Concret, din evaluarea Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), care realizează testarea PISA, în 2022, România a obținut câte 428 de puncte la fiecare dintre cele trei probe. Un nivel similar fusese înregistrat și în 2018, când rezultatele au indicat pentru România 428 de puncte la citire, 430 la matematică și 428 la științe.
În ceea ce privește situația la matematică, la testele PISA, 51% dintre elevii români au atins nivelul 2 de competență, comparativ cu media OCDE de 69%. Acest nivel înseamnă că elevii pot să interpreteze și să recunoască, fără să primească instrucțiuni directe, felul în care o situație simplă poate fi reprezentată matematic.
Nivelul 5 sau 6 la matematică, adică performanțe mai ridicate, a fost atins de aproximativ 4% dintre elevii români, față de media OCDE de 9%.
La citire, circa 58% dintre elevii din țara noastră (față de o medie OCDE de 74%) au ajuns cel puțin la nivelul 2, ceea ce înseamnă, printre altele, că sunt capabili să identifice ideea principală a unui text de lungime moderată. În schimb, restul de 42% se confruntă cu analfabetismul funcțional, adică nu înțeleg ce citesc.
Performanțe mai ridicate la citire, adică nivelul 5 sau 6, au fost atinse de 2% dintre elevii români, comparativ cu media OCDE de 7%.
În ceea ce privește rezultatele la științe, aproximativ 56% dintre elevii din țara noastră se situează la nivelul 2, față de media OCDE de 76%. Ei pot recunoaște o explicație corectă în legătură cu fenomene științifice familiare și sunt capabili să stabilească dacă o concluzie este validă.
În același timp, 1% dintre elevi au atins nivelul 5 sau 6 de competență la științe, media OCDE fiind de 7%.
La nivelul fiecărei evaluări, România ocupă locul 45 la matematică și citire și locul 48 la științe.
Singapore ocupă primul loc în evaluarea PISA 2022 la toate cele trei discipline, cu 575 de puncte la matematică, 543 la citire și 561 la științe.
De asemenea, rezultatele testelor PISA arată că aproximativ 21% dintre elevii din România care studiază matematica nu pot lucra bine în majoritatea sau în toate lecțiile, 28% dintre ei nu ascultă ce spune profesorul, 35% spun că sunt distrași de folosirea dispozitivelor digitale, iar 31% sunt distrași de colegii care folosesc astfel de dispozitive, mai notează Edupedu.ro.
În privința siguranței, 13% dintre elevi români au afirmat că nu se simt în siguranță în drum spre școală, 8% nu se simt în siguranță în clase, iar 13% – în alte locuri din școală, precum holul, cantina sau toaleta.
Concluziile ministrului Educației
Ministrul Educației, Ligia Deca, a remarcat că, spre deosebire de alte state, România nu a înregistrat pierderi semnificative în ceea ce privește performanțele elevilor, situându-se la un nivel similar cu cel din urmă cu cinci ani, relatează News.ro.
Una dintre concluziile prezentate de Deca în privința acestor rezultate este aceea că „sistemul educaţional din România este rezilient, dar trebuie să creştem nivelul de alfabetizare funcţional”.
Avem o proporţie importantă de elevi care nu au competenţele minime necesare pentru a face faţă cu succes provocărilor societăţii actuale. Performanţele la testarea PISA 2022 ne situează încă sub media OCDE.
Ligia Deca, ministrul Educației:
În acest context, Ligia Deca a afirmat că „nivelul de alfabetizare funcţională al elevilor va fi evaluat periodic prin teste online, corespunzătoare fiecărui nivel de studiu”.
„Peste 29.000 de profesori vor fi formaţi în vederea creşterii nivelului de alfabetizare funcţională a elevilor. Şi peste 58.000 de elevi vor beneficia de resurse de predare-învăţare relevante pentru creşterea nivelului propriu de alfabetizare funcţional”, a mai preciza ministrul, adăugând că aplicarea măsurilor „va fi finanţată cu aproximativ 25 de milioane de euro din fonduri europene, printr-un proiect dedicat, care va fi lansat în următoarele luni”.
O altă concluzie prezentată de Ligia Deca este aceea că „avem nevoie să reducem decalajul de performanţă existent între elevii cu statut social, economic şi cultural diferit”.
„La fel ca ediţiile anterioare, PISA 2022 ne arată că elevii din familii cu venituri mici şi nivel de educaţie redus obţin performanţe mai scăzute la lectură, ştiinţe şi matematică. Toţi copiii au dreptul să dobândească competenţele cerute de societatea actuală, pentru că România nu-şi permite să irosească resursă umană şi cetăţeni activi”, a spus Deca.
Astfel, ministrul a precizat că „începând cu acest an şcolar, bursele şcolare susţin competiţia şi progresul şcolar în fiecare sală de clasă, indiferent de mediul socio-economic de provenienţă al elevilor”.
„Şi a treia concluzie, rezultatele PISA nu sunt doar despre matematică, lectură sau ştiinţă. Ele ne oferă informaţii valoroase privind atitudinile, motivaţiile, starea de bine şi resursele accesibile elevilor. Astfel, ultimul rezultat pe care aş vrea să îl punctez arată că sistemul educaţional din România este participativ şi devine mai sigur”, a adăugat ministrul Educației.
Foto: 123rf.com
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
mariussorin75 • 06.12.2023, 12:22
inca o dovada ca invatamantul romanesc a fost pus pe butuci de catre politicieni
Nexus • 06.12.2023, 11:24
AAAAAAAAAA.....Despre programul presedintelui Johannis program de 10 ani intituat Romania Needucata........Vai de viitorul acestei tari, nu stiu cine o sa conduca Romania peste 30 de ani!!!!!
pikpik • 06.12.2023, 10:40
Dacå profesorii ar avea competentele necesare, s-ar oglindi in nivelul de pregåtire al elevilor. NU ajung niste olimpiade, medalii obtinute de unii, cel mai important e så fie educati pt. a fi un bun cetåtean indiferent de meseria/profesia in viitor. In Occident se pune mare accent pe munca in echipå, colaborarea, in RO nu prea auzi asa ceva la nivel de invåtåmant.