 

Mulți au publicat, pe contul personal, dar și în diverse grupuri, materialele grafice ale protestului care îl au în centru pe Klaus Iohannis, purtând mască, alături de îndemnul de a ieşi în stradă. 

Distribuirea anunţurilor şi a materialelor grafice publicate pe paginile organizaţiilor locale de partid şi pe site-urile asociate partidului a făcut ca algoritmii Facebook să promoveze manifestaţia. Astfel, marţi, 22 februarie, 16.000 de utilizatori ai reţelei de socializare au folosit cuvintele cheie „27 februarie protest”, în timp ce miercuri sintagma a fost folosită de peste 11.000 de utilizatori. 

De la centru, manifestaţia este coordonată prin liderii organizaţiilor judeţene de partid, cu care George Simion şi echipa se află în permanent contact. Aceştia ţin legătura cu membrii şi simpatizanţii din teritoriu.

„Ca la fiecare protest, folosim grupurile noastre interne de WhatsApp, Facebook Messenger şi Telegram, unde anunţăm din timp, de regulă cu două săptămâni înainte, fiecare manifestaţie“, explică, pentru Libertatea, unul dintre organizatorii din judeţul Iaşi. El susţine că este încrezător că ieşenii nu vor provoca violenţe şi că vor manifesta paşnic. 

„Ținem oamenii sub control și ne străduim să fim atenți la infiltrați, singurii care ar putea genera violențe. Să știți că vor veni toți președinții de organizații, oamenii cu prestanță”, spune și unul dintre organizatorii din judeţul Sibiu. Acesta se aşteaptă ca din judeţul său să ajungă la Bucureşti „mult peste 100 de oameni”, care vor veni şi cu maşini personale, şi cu microbuze, şi cu autocare.  

Coordonatorul AUR din judeţul Alba susţine că singurul demers pe care l-a făcut pentru a aduce oameni la protest a fost să răspundă solicitărilor: „Pot să vă spun că nu este nevoie să convingem oamenii, ei ne sună și ne întreabă dacă organizăm și cum pot participa. Chiar suntem asaltați de cereri de participare la protest”, susţine acesta.

Şi din judeţul Dâmboviţa vor ajunge în Capitală peste 100 de persoane, cu autocar şi maşini personale, spun organizatorii. 

Toţi organizatorii judeţeni cu care reporterii Libertatea au discutat pe cale oficială au subliniat că fiecare participant va plăti singur costurile de deplasare. 

Organizator judeţean: „Să blocăm cât mai multe artere din Bucureşti”

„Înainte mergeam cu autocarele, da amu ne-o rugat George (Simion, n.r.) să mergem cu maşinile mici, ca să fim cât mai mulţi şi să blocăm cât mai multe artere în Bucureşti”, spune unul dintre organizatorii AUR Maramureş. Potrivit acestuia, convoiul pe care îl coordonează va pleca sâmbătă, la ora 13.00, din Baia Mare, iar pe drum i se vor alătura şi alte maşini din Dej, Cluj-Napoca, Sebeş, Sibiu şi Piteşti.

„O să facem un şir mare, să vadă toată lumea ce mulţi suntem!”. În drumul spre Capitală, protestatarii vor înnopta în Sibiu. 

Cântece patriotice şi demiterea lui Klaus Iohannis

„Ai putea să vii şi la sediul partidului, noi organizăm săptămânal un cor, învăţăm şi cântăm cântece patriotice. Dacă ai voce şi vrei, te aşteptăm”, a fost întâmpinat reporterul Libertatea de către organizatorul din judeţul Cluj atunci când a întrebat, fără să-şi decline identitatea, dacă se poate alătura protestului. 

Iar după ce i s-a oferit gratuit un loc într-o maşină care va merge duminică spre Bucureşti, a apărut şi următoarea întrebare: „Dar ştii că noi încă strângem semnături pentru demiterea lui Ioha. Nu vrei să fii voluntar, să ne ajuţi?”. Oricine acceptă să facă astfel de voluntariat este inclus într-un grup de WhatsApp, în care membrii anunţă câte semnături au strâns zilnic şi distribuie fotografii cu căsuţele poştale în care au pus pliante de propagandă.

110-120 de lei/persoană, prețul dus-întors pentru protest

Din judeţul Hunedoara, organizatorii se aşteaptă la aproximativ 200 de persoane. Aceştia pun la dispoziţie autocare, microbuze şi maşini din Deva, Hunedoara, Valea Jiului, Haţeg, Orăştie şi Brad. Indiferent de staţia de plecare, AUR Hunedoara le solicită participanților suma de 120 de lei, reprezentând costuri de transport. 

Cei care nu sunt deja înscrişi ca membri în formaţiunea politică sunt invitaţi să semneze adeziunea.

Şi AUR Mureş asigură transportul cu autocarul pentru cei care vor să se alăture protestului. „Să ieşim în număr cât mai mare în stradă pentru a cere socoteală acestor politicieni trădători”, este mesajul postat pe Facebook de către politicienii AUR din judeţul Mureş.

