Victima susține că infractorii au reușit să ocolească procesul de verificare a identității pentru a obține acces la contul său. Până în prezent, Revolut a refuzat să ramburseze această sumă.

O investigație BBC a dezvăluit că Revolut a fost menționată în mai multe rapoarte de fraudă în ultimul an financiar decât oricare dintre marile bănci tradiționale.

Jack, care a cerut să nu îi fie folosit numele de familie, a fost atras de Revolut datorită posibilității de a deține mai multe valute pentru afacerea sa internațională.

Foto cu caracter ilustrativ: Profimedia

Cum s-a produs frauda

În februarie, Jack a primit un apel telefonic de la un escroc care se pretindea a fi de la Revolut. I s-a spus că este sunat deoarece contul său ar fi putut fi compromis prin utilizarea unei rețele Wi-Fi partajate.

Jack a fost păcălit să furnizeze suficiente informații pentru a permite escrocilor să-i adauge contul Revolut pe dispozitivul lor. Acest lucru le-a permis să vadă toate tranzacțiile sale anterioare.

În timp ce Jack era încă la telefon cu escrocii, a primit un mesaj text de la Revolut care îi cerea să confirme suma exactă pe care o cheltuise – 21,98 lire sterline – introducând un cod de securitate din șase cifre.

„Da, eu am fost”, a spus el și a citit codul escrocilor.

Foto cu caracter ilustrativ: Profimedia

Ceea ce Jack nu și-a dat seama a fost că ei își creaseră propriul cont – numit tot Etsy – și că, împărtășind codul trimis de Revolut, autoriza de fapt o nouă plată către contul lor fals.

Au urmat două mesaje text similare pentru a autoriza plăți de sume mici către alte două conturi false, numite „Revolut fees” și „Revolut fees care”. Jack le-a aprobat și pe acestea – ceea ce înseamnă că fusese păcălit să configureze trei noi beneficiari.

Acest lucru a deschis porțile și mii de lire sterline au început să dispară.

Reacția Revolut

Imediat ce Jack și-a dat seama că este victima unei escrocherii, a contactat Revolut – dar nu exista o linie telefonică dedicată, ci doar o funcție de chat în aplicație.

„Le-am trimis un mesaj spunând: «Am fost victima unei escrocherii, vă rog să-mi înghețați contul»”, a declarat el pentru BBC.

A durat 23 de minute pentru a ajunge la departamentul potrivit care putea îngheța contul, timp în care au fost luați alți 67.000 de lire sterline. Jack este acum în pierdere cu 165.000 de lire sterline. El crede că sistemele Revolut l-au dezamăgit în mai multe moduri.

Potrivit BBC, Revolut a fost menționată în aproape 10.000 de rapoarte de fraudă anul trecut, conform unei cereri de informații publice.

Revolut spune că nu poate comenta cazul lui Jack, deoarece este analizat de Serviciul Ombudsmanului Financiar. Compania afirmă că ia în serios problema fraudei și că are «controale robuste» pentru a-și îndeplini obligațiile legale și de reglementare.

Într-o declarație separată, compania bancară online și-a reafirmat angajamentul de a proteja clienții împotriva escrocheriilor financiare, un fenomen din ce în ce mai sofisticat.

„Din păcate, există un număr restrâns de cazuri în care fraudele s-au produs, ceea ce este și sub așteptările noastre. Totuși, aceste cazuri nu reflectă experiența majorității covârșitoare a clienților, care continuă să se bucure de produsele și serviciile Revolut în siguranță”, au transmis purtătorii de cuvânt ai Revolut pentru Libertatea.

Noi reguli de protecție

Începând cu data de 7 octombrie 2024, au intrat în vigoare noi reglementări care obligă băncile și instituțiile de monedă electronică să ramburseze victimele fraudelor.

Majoritatea victimelor escrocheriilor vor fi acum rambursate automat până la valoarea de 85.000 de lire sterline, rambursările fiind împărțite 50-50 între firmele care trimit și cele care primesc.

Acest lucru ar putea fi costisitor pentru Revolut, care se confruntă deja cu un număr mare de plângeri legate de fraudă. Revolut spune că ia în serios problema fraudei și că a implementat măsuri pentru a o combate, inclusiv întârzierea plăților pentru a permite clienților să se oprească, să se gândească și să efectueze verificări suplimentare.

Foto cu caracter ilustrativ: Profimedia

Revolut adaugă noi funcții biometrice de securitate

Compania a anunțat recent „o nouă funcție de identificare biometrică” și „o funcție avansată de detectare a escrocheriilor bazată pe AI care protejează clienții împotriva fraudelor cu carduri»”

În iulie anul acesta, autoritatea de reglementare bancară din Regatul Unit a acordat Revolut o licență bancară provizorie, iar acum este pe cale să devină o bancă cu drepturi depline. Acest lucru înseamnă că, în cazul în care Revolut ar da faliment, depozitele clienților ar fi garantate până la 85.000 de lire sterline pe persoană.

Până atunci, va continua să funcționeze ca o instituție de monedă electronică. Revolut spune că respectă aceleași standarde de reglementare ca orice bancă tradițională și că regretă orice situație în care clienții au fost vizați de infractori.

Compania afirmă că a redus frauda cu 20% anul trecut, dar recunoaște că „există întotdeauna mai multe de făcut”.

Ascensiunea noilor tipuri de bănci

Revolut face parte dintr-un grup de noi instituții financiare exclusiv digitale, care oferă toate serviciile online sau prin intermediul unei aplicații, fără sucursale fizice.

Compania a crescut rapid, ajungând la peste 45 de milioane de clienți la nivel mondial, dintre care 9 milioane în Regatul Unit. Veniturile sale s-au triplat aproape, ajungând la 1,8 miliarde de lire sterline în 2023.

Urmărește-ne pe Google News