Cuprins:
Probleme la română și la matematică
Concret, rezultatele testelor ROSE arată că elevii de liceu au lacune semnificative în competențele fundamentale ale elevilor. Problemele cele mai mari se remarcă în înțelegerea textului scris și în rezolvarea operațiunilor matematice de bază.
Mai exact, 78% dintre elevii de clasa a IX-a testați la limba română sunt cu materia de clasa a VIII-a în categoria de funcționalitate limitată și risc. Iar aproape 91% dintre copii de clasa a IX-a sunt în categoriile de vulnerabilitate sau de risc la matematică.
Ce sunt testele ROSE
Testele ROSE fac parte dintr-un proiect implementat la nivel național, având scopul de a analiza nivelul de pregătire al elevilor de liceu. Aceste teste evaluează competențele la limba română și la matematică, evidențiind zonele în care elevii întâmpină dificultăți.
Testarea a avut loc în octombrie – noiembrie 2023 și a fost plătită din bani împrumutați de Guvernul României de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, instituție a Băncii Mondiale, pentru proiectul ROSE.
Peste 62.000 de elevi de clasa a IX-a din 804 licee au participat la testele de limba română, iar mai mult de 66.000 de elevi au fost testați la matematică
Rezultatele testelor ROSE
Conform rapoartelor, mulți dintre elevi nu reușesc să atingă un nivel minim de competență:
- La limba română, mulți elevi nu înțeleg sensul unui text simplu și întâmpină dificultăți în redactarea unor idei coerente.
- La matematică, problemele sunt și mai grave – elevii nu reușesc să rezolve exerciții de bază, cum ar fi fracțiile sau ecuațiile simple.
Aceste rezultate sunt un semnal de alarmă pentru sistemul educațional din România, indicând nevoia urgentă de măsuri pentru îmbunătățirea calității educației.
Cauzele acestor rezultate slabe
Specialiștii în educație pun aceste rezultate slabe pe seama:
- Curriculumului încărcat și depășit, care nu este adaptat nevoilor elevilor.
- Metodelor de predare învechite, care nu reușesc să capteze atenția elevilor.
- Pandemiei, care a afectat semnificativ procesul de învățare, mai ales în mediul rural.
„Pe scurt, dificultățile elevilor au o componentă istorică ce – pentru orice abordare menită să îi ajute pe aceștia să devină funcționali – nu poate fi ignorată.
Un elev-dezastru la materia de clasa a VIII-a este așa pentru că avea deja dificultăți serioase cu bazele conceptelor care se pun în clasa a VII-a, a VI-a sau poate chiar a V-a.
Remedierea problemelor sale trebuie în primul rând să se concentreze pe consolidarea acestei fundații – pentru că fără aceasta, oricât de mult efort și timp s-ar investi în parcurgerea / repetarea / explicarea tematicilor de nivel superior, rezultatele vor fi triviale și probabil volatile“, arată concluziile raportului.
Mai mult decât atât, România continuă să se numere printre țările cu cele mai mici cheltuieli pentru educație din lume, cu doar 3,3% din PIB alocat în 2023. Adică mai puțin decât au cheltuit țări precum Uganda, Zambia sau Benin.
Soluții propuse de experți
Pentru a remedia această situație, raportul conține următoarele recomandări:
- Evaluarea precisă și constantă a nevoilor educaționale ale elevilor.
- Prevenție. „Cea mai bună abordare remedială este cea care detectează problemele înainte ca acestea să devină istorice”.
- Pregătire remedială personalizată.
- Pregătire accelerată. „Programele remediale ar trebui să fie cât mai rapide pentru a permite elevilor să ajungă la nivelul la care se află în mod formal și să se concentreze pe materia actuală”.
- Comunicare axată pe elev.
- Efort colaborativ.
- Gestionarea contextului extrașcolar.
- Obiective realiste. „Implicarea elevilor în educația remedială ar trebui să le insufle acestora un anumit nivel de autonomie și motivație personală”.
- Integrarea cu tehnologia.
Lucruri destul de greu de realizat, având în vedere că numărul profesorilor de sprijin nu este suficient de mare pentru a acoperi nevoile elevilor.
„Remedierea retroactivă a problemelor istorice de control al materiei este atât de dificilă (chiar dacă nu imposibilă) când se face la clasele mai mari (în cazul nostru, la clasa a IX-a pentru clasele a V-a sau a VI-a), încât devine cu atât mai importantă detecția și adresarea problemelor la momentul oportun, adică la momentul producerii lor – în stadiul de învățare în care sunt predate sau la finalul său, în cel mai rău caz cu un an mai târziu, dar nu mai târziu”, concluzionează raportul.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
Realist2023 • 08.01.2025, 11:56
Inca o dovada ca populatia Romaniei se prosteste vazand cu ochii, gratie sistemului de non-educatie" patronat de pesede ! Zoli de la Sarmalele Reci tragea un semnal de alarma inca din 1995 cu "Tara te vrea prost" ! Uite ca a venit vremea cand prostii si incultii tind sa devina majoritari si trag tara inapoi in ceausism !!!