Filiala AUR din comuna Bistriţa Bârgăului dă dovadă de transparenţă şi postează, pe pagina publică de Facebook, un anunţ de mobilizare preluat de la organizația judeţeană: „Stimaţi colegi de AUR, pentru deplasarea din 27 februarie, fiecare organizaţie are datoria de a contribui prin prezenţa a cel puţin 5 membri pentru protestul care va avea loc la Bucureşti. […] Vă aşteptăm în număr cât mai mare, să demonstrăm că Bistriţa-Năsăud este o forţă şi că nu ne lăsăm călcaţi în picioare de guvernanţi“. Potrivit anunţului, participanţii vor pleca duminică, la ora 4.00, cu un autocar de 49 de persoane, costul transportului, în valoare de 110 lei/persoană, fiind suportat de participanţi.

Protestul AUR este încurajat şi prin aplicaţia de mesagerie Telegram, unde a fost creat grupul „#Convoiul pentru Libertate“. Aici, cei sub 1.000 de membri distribuie mesaje de încurajare, filme cu proteste ale camionagiilor din Canada sau filmuleţe prin care încearcă să dovedească ineficienţa vaccinului. „Noi reprezentăm societatea civilă şi apolitică” – este unul dintre mesaje.

Propaganda publicaţiilor de partid: videoclipuri şi articole de mobilizare

Pe lângă campania de promovare om-la-om şi anunţurile pe care organizaţiile de partid le fac prin reţelele de socializare şi prin aplicaţiile de mesagerie instant, protestul de duminică este intens promovat şi de o serie de publicaţii online. 

Site-ul 60m.ro, alături de pagina de Facebook asociată, se află printre cele mai active publicaţii când vine vorba de promovarea protestului AUR din 27 februarie. Se descrie drept „o redacție de știri liberă cu români tineri și patrioți, nesupusă nici unei subordonări politice” și postează pe pagina de Facebook zilnic mesaje de susţinere a manifestaţiei şi apeluri la participare. 

O postare afişată mereu deasupra celorlalte anunţă că: „Duminică ies în stradă cetățenii nemulțumiți de pandemie, tarifele mari și salariile mici”, alături de un videoclip ce conţine imagini cu Klaus Iohannis, Raed Arafat, Nicolae Ciucă, protestatari din străinătate, drapelul României şi însemnele AUR. 

Pagina de Facebook are aproape 100.000 de urmăritori, iar postările sunt distribuite în grupurile de susţinători din filialele locale ale partidului. Site-ul 60m.ro nu conţine detalii despre echipa editorială şi nici date de contact. 

O analiză PressOne de anul trecut arăta că, potrivit datelor înregistrate de Facebook, pagina 60m.ro plătește publicitate pentru subiecte politice, iar numărul de telefon și adresa persoanei care face plățile către Facebook sunt identice cu contactele din Registrul Comerțului ale companiei DGI Multimedia Design, deținută de Doina Grosu-Benchea. 

Conform Europa Liberă, DGI Multimedia Design este aceeași companie care a asigurat campania online pentru AUR în perioada alegerilor parlamentare. 

Imagini cu jandarmi agresivi

Şi pe pagina de Facebook a publicației 4media.info este promovat un alt videoclip de susținere a protestului. „Libertate, naţiune, credinţă, familie, facturi mari, salarii mici, abuzuri pandemie” sunt cuvintele-cheie care apar peste imagini cu protestatari străini, drapelul României şi jandarmi agresivi. Clipul are aproape 1.500 de distribuiri şi 6.000 de aprecieri. Pagina de Facebook este urmărită de peste 100.000 de utilizatori, iar articolele sunt distribuite în grupurile de susţinători ai AUR.

Postarea cu videoclipuri de promovare a protestului are asociat şi un link care trimite către un articol de pe site. „Protestul este organizat de Alianța pentru Unirea Românilor, partidul condus de către George Simion și Claudiu Târziu. Singurul partid de opoziție cere românilor să nu mai rabde și să iasă în stradă pentru a-și apăra drepturile”, scrie în articol. Site-ul 4media.info nu conţine detalii despre echipa editorială, ci doar o adresă de e-mail şi un număr de telefon.

Hoţii vor să dea un OUG noaptea”

De pe site-ul R3Media.ro este distribuit pe reţelele sociale un articol care preia o postare a copreşedintelui AUR George Simion: „Hoții vor să dea un OUG noaptea, așa că ieșim în Piața Victoriei iar pe 27 februarie pentru facturi, prețuri și dreptate!“. Textul articolului include şi două reclame la un volum despre George Soros şi la suplimente alimentare naturiste.

R3Media.ro e printre puţinele publicaţii asociate AUR a cărei echipă editorială este vizibilă. Site-ul este condus de Mihai Şomănescu, fostul redactor-şef al ActiveNews.ro, publicaţie ortodoxă care îşi revendică legitimitatea de la moștenirea spirituală a lui Petre Ţuţea. R3Media.ro a avut, în luna ianuarie a acestui an, aproape 600.000 de cititori unici, potrivit unui articol de autopromovare.

Urmărește-ne pe Google News