Claudiu se află în Madrid împreună cu soția și cei doi copii. Bărbatul lucrează în construcţii, iar din luna martie a avut contractul de muncă suspendat, din cauza pandemiei de COVID-19. Două luni, toată familia a supravieţuit din banii pe care reuşiseră să-i pună deoparte, iar singurul lor gând era să se întoarcă în ţară, cât mai repede.

„După declararea stării de alertă, când Guvernul României a anunţat că toate zborurile sunt suspendate până pe 28 mai, am cumpărat imediat bilete de avion la compania Wizz Air pentru 29 mai. Am dat, pe toate cele patru bilete, 100 de euro”, spune Claudiu. 

Bucuroşi că în curând vor veni acasă, au început să-şi facă bagajele şi l-au anunţat şi pe proprietarul apartamentului în care stau cu chirie că vor pleca. 

În data de 26 mai, compania Wizz Air a făcut un anunț la TV, că reia zborurile din 29 mai. Număram zilele… Iar ieri am primit un e-mail, că zborul a fost anulat, din cauza unei ordonanțe date de Guvernul României.

Claudiu, cetăţean român din Spania:

Anunţul le-a dat toată viaţa peste cap. Sâmbătă, conform înţelegerii pe care au avut-o cu proprietarul, Claudiu şi soţia lui trebuie să părăsească apartamentul în care au stat cu chirie. Cu toate bagajele, cu un copil mic de mână şi un bebeluş în braţe. „O să mergem la cumnata mea şi o să ne îngrămădim acolo cu toţii, că nu pot să stau cu copiii pe stradă”, spune bărbatul.

A sunat la Ambasada României din Regatul Spaniei, ca să-i întrebe ce poate face în situaţia în care se află, iar răspunsul oficial a fost că „există curse către România operate de TAROM.”

„Am sunat la call-centerul TAROM, mi-au spus că au zboruri către România din Spania şi că preţul unui bilet este de 250 de euro pentru fiecare persoană”, spune Claudiu. „Și am întrebat: Doamnă, dar cum este posibil ca TAROM să zboare și Wizz, nu? Adică, pe scurt, dacă dau 1.000 de euro mă pot întoarce acasă cu familia, dacă nu, nu mă pot întoarce? Răspunsul a fost: Guvernul României.”

Claudiu este în Spania din luna septembrie a anului trecut. Cât a muncit în construcţii, câştiga în jur de 1.600 de euro pe lună, din care 750 de euro plătea chiria apartamentului. 1.000 de euro înseamnă mult pentru familia lui.

E frustrant. Unii care au bani şi-şi permit să dea 1.000 de euro pe bilete pot zbura şi se pot întoarce acasă şi azi, iar alţii, care au mai puţini bani, nu.

Claudiu, cetăţean român din Spania:

Cei de la Ambasada României i-au precizat, în scris că, „din păcate”, nu-i pot oferi  „sprijin material, deoarece (zborurile) nu sunt organizate prin intermediul nostru, ci prin intermediul companiei”.

Răspunsul primit din partea Secției Conculare

„I-am întrebat şi pe ei: de ce TAROM zboară, și Wizz, nu? Mi-au spus că «asta ştie Guvernul României». Păi, și dvs. ce reprezentați?!, le-am zis. Și s-a lăsat cu telefoane închise în nas”, povesteşte Claudiu. 

N-are de unde să dea 1.000 de euro pe biletele de avion, aşa că şi-a reprogramat zborul la Wizz Air pentru ziua de 18 iunie. Şi speră ca, până atunci, să nu apară vreo nouă interdicţie care să anuleze iarăşi cursa spre România. 

Reprezentanţii Wizz Air ne-au comunicat că „pasagerii cu rezervări afectate de suspendarea zborurilor sunt informați automat, prin e-mail, dacă au rezervat direct pe wizzair.com, sau prin aplicația pentru mobil. Clienții primesc automat în contul de client WIZZ 120% din valoarea achitată pentru călătorie, sumă care poate fi folosită în următoarele 24 de luni pentru achiziția de produse și servicii Wizz Air.”

Pasagerii pot alege şi rambursarea banilor, dar aceasta „va dura mai mult”, avertizează reprezentanţii Wizz Air care spun că, „în acest caz, clienții vor putea primi doar 100% din suma achitată inițial”.

TAROM: „Noi lucrăm cu minim de câştig”

Sâmbătă, 23 mai, ambasada din Spania anunţa că „vor fi operate încă patru curse charter către România, ca urmare a demersurilor Ambasadei României în Regatul Spaniei”. 

Cursele charter nu sunt zboruri normale, de linie, ci curse comandate şi organizate de statul român.  

Autorizarea zborurilor și organizarea curselor charter operate de compania aeriană Tarom au fost posibile prin colaborarea dintre Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Transporturilor și Ministerul Afacerilor Interne.

Ambasada României în Regatul Spaniei:

În aceeaşi zi, compania TAROM anunţa că în zilele de 28 şi 31 mai a introdus următoarele zboruri spre și dinspre Spania: București – Madrid – București (tarif 250 euro), București – Barcelona – București (tarif 230 euro), iar „dinspre Spania spre România vor fi acceptati doar cetățenii români care doresc repatrierea”.

„Preţul unui bilet poate să pară mare, dar oamenii nu ştiu ce este în spatele operării unei curse”, spune Mihaela Bivol, consilier CEO TAROM. „Din păcate, nu este o situaţie normală şi, prin urmare, nu e nicio calculaţie de cost tradiţională. Pentru că într-un fel costă dacă te duci cu avionul plin, şi altfel costă dacă te duci cu el gol şi împarţi costul cursei doar la numărul de pasageri pe care îi aduci.”

TAROM nu încearcă să se îmbogăţească de pe urma unei situaţii neplăcute. Calculele se fac altfel acum, taxele sunt altele, noi lucrăm cu minim de câştig.

Mihaela Bivol, consilier CEO TAROM:

Urmărește-ne pe Google News