• Subiectele sunt relative ușoare, au un grad de dificultate medie. Multe dintre exerciții pot fi abordate de orice elev. Ele au fost construite să poată fi abordate de orice elev. Este un examen care nu ar trebui să îi pună pe mulți elevi în dificultate.
  • Cele două texte sunt foarte accesibile. La primul subiect puteam să notăm: cabluri de oțel, cuie, șuruburi. Menționez că la primele cinci exerciții trebuie să citim cu atenție textele, nu avem o parte teoretică, ci este stric de atenția noastră.
  • La exercițiul doi avem prima grilă. Persoana responsabilă de pregătirea mesei este Ismail, conform textului. Șmil este un câine din rasa brac din Dalmația, răspunsul corect este B.
  • La exercițiul 4, răspunsul corect este A: casa familiei Delavrancea se afla în fața Grădinei Icoanei.
  • La exercițiul 5, primele două enunțuri sunt corecte, al treilea este incorect, al patrulea este corect și al cincilea este incorect.
  • Pentru 6, fragmentul este ofertant. Putem găsi o caracterizare în mod direct realizată de narator, putem vedem că a portretizat caracteristicile fizice. Am putea extrage, de asemenea, și câteva trăsături morale. Este un exercițiu simplu care putea fi rezolvat în mai multe moduri.
  • Pentru exercițiul 7, elementul de conținut comun poate fi câinele – prietenul omului -, putem vorbi de loialitatea față de stăpân, dar putem vorbi și de călătorie.
  • La 8 va trebui să ne spunem opinia cu privire la o temă. O părere proprie, din câteva am auzit la elevii mele, nu este plicitisitor să vizitezi de mai multe ori un loc dacă acesta îți provoacă emoții puternice și te face fericite. Alte posibile argumente: familiaritatea, retrăirea unor amintiri, bogăția culturală care îl face pe om să fie umil în fața istoriei.
  • La exercițiul 9, m-am gândit la iubirea pentru animale sau ocrotirea acestora ca și cum ar fi trei oameni. Am adăugat trei texte pe lista mea: „Cum e lumea” – de Adina Popescu, „Dumbrava minunată” – de Mihail Sadoveanu, „Viața lui Pi” de Yann Martel. Pot fi și alte texte, important e să menționăm valoarea morală, să menționăm titlul și autorul și să menționăm legătura dintre cele două texte.
  • La subiectul B, exercițiul 1 – răspunsul corect ar fi A. La 2, răspunsul corect este C. Pentru exercițiul 3, trebuia să răspundeți D, iar la 4 răspunsul corect este tot D.
  • Pentru punctul 5, verbele sunt ar fi vrut (condițional optativ), să întrebe (conjuctiv), socoți (indicativ), trebuie (indicativ), să fie (conjuctiv), lăsă și încredință (indicativ).
  • Pentru 6, „lumina lămpii m-a orbit” este un exemplu de enunț, iar al doilea ar putea fi „despre el vorbeai când ne-am întâlnit?”
  • La exercițiul 7 avem sintaxa frazei. Prima regula e să identificăm predicatele, sunt doar 2: „mânca” și „trăiește”. Prin urmare am două propoziții și, astfel, trebuie să identificăm elementul de relație – „care”. În momentul acesta putem separăm propozițiile.
  • La 8, răspunsurile corecte sunt: „aș vrea”, „să fii”, „străzii”, „a căror”, „mândri”.
  • Pentru ultimul punct, sunt mai multe elemente de care trebuie să ținem cont. Este un text narativ, prin urmare personaje, acțiune, niște momente ale acțiunii și repere de timp și spațiu. De asemenea, va trebui să povestim de ce a fost cel mai frumos moment al vacanței. Apoi, trebuie să adăugăm o secvență descriptivă și una dialogată. Replicile trebuie să fie unele interesante, nu scurte. Eu le spun copiilor să introducă niște informații utile prin intermediul dialogului. Nu ar trebui să reprezintă o dificultate pentru copii această compunere.

Beatrice Simion este de patru ani profesoară de Limba și literatura română în cadrul Liceului Româno-Finlandez din București. Predă atât la gimnaziu, cât și la liceu. Astăzi, de la ora 12.00 va rezolva în direct subiectele de la prima probă a Evaluării Naționale.

Accesul în centrele de examen s-a făcut de la ora 8.00 și la 9 au fost distribuite foile cu subiectele. Proba durează două ore. Copiii trebuie să aibă la ei actul de identitate, pix sau stilou cu cerneală albastră. Este indicat să aibă la ei apă și șervețele.

Beatrice Simion, profesoară de română la Liceul Româno-Finlandez din București

Intrarea în sală cu materiale ajutătoare sau telefon mobil poate duce la eliminarea elevului din examen și lucrarea sa va fi notată cu 1.

Candidații primesc subiectele sub formă de broșură și pot să solicite și pagini suplimentare dacă au nevoie.

Cei care vor să predea lucrările înainte de expirarea timpului maximum pot părăsi centrul de examen cel mai devreme după o oră de la începerea rezolvării subiectelor.

Pentru prima dată în acest an, elevii olimpici pot să nu participe la Evaluarea națională și să depună direct dosarul pentru admitere la inspectorat.

Joi, 16 iunie, va avea loc proba la matematică și rezolvarea subiectelor acestei probe o veți putea vedea în direct pe Libertatea.

Baremele de corectare ale fiecărei probe vor fi publicate pe pagina subiecte.edu.ro, după ora 14.00.

Pe 17 iunie va fi proba scrisă la Limba și literatura maternă pentru minoritățile naționale și miercuri, pe 23 iunie, până în ora 14.00, vor fi afișate rezultatele. În aceeași zi, dar și pe 24 iunie, se vor putea depune contestații, iar rezultatele finale vor fi afișate pe 30 iunie.

Calendarul examenelor la Evaluarea Națională 2022

Proba la limba română este urmată joi de matematică și vineri de limba maternă.

  • 14 iunie 2022- Limba și literatura română – probă scrisă
  • 16 iunie 2022- Matematică – probă scrisă
  • 17 iunie 2022- Limba și literatura maternă – probă scrisă;
  • 23 iunie 2022 (până la ora 14.00)- Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor;
  • 23 iunie 2022 (ora 16.00-19:00) – Depunerea contestațiilor
  • 24 iunie 2022 (ora 8.00-ora 12.00)- Depunerea contestațiilor

Rezolvarea contestațiilor urmează să aibă loc între 24 și 29 iunie, urmând ca notele finale ale Evaluării Naționale 2022 să fie afișate pe data de 30 iunie 2022.

Ministerul Educației pune la dispoziție o linie TELVERDE – 0800801100 – pentru sesizarea eventualelor disfuncționalități privind desfășurarea Evaluării Naționale. Numărul va fi disponibil pe durata probelor scrise, pe 14 și 16 iunie, între orele 8:00 – 16:00, respectiv vineri, 17 iunie, între orele 8:00 -14:00.

Urmărește-ne pe Google News