Evenimentul din acest an – cel mai mare salon auto din Europa – vine într-un moment crucial. Constructorii europeni de automobile în dificultate trebuie să demonstreze că sunt încă în joc, în timp ce rivalii chinezi încearcă să se impună pe o piață competitivă.

Salonul Auto de la Paris se deschide pentru public pe 15 octombrie. FOTO: Profimedia

Gigantul chinez al vehiculelor electrice BYD a avertizat că tarifele planificate de UE nu vor face decât să ducă la creșterea prețurilor și să descurajeze cumpărătorii.

„Cine plătește factura? Consumatorii. Deci, acest lucru îi îngrijorează foarte mult pe oameni. Îi va opri pe cei mai săraci să cumpere”, a declarat vicepreședintele executiv Stella Li pentru Reuters.

Nouă mărci chineze, inclusiv BYD și Leapmotor, își prezintă cele mai recente modele la evenimentul din acest an, potrivit directorului general al Salonului Auto de la Paris, Serge Gachot. Acesta este același număr ca în 2022, când au reprezentat aproape jumătate din mărcile prezente.

În 2024, acestea reprezintă doar aproximativ o cincime din mărci, datorită unei prezențe mult mai puternice din partea industriei auto europene – un semn al determinării acesteia de a-și apăra propriul teritoriu.

Taxe vamale de până la 45%, impuse de CE

La începutul acestei luni, Comisia Europeană a anunțat că propunerea de a impune taxe vamale de până la 45% pentru mașinile electrice importate din China a obținut suportul necesar din partea statelor membre pentru a intra în vigoare. 

Decizia este menită să contracareze ceea ce Comisia Europeană consideră a fi subvenții neloiale din partea Beijingului pentru producătorii chinezi. La rândul său, Beijingul neagă concurența neloială și a amenințat cu contramăsuri.

Deși producătorii chinezi de automobile au criticat decizia UE, aceștia își continuă planurile de expansiune europeană și până în prezent, niciunul nu a declarat că va crește prețurile pentru a acoperi taxele.

Mașină electrică produsă în China. FOTO: Profimedia

GAC din China a declarat, duminică, pentru Reuters, că expoziția a marcat lansarea ambițiilor sale europene, în timp ce compatriotul Leapmotor a declarat, luni, că își propune să aibă 500 de puncte de vânzare în Europa, până la sfârșitul anului 2025.

Producătorii chinezi de vehicule electrice, cum ar fi BYD, au practicat până în prezent prețuri ușor mai mici decât rivalii lor europeni, ceea ce le conferă un avantaj.

La fel ca producătorii de automobile japonezi și sud-coreeni, ei promovează, de asemenea, echipamente mai bune și oferă mai multe caracteristici standard.

O recunoaștere relativ scăzută

Cu toate acestea, chiar și BYD, care vinde deja vehicule electrice în cea mai mare parte a Europei și a sponsorizat Campionatul European de fotbal din această vară, are încă o recunoaștere relativ scăzută a mărcii, așa că speră să facă senzație cu SUV-ul electric Sea Lion 07 pe care îl lansează.

Noii concurenți chinezi, precum Dongfeng, Seres și FAW, prezintă, de asemenea, noi modele, în timp ce caută să vândă vehicule electrice în străinătate pentru a compensa piAța internă slabă și războiul acerb al prețurilor.

Mașină electrică produsă în China. FOTO: Profimedia

Presiunea este mare pentru a încerca să mențină prețurile scăzute și în Europa, pe măsură ce producătorii de vehicule electrice vor să reducă diferența față de mașinile pe benzină mai ieftine.

„Părerea mea personală este că vom atinge paritatea prețurilor în Europa în 2-3 ani. Toată lumea, dacă dorește să concureze, trebuie să muncească din greu pentru atingerea acestui obiectiv”, a declarat Tianshu Xin, CEO Leapmotor International.

Vânzările din Europa, la cel mai scăzut nivel

Vânzările de autoturisme din China au crescut cu 4,3% în septembrie față de anul trecut, după cinci luni de declin, datorită unei subvenții guvernamentale pentru încurajarea schimburilor, ca parte a unui pachet de stimulare mai amplu. În august, vânzările din Europa au atins cel mai scăzut nivel din ultimii trei ani.

Într-o altă lovitură pentru piața vehiculelor electrice, guvernul francez a declarat joi că va reduce sprijinul acordat cumpărătorilor de vehicule electrice, alăturându-se astfel Germaniei, care și-a încheiat schema de subvenționare la sfârșitul anului trecut.

Semnale de alarmă

Producătorii chinezi de automobile trebuie să se descurce bine și în Europa, deoarece au fost excluși de pe piața americană.

Administrația Biden a impus un tarif de 100% pentru vehiculele electrice fabricate în China și luna trecută a propus interzicerea software-ului și hardware-ului chinezesc cheie în vehiculele conectate.

Între timp, producătorii europeni de automobile au trecut printr-o perioadă dificilă, Volkswagen, Mercedes-Benz și BMW emițând avertismente privind profiturile, în mare parte din cauza pieței chineze slabe.

VEZI GALERIA  FOTOPOZA 1 / 9

La rândul său, Stellantis și-a redus previziunile privind profiturile. Luni, directorul general al Stellantis, Carlos Tavares, a refuzat să excludă reduceri de personal sau renunțarea la mărci pe o piață dificilă.

„Va trebui să facem eforturi mari”, a declarat el pentru postul de radio francez RTL, adăugând că este la latitudinea clienților să decidă ce mărci vor un viitor.

„Este vorba de clienți, nu de mine, dar nu există niciun tabu”.

Volkswagen, blocat într-o luptă cu sindicatele

Volkswagen este, de asemenea, blocat într-o luptă cu sindicatele cu privire la reducerile de costuri care ar putea duce la închiderea fabricilor germane pentru prima dată și la eliminarea a mii de locuri de muncă.

Europenii se luptă să concureze cu costurile mai mici ale rivalilor chinezi și cu capacitatea acestora de a dezvolta noi vehicule electrice în doar doi ani, de cel puțin două ori mai repede decât producătorii auto occidentali tradiționali.

Președintelee Franței, Emmanuel Macron, la Salonul Auto de la Paris. FOTO: Prrofimedia

„Europenii au tras semnale de alarmă masive”, a declarat Dunne de la Stax. „Au recunoscut că trebuie să facă ceva radical și au la dispoziție doar câțiva ani pentru a face acest lucru.”

Urmărește-ne pe Google News