Când, la trei ore de la derulare, autoritățile au făcut public incidentul de la Spitalul Victor Babeș, unul dintre lucrurile spuse de ele a fost acela că reprezentantul firmei de ventilatoare n-a vrut să intre, de frică, în TIR-ul ATI ca să ajute la restabilirea funcționării dispozitivelor. Și că apoi specialistul a plecat.
Firma care a importat și instalat ventilatoarele se numește Medist SRL. Conform G4Media, care citează surse din anchetă, compania aparține familiei fostului ministru de finanțe Sebastian Vlădescu.
Libertatea a intrat în contact cu un om din firmă, care a prezentat faptele, așa cum sunt ele văzute din perspectiva angajaților. „Nu e poziția oficială a Medist. Compania va da probabil un comunicat de condoleanțe, dar noi putem spune ce știm de la colegul care a fost acolo și de la ceilalți, care au ajuns în jumătate de oră la fața locului”, a precizat specialistul care a discutat cu ziarul.
200 de ventilatoare aduse din SUA
Ventilatoarele din TIR-ul ATI de la „Babeș” sunt marca Zoll, producție americană. Ele au fost cumpărate anul trecut de România, în urma unei licitații. Achiziția din martie 2020 a fost urmărită de Libertatea, fiind câștigată inițial de elvețienii de la Hamilton, care nu au livrat însă echipamentele. Prin importatorul său Medist SRL, Zoll le-a luat locul și a adus în vara lui 2020 cele 200 de ventilatoare.
„În plus, am adus 20 de bucăți, identice, ca să putem înlocui ventilatoarele în cazul defectării, câtă vreme le reparam”, a spus o sursă din Medist.
Ventilatoarele Zoll au fost distribuite în special la IGSU, pe salvări, dar și la spitale din mai multe colțuri ale țării.
De-a lungul acestui an de pandemie, spune aceeași sursă, probleme cu sistemul de presiune livrat din spitale, prea mare sau prea mică, au mai fost la spitalele din Timișoara sau Ploiești. Dar acolo s-au înlocuit cu butelii de oxigen, aduse la paturile bolnavilor. Ce spun ei că s-a întâmplat luni după-amiază, în curtea Sspitalului Victor Babeș?
„Inginerul a fost primul care a văzut alarma galbenă pe ecran”
Omul de mentenanță de la Medist era întâmplător în spital. Pentru că firmei i se semnalase faptul că în TIR-ul ATI unul dintre ventilatoare nu funcționează. „Nu se alimentează, ni s-a zis”. S-a dus la «Babeș» luând cu el un ventilator de schimb. „Niciun ventilator nu se repară într-un TIR sau în salon. Nu e, pur și simplu, loc. Și nu asta e procedura medicală”.
Ventilatorul reclamat a fost scos afară și decontaminat. Aceasta este procedura. Colegul nostru a văzut că nu fusese alimentat bine aparatul la intrarea în priza cu trei picioare. Nu avea altceva. Dar inginerul a mai sesizat ceva. A văzut pe ecranul acestui aparat alarma galbenă de presiune înaltă.
Specialist în ventilatoare:
Inginerul de la Medist a văzut alarma galbenă pentru că alarmele importante rămân pe ecranul ventilatoarelor Zoll. Le-a spus celor dinăuntru că e o problemă cu presiunea. „Dar imediat s-a auzit cum intră toate cele 8 ventilatoare în alarmă de presiune înaltă”, continuă relatarea sursei. Instrumentele medicale care asigurau suportul de oxigen al pacienților s-au oprit.
„În acel moment, nu avea ce să facă. Da, el s-a pierdut. Și nu a intrat în TIR-ul ATI. Dar nu avea ce să facă. Nu are ce căuta un inginer între medici, când ei încearcă să alimenteze manual cu oxigen pacienții. Pentru că era clar că e o problemă din afara ventilatoarelor. 8 aparate au dat în același timp alarmă de presiune înaltă. Nu putea face nimic”, povestește colegul celui de la fața locului.
„A început să plângă”
Inginerul despre care cei din firmă spun că „avea suficientă experiență, trecuse prin tot acest an când ne-am întâlnit cu multe situații”, a realizat că nu poate face nimic și, conform relatărilor, „a început să plângă”.
„Apoi, a stat o oră și jumătate în mașină, n-a plecat din niciun spital, a stat acolo. Dar nu s-a putut vorbi cu el. Era șocat. Între timp, a venit, după 30 de minute, o altă echipă de service, care n-a intrat decât odată cu Poliția înăuntru”, a mai spus sursa, care a discutat cu mai mulți colegi din Medist.
Printre alți angajați ai Medist, inginerul de service a fost audiat de poliție și Parchet în noaptea de luni spre marți. „Până la trei și jumătate dimineața au durat audierile”, a spus aceeași sursă din firmă.
Noi nu avem nicio legătură cu alimentarea cu oxigen. Asta a făcut-o altcineva. Răspunderea noastră, a Medist, e legată de ventilatoare.
Specialist în ventilatoare medicale:
„Se va afla când au început problemele de presiune”
TIR-ul de la „Victor Babeș” fusese montat la începutul weekendului, cu trei zile înainte de incident.
„Dacă au mai fost probleme de presiune, ventilatoarele le-au semnalat și înregistrat. Se va afla când au început problemele de presiune. Log-ul lor de memorie reține 1.000 de alarme, așa că procurorii vor putea vedea toate evenimentele legate de funcționarea lor când vor folosi softul firmei producătoare”, a mai spus omul de la Medist.
Foto: Inquam Photos/ George Calin
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro