Cu toții ne dorim să nu fim nevoiți să o folosim, însă roata de rezervă ar trebui verificată periodic deoarece trebuie să fie în orice moment pregătită pentru a lua locul unei „titulare”.
În articolul de astăzi îți vom spune ce trebuie să știi despre roata de rezervă, de câte tipuri este și cum trebuie să procedezi atunci când rulezi cu ea.
Cuprins:
Ce este roata de rezervă și de câte tipuri este?
Dacă întrebi orice șofer ce este roata de rezervă, marea majoritate a acestora vor răspunde simplu: „a cincea roată a mașinii”.
Nu există un model standard în ceea ce privește dimensiunea roții de rezervă. Astfel, ea poate fi identică cu celelalte patru roți ale mașinii tale sau poate avea dimensiuni reduse.
Totodată, de regulă, structura jantei roții de rezervă este de obicei realizată dintr-un material mai ușor comparativ cu cele ale roților cu care este dotat autoturismul. Ce trebuie să mai știi este că amplasamentul celei de-a cincea roți diferă de la o marcă la alta și de la un model la altul.
Atunci când cumperi o mașină trebuie să te asiguri că aceasta are în portbagaj și kit-ul de înlocuire al unei anvelope, care include un cric şi cheia specială (coarbă) cu care se desfac prezoanele și se manevrează cricul.
Ce este roata de rezervă compactă?
De câțiva ani încoace, mulți producători din industria auto vând autovehiculele fără roată de rezervă. Clienții o pot comanda, însă, opțional, la dimensiuni identice cu celelalte patru.
Alți constructori își echipează modelele din gamă cu roată de rezervă, care este egală ca dimensiuni cu cele cu care acestea sunt „încălțate”. Dar, acesta este un caz fericit.
În schimb, există mașini care vin din fabrică echipate cu o roată de rezervă atipică, de dimensiuni reduse. Prevăzută cu o bandă de rulare mult mai îngustă, acest tip de roată de rezervă este destinat unei utilizări în condiții limitate de viteză, de distanță și de timp.
De obicei, această roată se regăsește pe autovehiculele mai mici dintr-un considerent extrem de simplu, și anume pentru a ocupa cât mai puţin loc în portbagaj.
Fiind mai mică și fiind fabricată dintr-un material mai ușor, roata de rezervă compactă vine în ajutorul șoferului. Acesta o va putea monta mult mai ușor comparativ cu o roată de dimensiuni normale.
În schimb, roata de rezervă mică nu este la fel de rigidă sau de rezistentă ca o roată normală.
În ce condiții se folosește roata de rezervă compactă?
Foarte importante sunt condițiile de rulare cu o astfel de roată de dimensiuni compacte. Atunci când montezi pe mașină această roată, viteza de rulare ar trebui să varieze între 50 și 80 km/h.
De asemenea, distanța parcursă nu trebuie se depășească 90 de kilometri, o valoare care ar trebui să fie suficientă pentru a ajunge la cea mai apropiată vulcanizare, pentru remedierea problemei.
Dacă vei conduce cu o roată compactă pe o distanță mai mare decât cea recomandată riști să apară mai multe defecțiuni ce s-ar putea dovedi extrem de costisitoare.
Atenție! Asemenea roților de dimensiuni normale, și roata compactă trebuie verificată înainte de a o monta pe mașină. Ea trebuie să fie în stare optimă de funcționare și să fie umflată conform recomandărilor producătorului.